Hej
Jag menar givetvis inte att jag skall sälja olja jag redan eldat upp - utan bara om någon känner till om det finns en marknad för försäljning av olja ur min tank till någon annan.
Jag skall sälja mitt gamla hus, med en oljecistern fylld av olja. I mäklarkontraktet står att "inneliggande värmelager ersätts enligt gällande dagspris", men eftersom pannan inte använt olja, utan gått på elpatron, de senaste 15 åren känns det som en något vansklig affär att ställa om apparaten, och på så sätt köra slut på oljan.
Har ni nån kläm på om det finns något företag som sysslar med detta - kanske någon i olje-cisterns-rengörings-branschen?

/Karin
 
Rultibuss skrev:
"inneliggande värmelager ersätts enligt gällande dagspris"
Betyder inte det att köparen ska ersätta dig för den olja som finns i tanken när de får tillträde till huset? Du skulle alltså bara behöva mäta hur mycket olja som finns i tanken, kolla dagspriset för oljan, räkna ut värdet på oljan och säga åt köparen att betala.


 
Jag hamnade i samma situation för några år sen men upptäckte att det knappast var lönsamt. Det blir bara lite billigare att suga upp olja ur din tank och köra den till ett annat hus med tankbil som att köpa helt ny olja. Dessutom måste du filtrera oljan eftersom den legat länge. (Det blir alltid ett slemmigt lager längst ner i tanken som inte får röras upp - jag har stått inne i en tank och skottat ur det en gång och det räcker med den gången... :P)

Enda sättet att få ekonomi på att sälja begagnad olja är om du eller köparen har möjlighet att transportera olja lite vid sidan av.
 
Jag fick ett annat problem. Jag ska dränera om huset och måste då flytta lite på tanken som ligger nergrävd precis vid husväggen. Därför planerade jag att köra slut på oljan först men den tog slut en månad för tidigt. Jag har en gammal panna utan elpatron så det blev många turer till närmsta bensinmack med Jeepdunk för att köpa diesel. 100 L räcker ungefär en månad när jag bara producverar varmvatten. 8)
 
Jag tyckte det var litet väl exklusivt när föräldrarna sålde villan i Sthlm och fyllde upp tanken före försäljningen ... de menade att det var en gammal god sed att lämna över sitt hus där den nye ägaren inte skulle frysa första vintern ...

Men se, när jag köpte huset i Malmö för drygt 20 år sedan, hade de gamla människorna som jag köpte huset gjort sammaledes - en blomma stod på köksbordet med en lapp att tanken var full ...

En vacker gammal sed ... men troligen inte vanlig idag ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.