11 766 läst ·
238 svar
12k läst
238 svar
Sälj ett kreditkort till mig
Det är ju å andra sidan en väldigt stor fördel. Bara det gör det rätt självklart att använda ett kreditkort för onlineköp. Vad gäller försäkringar så antar jag dock att man har samma försäkringar via debit-korter, så den delen kan man bortse ifrån.Nissens skrev:
Det kan påverka om ens kort blir skimmat eller liknande. Skyddet med kreditkort är (i Sverige) avsevärt mycket större. Dubbla dragningar och allt sånt är det ju bara att bestrida och inte betala fakturan från kortutgivaren om det blir problem så banken brukar vara mycket mer benägen att rätta till problem fort.N Niq skrev:
Ja när man handlar på nätet ser jag klart dom fördelarna med högre skydd mot bedrägeri.S sjoelund skrev:Årsavgiften är ofta noll, men då får du inte så mycket i bonus (t.ex. CarPay 0.3% bonus tror jag; säkert annorlunda i Finland). Den stora fördelen är att man är mer skyddad mot bedrägerier med kreditkort än debitkort; jag anser att den är stor nog att alltid handla på kreditkort så länge kortet inte har årsavgift.
Notera dock att du aldrig ska ta ut kontanter med kreditkort då det kostar skjortan. Det är enda anledningen till att jag har ett debitkort i reseplånboken (för att ta ut Euro i Tyskland där de inte tar kort ens på tågstationer)
Men risken att dom butiker jag går och handlar i skulle börja med kortbedrägerier är i det närmaste obefintlig.
Man bör nog inte anta att försäkringarna är likadana. Även mellan olika kreditkort av samma utgivare skiljer det enormt mycket mellan dem.MathiasS skrev:
Exempelvis ingår självriskreducering vid hyrbil i mitt ena kort. Det är värt mycket pengar om året ifall man reser i länder där de tar betalt för detta. Ex i USA är det oftast 0 i självrisk, men i andra länder kan de ta ett par hundra om dagen ifall man inte vill ha typ 2000€ i självrisk.
Många andra delar är mer teoretisk skillnad. Om man kan få maximalt 3000 eller 5000 att köpa kläder för om inte väskan kommer fram kan för vissa spela noll roll men för andra vara väldigt värdefullt.
Nej försäkringsvillkoren skiljer stort, även mellan "erkänt bra" "resekort". Jämför exempelvis Swedbank Platinum, Eurocard Platinum och Amex (Platinum|Elite|Premium) så hittar du avsevärda skillnader. En riktig djungel faktiskt.MathiasS skrev:
Ok.Alfredo skrev:
För min bank är villkoren samma för banköverföring från konto som om jag betalar med debit eller kredit. Sedan kan det förstås finnas skillnader mellan kortutgivare, men det var inte det jag avsåg primärt.
Ok, jag behöver förtydliga mig. Hos min bank, SEB, är det samma reseförsäkring oavsett om jag betalar med kredit, debit eller med banköverföring. Det kan givetvis vara skillnader mellan olika kortutgivare.Tomtom79 skrev:
När det gäller det jag normalt handlar under en månad så ja.Alfredo skrev:
När det gäller saker jag köper ibland för lite större summor så kan det helt klart ha en betydelse med extra skydd. Ska nog börja använda mitt kreditkort mera till sådant. Ska också kolla upp vad som gäller här i Finland. Tror det är ganska likt men skiljer säkert på något.
Ett OKQ8/Visa kort är helt avgiftsfrittN Niq skrev:Jag ser o förstår fördelarna när man gör köp på nätet och när man köper resor.
Ingen här i tråden har lyckats presentera något bonussystem som skulle ge mig mer än ytterst små summor som blir ungefär +- noll när man räknar med årsavgiften.
Enda som skulle ge något på lång tid är att jag skulle kunna spara en månadsutgift i året om jag förstod Alfredos exempel rätt.
Man behöver en buffert för oförutsedda utgifter och för större räkningar. Klarar man inte det kan man ha ett kreditkort till hands.Bart skrev:
Säger inte att det är den bästa lösningen, men bättre än ingen.
Men jag förstår fortfarande inte varför en bra buffert skulle utesluta användandet av kreditkort? Kreditkortet är inte ett substitut för ett sparande, tvärtom. Med ett bra kreditkort kan jag öka mitt sparande genom att få bonusar som betalar för t ex resor.
Men här nyttjar jag kreditkort om det inte finns på vanligt bankkonto som buffert, då kan jag enkelt frigöra medel utifrån vad som är mest lämpligt vid tidpunkten när fakturan ska betalas (har e-faktura med automatisk betalning).Nissens skrev:
Bufferten är hyfsat stor men finns inte på vanliga bankkonton.😉
Är bara ett komplement från betalkort - kreditkort till övriga medel.
Vill nog åter påstå att det är en beteendefråga och intresse/behov hur man gör sina betalningar och även hur man har sin buffert ekonomi i sparade/investerade medel, om vi exluderar de som måste använda krediter för att överleva i det dagliga livet för det är en helt annat problem än välja mellan betal- respektive kreditkort.