Nanny Fine
possum77 skrev:
Om mäklaren lade ut datum för visningen på internet är det väl knappast en "förhandsvisning", snarare ändrat datum för första visningen,
Ja, men det där är väl ändå bara ordklyveri...... :x

Nanny Fine skrev:
Ja, men det där är väl ändå bara ordklyveri...... :x
I min värld (som inte dagligen springer på visningar):rolleyes: översätter jag
förhandsvisning = visning för en liten grupp eller enstaka familj före alla andra intresserade
första visning (annonserad) = visning för en större publik
Om en "förhandsvisning" utannonseras så övergår den enligt min mening till en första visning för en större publik.
Detta kan jag inte tycka vara hårklyveri utan en avgörande skillnad på publiktillströmmningen.? :confused:

• Gilla
possum77
  • Laddar…
P
Det finns även objekt som säljs innan dom kommer ut publikt..

TheStills skrev:
Det finns även objekt som säljs innan dom kommer ut publikt..

Ja, är det som ibland sker pga förhandsvisningar? :D

P
Jag menar att dom inte ens finns som annonser..

TheStills skrev:
Jag menar att dom inte ens finns som annonser..
Vissa mäklare kallar det förhandsvisning andra kallar det VIP-visning, många ggr är det kunder från mäklarens register som kontaktas. Kan därför bli avslut innan annonsering om säljaren är nöjd med inkomna bud.

Det har blivit mycket svårare att köpa före visning senaste veckorna i Stockholm. Orsaken är att marknaden har blivit så mycket hetare och att mäklarna nu vet om det. Nästan alla förhandsbud blir för låga på en marknad som slår nya prisrekord.

Mäklarna avråder nu aktivt från att sälja innan visning då budgivningarna är som galna och allt blir sålt till högre priser än förväntat. Men får du chansen lägg 5-20 % mer än acceptpris och hoppas på det bästa.

Nanny Fine
roland53 skrev:
I min värld (som inte dagligen springer på visningar):rolleyes: översätter jag
förhandsvisning = visning för en liten grupp eller enstaka familj före alla andra intresserade
första visning (annonserad) = visning för en större publik
Om en "förhandsvisning" utannonseras så övergår den enligt min mening till en första visning för en större publik.
Detta kan jag inte tycka vara hårklyveri utan en avgörande skillnad på publiktillströmmningen.? :confused:

Samma sak - annat ord.... Jo. Ordklyveri....

Vårat senaste hus köpte vi på detta sättet. Vi ringde mäklare och sa vi kan köpa huset direkt. Till det priset som säljaren begär och med friskrivningsklausur.
Vem skulle inte nappa på det? Slipa tänka på ev krav i 10 år.
Säljaren sålde på direkten.

• Gilla
Frida Rindestig
  • Laddar…
Precis som diskussionen ovan visar kan man både vinna och förlora på att lägga ett tidsbegränsat förhandsbud. Det man erbjuder säljaren är trygghet. Om denne avböjer tar han/hon risken att få en lång och utdragen budgvining som dessutom slutar på en lägre nivå. Ofta har ju säljaren själv ett köp på gång och behöver lugn i själen. Ju mer tid som går ökar också risken att spekulanterna vänder blickarna åt andra objekt. Säljaren måste också fråga sig varför spekulant lägger förhandsbud - är det för att göra ett klipp eller av andra orsaker?
Den som lägger förhandsbud tar risken att betala "för mycket", å andra sidan kanske man är beredd att betala för att lösa ett behov. Det kan ju vara olika mycket värt för olika personer.

Men framförallt tycker jag diskussionen ovan visar på att ett utgångspris ofta är godtyckligt satt och kanske inte alls står i relation till vad marknaden vill betala, eller vad säljaren förväntar sig för den delen. Ibland är det en säljare som provar ett högt pris med filosofin "går det så går det, annars bor jag kvar". Ibland är det en mäklare som rekommenderat ett alldeles för lågt utgångspris. Jag har själv besökt en öppen visning som var invaderad av gissnings 100 spekulanter, så fullt med folk att man knappt kunde röra sig i rummen. Bara att vända och åka hem. Att utgångspriset var för lågt var uppenbart. Det finns ju mer eller mindre erfarna mäklare därute...

Objektet är olika mycket värt för olika personer, så är det bara. Det är marknaden. Och ibland finns viljan men inte pengarna. Utgångspriser får man ta med en stor nypa salt och istället fråga sig "vad är det värt för mig?" Jag har själv köpt på tidsbegränsat förhandsbud, den gången till begärt pris. Betalade jag för mycket? Ingen aning :)

Redigerat:
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Krilleman
Jag sålde min lägenhet på det sättet. Jag köpte huset innan lägenheten var såld. Riskabelt? Ja, men lägenheten låg i prima läge, hade väldigt låg avgift i en välmående förening och den var totalt nyrenoverad. Så jag var inte ett dugg orolig för det ekonomiska i detta läget. Men eftersom finanserna var lite ansträngda med dubbla boenden för ett par månader, så hade jag inget emot detta förfarande med förhandsvisning. Och mycket riktigt blev det just så. Tre intressenter (fick jag höra efteråt) var där ett par dagar innan officiell visning och priset blev 255,00:- över utgångspris vilket jag ansåg var acceptabelt innan visning. Så jag gjorde slag i saken och sålde! Efteråt fick jag höra av mäklaren att det ringt någon och varit upprörd för han/hon inte hade möjligheten att köpa. Vilket jag absolut kan förstå, men det är ju jag som säljare som själv bestämmer. Och vad jag vet, än idag, ligger fortfarande "min" lägenhet högst upp på försäljningslistan i föreningen.

Allt gick väldigt snabbt då han som köpte ville in i lägenheten innan jul det året. Plus att jag kunde känna mig lite lugnare på den ekonomiska biten. Pengar bundna i en lägenhet är inte samma sak, känslomässigt, som siffror med många nollor på ett konto!

BVP skrev:
Objektet är olika mycket värt för olika personer, så är det bara. Det är marknaden. Och ibland finns viljan men inte pengarna. Utgångspriser får man ta med en stor nypa salt och istället fråga sig "vad är det värt för mig?" Jag har själv köpt på tidsbegränsat förhandsbud, den gången till begärt pris. Betalade jag för mycket? Ingen aning :)
Vad som är rätt pris avgör nog du själv. Du betalade vad du tyckte det var värt och vad du ville ha det för, och då är det nog inte för dyrt..

Vi köpte vår BR innan den lades ut på hemnet. Vi tröttnade på att delta i (och förlora) budgivningar och uttryckte väldigt starkt intresse för att få info om "kommande" objekt från olika mäklare. De mailade i regel över lite info först, och sedan foton så snart de var tagna. Var vi intresserade då visade de gärna lägenheten redan i det skedet.

Vi sålde också vår föregående BR på förhandsbud.

Nu känns dock marknaden i Göteborg betydligt svalare än vad den gjorde 2009 :)

Nanny Fine skrev:
Samma sak - annat ord.... Jo. Ordklyveri....
Det är inte alls samma sak. Om mäklaren tar in ett eller två par som anmält intresse på en visning utan att annonsera denna publikt så betyder det att bara dessa specuiellt inbjudna spekulanter kommer. Annonseras visningen på internet eller i tidningen kan ju vem som helst komma, detta är ju själva definitionen på en öppen visning.

Någon strid om påvens skägg är det definitivt inte frågan om ;)

Verkar som att hittahem.se och deras "Snart till salu" blir mer och mer populärt. Så klart skönt att slippa lägga ut sitt hus för allmän beskådning om man kan slippa. Och man kan ju ha andra anledningar till att vilja ha en diskret och icke offentlig process. Man lägger väl på lite på utgångspriset för den lilla skaran som får kolla. Givetvis kan man också få budgivning mellan "VIP-kunderna".
Många som inte vill ha sitt hus ligga på hemmet i 100 dagar och kanske i värsta fall på "sänkt pris" stämpel på det, vad sänder det för signaler??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.