6 598 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Säkringsskåpet luktar bränt
Centralen matas med 5 ledare via den svarta kabeln uppe till höger, så det finns ingen PEN.H hempularen skrev:
Den klena röda går in i det mittersta röret bakom centralen tillsammans med svart nolla och vit fas från grupp 3.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Glöm det jag skrev om PEN. Useless påpekade att det jag tyckte såg ut som en skum skarvning upp i högra hörnet, i själva verket är inkommande kabel med 5 ledare.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Men om vi antar att det faktiskt är vid den klena röda tråden som det blir varmt. Just den tråden kan omöjligt bli varm. Men den går relativt nära den tjocka vita som är till spisen. Om det ex. är glapp där den vita ansluts till säkringen, så skulle det kunna förklara lukten.
Just till spisen går det stor ström.
Just till spisen går det stor ström.
Elektrikern som var här undersökte det hela i 20 minuter och konstaterade att han inte kunde hitta något fel. Den kabeln som jag trodde var "bränd" sa han att det var ingen fara med och att det var smuts eller något.
Efter 20 minuter gav han sig iväg och sa jag får återkomma om det blev mer problem. Jag har vädrat o så då försvann lukten men tycker den har kommit tillbaka. Inget konstigt alls med elen förutom den jävla doften och blir inte klok på det ..
Efter 20 minuter gav han sig iväg och sa jag får återkomma om det blev mer problem. Jag har vädrat o så då försvann lukten men tycker den har kommit tillbaka. Inget konstigt alls med elen förutom den jävla doften och blir inte klok på det ..
Jag tittade på bilderna och allt ser bra ut. Rätt kopplat och fint. Bra med 4mm2 till enfas-spis. Det är helt riktigt enligt svensk standard.S sjaskigetta skrev:Elektrikern som var här undersökte det hela i 20 minuter och konstaterade att han inte kunde hitta något fel. Den kabeln som jag trodde var "bränd" sa han att det var ingen fara med och att det var smuts eller något.
Det är de gamla färgerna på vissa grupper med röd jord, svart neutral och vit fas som har några år på nacken. Tidigare än år 2000 i alla fall men om trådarna i övrigt är i gott skick så är det inga problem.
Det går att beställa en isolationsprovning av hela elcentralen och systemet. Det bör gå på en timme. Då får man svar på hur skicket på ledningarna är och övriga grejer.
Det kan vara bra att göra när det är lite äldre ledningar.
Gillar den där kapslingen till elcentralen. Ser rymlig och fin ut att arbeta i. Får kanske använda den någon gång. Jobbar själv som elektriker.
Absolut inget annat det kommer just från skåpet. Elektrikern kände inte den då jag hade vädrat men haft familjemedlemmar och vänner efteråt som känt den!S snikanor skrev: