H hempularen skrev:
Jag funderar lite. Den klena röda tråden, det är inte möjligen så att det är "matande" PEN. PEN är kombinerad skyddsjord och neutral (nolla), förkortningen står för "Protective Earth and Neutral".
Centralen matas med 5 ledare via den svarta kabeln uppe till höger, så det finns ingen PEN.
Den klena röda går in i det mittersta röret bakom centralen tillsammans med svart nolla och vit fas från grupp 3.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
tommib
Vänster? Ser ut som höger för mig...
Men jag håller med om att den svarta är matningen. Ser ut att vara gjort utanpåliggande i kabelkanal så gissningsvis en elrenovering.

Höger och vänster går ju inte att skilja på nu för tiden...

tommib
Kabeln kanske definierar sig som vänster?

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag vet inte? Den verkar vara mer blå än röd iallafall?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kabeln kanske definierar sig som vänster?
Nu kränker du kabeln!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Glöm det jag skrev om PEN. Useless påpekade att det jag tyckte såg ut som en skum skarvning upp i högra hörnet, i själva verket är inkommande kabel med 5 ledare.

Men om vi antar att det faktiskt är vid den klena röda tråden som det blir varmt. Just den tråden kan omöjligt bli varm. Men den går relativt nära den tjocka vita som är till spisen. Om det ex. är glapp där den vita ansluts till säkringen, så skulle det kunna förklara lukten.

Just till spisen går det stor ström.

Elektrikern som var här undersökte det hela i 20 minuter och konstaterade att han inte kunde hitta något fel. Den kabeln som jag trodde var "bränd" sa han att det var ingen fara med och att det var smuts eller något.

Efter 20 minuter gav han sig iväg och sa jag får återkomma om det blev mer problem. Jag har vädrat o så då försvann lukten men tycker den har kommit tillbaka. Inget konstigt alls med elen förutom den jävla doften och blir inte klok på det ..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
S sjaskigetta skrev:
Elektrikern som var här undersökte det hela i 20 minuter och konstaterade att han inte kunde hitta något fel. Den kabeln som jag trodde var "bränd" sa han att det var ingen fara med och att det var smuts eller något.

Efter 20 minuter gav han sig iväg och sa jag får återkomma om det blev mer problem. Jag har vädrat o så då försvann lukten men tycker den har kommit tillbaka. Inget konstigt alls med elen förutom den jävla doften och blir inte klok på det ..
Jag tittade på bilderna och allt ser bra ut. Rätt kopplat och fint. Bra med 4mm2 till enfas-spis. Det är helt riktigt enligt svensk standard.

Det är de gamla färgerna på vissa grupper med röd jord, svart neutral och vit fas som har några år på nacken. Tidigare än år 2000 i alla fall men om trådarna i övrigt är i gott skick så är det inga problem.

Det går att beställa en isolationsprovning av hela elcentralen och systemet. Det bör gå på en timme. Då får man svar på hur skicket på ledningarna är och övriga grejer.
Det kan vara bra att göra när det är lite äldre ledningar.

Gillar den där kapslingen till elcentralen. Ser rymlig och fin ut att arbeta i. Får kanske använda den någon gång. Jobbar själv som elektriker.

• Gilla
sjaskigetta
  • Laddar…
Kan det vara något annat i närheten av säkringsskåpet som lukten kommer från? Kände elektrikern lukten, eller har du haft några andra personer på besök som har känt lukten?

S snikanor skrev:
Kan det vara något annat i närheten av säkringsskåpet som lukten kommer från? Kände elektrikern lukten, eller har du haft några andra personer på besök som har känt lukten?
Absolut inget annat det kommer just från skåpet. Elektrikern kände inte den då jag hade vädrat men haft familjemedlemmar och vänner efteråt som känt den!

Det kan ju vara så att att lukten kommer via sidan av ett av elrören eller öppning bakom säkringsskåpet om du har undertryck i lägenheten.

T twinor skrev:
Det kan ju vara så att att lukten kommer via sidan av ett av elrören eller öppning bakom säkringsskåpet om du har undertryck i lägenheten.
Vad skulle det bero på ?

Att det då är något som luktar bränt utanför din lägenhet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.