Fasett var tydligen märket.hempularen skrev:Appropå bänkspis. Rusta sålde för några år sedan en modell som fick försäljningsförbud. Den hade termostastyrda zoner (glaskeramik häll). Termostaten var felkonstruerad, så att om det blev omkring nollgradigt i rummet, så startade spisen även om den var avstängd. Fast tillverkaren i Kina kanske såg det som en "feature", inbyggd frostvakt...
Och rusta hade mage att överklaga beslutet, nu köper då åtminstone inte jag en enda elektrisk pryl mer ifrån Rusta. Lite ödmjukhet ville man ju gärna att företaget visade när de har själv har satt sig i klistret, samt riskerat sina kunders liv, hälsa och egendom.
http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2009/11/02/199575/index.xml
Redigerat:
Världen är liten ibland. I dag träffade jag i ett annat testsammanhang på den person som gjorde elsäkerhetstestningen på den aktuella spisen. Det tog tydligen ett tag att klura ut varför den orsakade bränder.
Vi kom in på att prata om CE-märkning mm och lågprisprodukter och då nämnde han just denna spismodell.
Vi kom in på att prata om CE-märkning mm och lågprisprodukter och då nämnde han just denna spismodell.
Den centralen ser nästan helt ok ut.. Problemet är att du har alla uttag kopplade till en ensam säkring (andra från höger). Då kommer två VVB + Radiator lösa den. Lösningen är att koppla om så att lasten fördelas på flera säkringar (ochj faser). Det kan elektrikern hjälpa dig med. Du har fyra lediga säkringar att koppla till så det är "bara" kabel och uttag som saknas
Det som inte är korrekt är att det verkar vara en TN-C-installation och kabeln ser för mitt otränade öga ut som 4G6, men det skulle ju kunna vara 4G10 och då är det ok. Svårt att avgöra kabelstorlekar från en bild.
Är man petig så vore det snyggare med blå RK från PEN-skenan till JFB och från JFB till nollskenan. Det vore också bättre att lägga nollan till vänster på JFB så att man kan använda fasskena istället för att sy med RK.
Det som inte är korrekt är att det verkar vara en TN-C-installation och kabeln ser för mitt otränade öga ut som 4G6, men det skulle ju kunna vara 4G10 och då är det ok. Svårt att avgöra kabelstorlekar från en bild.
Är man petig så vore det snyggare med blå RK från PEN-skenan till JFB och från JFB till nollskenan. Det vore också bättre att lägga nollan till vänster på JFB så att man kan använda fasskena istället för att sy med RK.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Men var det inte så att detta var en ny kabel som var nedlagd nyligen? Verkar lite konstigt att lägga en kabel som är för klen om man byter. Men för mitt otränade öga så tycker jag det är tveksamt om det ens är 4g6, ser klenare ut.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Om vi antar att det skall dras fram utanpåliggande kabel som skall klamras, så kan du troligen själv avgöra hur lätt eller svårt det är att få fram den. Att bara klamra på lättåtkomlig yta, tar väl några minuter per meter. Men ofats är väl dragningen mer svåråtkomlig.
Själva uppsättning av uttagen och inkoppling, även i centralen tar kanske 10 - 15 minuter per uttag. Sedan så är detta en ombyggnad av sådan omfattning att jag tror det blir krav på att installera jordeflebrytare.
Edit: Jfb fanns ju redan...
Själva uppsättning av uttagen och inkoppling, även i centralen tar kanske 10 - 15 minuter per uttag. Sedan så är detta en ombyggnad av sådan omfattning att jag tror det blir krav på att installera jordeflebrytare.
Omöjligt att säga utan att veta hur det ser ut och hur svårt det är att dra fram kabel på ett snyggt sätt. Bilder? Du kan egentligen inte göra så mycket mer än att se till att det är så undanplockat som möjligt där elektrikern ska fram.
Nej, det får du inte men ta ett snack med din elektriker så kanske han är villig att släppa lite jobb till dig. Men gör det INNAN du drar kabel annars är risken stor att han vägrar att befatta sig med jobbet.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Det du kan göra av förberedelse är att fundera över var det verkar gå lättast (och snyggast) att dra fram kablarna. Elektriken kan visserligen ofta komma på en bättre väg när han väl är på plats.
Glöm inte lägga till tiden det tar att åka till kunden och tillbaks igen.hempularen skrev:Om vi antar att det skall dras fram utanpåliggande kabel som skall klamras, så kan du troligen själv avgöra hur lätt eller svårt det är att få fram den. Att bara klamra på lättåtkomlig yta, tar väl några minuter per meter. Men ofats är väl dragningen mer svåråtkomlig.