2 259 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Säkringen går vid användning av varmluftsugn
Alfredo skrev:
Sorry, el är inte mitt område (därav tråden!). Var lite same same för mig (elen försvinner😄)Panor82 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Då kan vi i stort sett utesluta kortslutning och överlast och koncentrera oss på varmluftfunktionen och de saker som @13th Marine skrev innan.B Bish skrev:
Tänk vilka konstiga vägar som uppstår när man inte använder samma vokabulär och pratar samma språk 🫣
Bilder funkar oftast bättre.
Felet kan självklart vara varsomhelst i den kretsen. Utan felsökning är allt bara en gissning.GoC skrev:
Men det är ett väldigt vanligt fel att värmeslingor får överslag mot jord så det är en befogad gissning.
Det brukar vara ett eget element för varmluften.GoC skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.nettoparts.se/shop/g-varmluftselement-spis-10468c1.html
Tack för alla era svar. Har fått nyttig info och lärt mig lite nytt!
Efter all info tror jag att det är ugnen som det är fel på. Elen går snabbare nu än när vi köpte huset (nu omgående, tidigare kunde vi faktiskt köra den ett tag). Ugnen har dessutom många år på nacken så att den nu börjar ge upp är inte helt otippat. Att köpa ny ugn är inte slöseri oavsett med tanke på åldern så skulle det fortfarande vara problem efter det får vi väl ta hit en elektriker och felsöka😊
Efter all info tror jag att det är ugnen som det är fel på. Elen går snabbare nu än när vi köpte huset (nu omgående, tidigare kunde vi faktiskt köra den ett tag). Ugnen har dessutom många år på nacken så att den nu börjar ge upp är inte helt otippat. Att köpa ny ugn är inte slöseri oavsett med tanke på åldern så skulle det fortfarande vara problem efter det får vi väl ta hit en elektriker och felsöka😊
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden