Huvudsäkringen i vårt hus går när vi sätter på varmluften i ugnen. Någon idé om vad som kan vara problemet?
Huvudsäkringen är på 25A och den går även om vi inte har igång alltför många apparater.

• Gilla
Windcube
  • Laddar…
Fel på apparaten.
Hade en ny spis som smällde säkringar både den ena plus huvud kort efter osv.
När jag berättade det för support fick jag ny direkt. Den fungerade 👍

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Löser säkringen direkt när ni startar varmluften? Och det sker även när ni inte har många andra förbrukare igång? Det tyder på kortslutning, dvs fel i ugnen.

Om det dröjer några minunter och om säkringen är varm/het efter att den löst ut så handlar det om (grov) överlast, och/eller på dålig kontakt. Kontrollera att passdelen i botten på säkringshålet och propphuven är blanka och fina utan sot och svetsloppor. Om inte så byt.

För att lösa en 25 A säkring inom några minuter så krävs närmare 50 A. Är det öht möjligt i er anläggning? Ni kan i vilket fall behöva se över fördelningen av belastningen mellan faserna.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Löser säkringen direkt när ni startar varmluften? Och det sker även när ni inte har många andra förbrukare igång? Det tyder på kortslutning, dvs fel i ugnen.

Om det dröjer några minunter och om säkringen är varm/het efter att den löst ut så handlar det om (grov) överlast, och/eller på dålig kontakt. Kontrollera att passdelen i botten på säkringshålet och propphuven är blanka och fina utan sot och svetsloppor. Om inte så byt.

För att lösa en 25 A säkring inom några minuter så krävs närmare 50 A. Är det öht möjligt i er anläggning? Ni kan i vilket fall behöva se över fördelningen av belastningen mellan faserna.
Den löser ut ganska omgående efter att varmluften satts på. Elen gicks igenom och automatsäkring sattes in 2010. Med tanke på att ugnen troligtvis är minst 15 år gammal satsar jag mina pengar på att ugnen är boven i dramat. Tack!

Det är två saker som är lite skumma här. Dels att det är huvudsäkringen som löser, om vi antar att ugnen sitter på en 16A säkring så borde den lösa först eller samtidigt (vid plötslig kortslutning).

Det andra är att jag förutsätter att du har jordfelsbrytare, det är rätt ovanligt att en ugn får ett fel som ger högre ström igenom ett eleemnt ex. om INTE strömmen går mot jord, att elementets isolation har skadats (väldigt vanligt). Jordfelsbrytaren borde lösa ut.

Det skulle kunna var så att du har något annat fel som drar en massa ström, och när du då sätter på ugnen så får det bägaren att rinna över.

Om vi antar att du har en fristående ugn, inte en del av en spis? Så är det oftast inkopplade med vanlig stickkontakt, fsst man får montera loss ugnen fär att komma åt. Du skulle kunna testa med något annat som drar mycket ström i det uttaget, koppla in en vattenkokare, koka upp ex. två omgångar vatten, och se vad som händerr med säkringarna. Och/eller vettenkokare plus något mer, ex- kaffebryggare, eller rejäl hårfön (minst 1000W + 2000 W på vattenkokaren).

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hur lång tid är ganska omgående? Pratar vi sekunder eller millisekunder? Det som framgår tyder på att vi pratar om överlast, men kanske en onormalt hög överlast inte bara från ugnen utan även andra förbrukare. Och har du kollat om säkringssocklarna för mätarsäkringarna är friska ännu?

Du kan ju sedan prova att bryta precis allt ni har och prova ugnen för att utesluta andra förbrukare.

Historien är också av värde, dvs när detta problem uppstod och vad ni ändrade som kan ha orsakat det.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hur lång tid är ganska omgående? Pratar vi sekunder eller millisekunder? Det som framgår tyder på att vi pratar om överlast, men kanske en onormalt hög överlast inte bara från ugnen utan även andra förbrukare. Och har du kollat om säkringssocklarna för mätarsäkringarna är friska ännu?

Du kan ju sedan prova att bryta precis allt ni har och prova ugnen för att utesluta andra förbrukare.

Historien är också av värde, dvs när detta problem uppstod och vad ni ändrade som kan ha orsakat det.
Kan det verkligen vara överlast. När säkringen dessutom löser ut "ganska omgående" så tolkar iallafall jag det som om det är inom 15 sekunder iallafall. Som du själv säger så krävs det minst 50A för det. Kanske ännu mer då tiden är så kort. 50A har nog de flesta svårt att, ens momentant, dra på en fas. Men särskilt då TS även säger att det inte är några större förbrukare inkopplade samtigt. Jag ifrågasätter dig inte, utan undrar bara. Det jag själv tycker det låter som, är dålig kontakt. Dock borde väl säkringen vara närmast glödhet då.

Vi kan ha igång ugnen med under- och övervärme (startar aldrig med varmluft direkt pga nämna problem). När vi sen drar på varmluften tar det kanske 15-30 sekunder innan säkringen går (har aldrig timat så uppskattat).
Nu tycker jag själv inte att vi har igång apparater med hög förbrukning. Vattenkokaren är jag medveten om drar mycket men kan ju vara annat som drar mycket utan att jag reflekterat över det så kanske ska ha och testa lite.
Vi flyttade in i huset december 2023 och har alltid varit problem men i början gick inte säkringen så snabbt, tog nog kanske 10 min om jag minns rätt.

A AG A skrev:
Det jag själv tycker det låter som, är dålig kontakt.
Dålig kontakt var? Du får gärna utveckla det där.

H hempularen skrev:
Det är två saker som är lite skumma här. Dels att det är huvudsäkringen som löser, om vi antar att ugnen sitter på en 16A säkring så borde den lösa först eller samtidigt (vid plötslig kortslutning).

Det andra är att jag förutsätter att du har jordfelsbrytare, det är rätt ovanligt att en ugn får ett fel som ger högre ström igenom ett eleemnt ex. om INTE strömmen går mot jord, att elementets isolation har skadats (väldigt vanligt). Jordfelsbrytaren borde lösa ut.

Det skulle kunna var så att du har något annat fel som drar en massa ström, och när du då sätter på ugnen så får det bägaren att rinna över.

Om vi antar att du har en fristående ugn, inte en del av en spis? Så är det oftast inkopplade med vanlig stickkontakt, fsst man får montera loss ugnen fär att komma åt. Du skulle kunna testa med något annat som drar mycket ström i det uttaget, koppla in en vattenkokare, koka upp ex. två omgångar vatten, och se vad som händerr med säkringarna. Och/eller vettenkokare plus något mer, ex- kaffebryggare, eller rejäl hårfön (minst 1000W + 2000 W på vattenkokaren).
Nu hänger jag inte med på vad du menar med elementen men all värme går på egen säkring (har två skåp).
Det är egen ugn (spisen är separat). Har inte kollat bakom spakarna men utgår från att det är vanlig stickkontakt.
Varmvattenberedaren (som är gammal som gatan) sitter bredvid (köket är en del av den gamla tvättstugan efter ombyggnation av tidigare ägare). Skulle de kunna skapa problemet ifall de går på samma kontakt?

B Bish skrev:
Nu hänger jag inte med på vad du menar med elementen
Han menar nog elementen inuti ugnen som värmer ugnen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Värmeslingan till vår varmluft i ugnen gick för ett år sedan, dock löste den jordfelsbrytaren istället.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bish skrev:
När vi sen drar på varmluften tar det kanske 15-30 sekunder innan säkringen går
Den siffran duger fint. Det är överlast i häraden 70 A. Så det är ingen normal överlast, och det är knappast fel på ugnen eftersom gruppsäkringen inte löser. Men vi vet i och för sig ingenting om gruppsäkringen.

Så har ni kollat detta i mätarskåpet:
Kontrollera att passdelen i botten på säkringshålet och propphuven är blanka och fina utan sot och svetsloppor. Om inte så byt.
Mätarsäkringen borde dessutom vara brännhet efter att den löst. Var den det?

Behöver verkligen vara 75A? Antag att något ligger och drar 16-20A, konstant, kommer då ugnen in och ökar med 14-15A, så tror jag att det räcker.

Men bara en kontrollfråga, du har inte börjat ladda elbil?

H hempularen skrev:
Behöver verkligen vara 75A? Antag att något ligger och drar 16-20A, konstant, kommer då ugnen in och ökar med 14-15A, så tror jag att det räcker.

Men bara en kontrollfråga, du har inte börjat ladda elbil?
Inte börjat ladda elbil men ska snart installera en laddbox. Så för framtida problem med säkringarna ska jag kanske ha det i åtanke om något försämras?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.