Jag läste idag på en gammal förpackning till IFÖ säkringar följande:

"Proppsäkringar finns i snabbt och trögt utförande. Den tröga passar till alla ändamål och har 50% lägre egenförbrukning"

Det är väl att tänja lite på sanningen det där med att tröga pasar till allt, i så fall vore ju snabba en onödig produkt. Men visst, tröga är mer universal.

Det jag hajade till av var påståendet om egenförbrukning. Jag har aldrig tänkt på att säkringar förbrukar el men om jag tänker efter så är det självklart så. Allt som bjuder på motstånd mot strömmen ger ett spänningsfall och utvecklar en effekt. I synnerhet en säkringtråd vars funktion helt baseras på värme.

Ohms lag helt enkelt.

Någon som har koll på några siffror? Hur mycket betalar vi för att hålla våra säkringar varma? :cool:

Först och främst ska siffran 50% ställas i relation till en snabb säkring. Absoluta tal blir mindre dramatiska. Grovt tumregelmässigt kan säkringens motstånd jämställas med 1 meter kabel med den area som säkringen tumregelmässigt kräver, drygt 10 mohm för 10 A. Räknar man på dess resistans så hamnar man på en förlusteffekt på ca 1-2 W vid säkringens märkström, dvs under 0.1% av förbrukarens effekt. Inte lika dramatiskt. Visst, du betalar för en 1 W extra, dvs 2301 W istället för 2300 W. Det är alltså inte av det skälet man får en chock av elräkningen.

Däremot kan en bränd passdel eller säkring orsaka en hel del förlusteffekt. Vi ska börja prata underhåll nu på BH. Där bör man t.ex kolla att passdelar och säkringar inte är sotiga eller har svetsloppor på sig. Det kan orsaka brand.

Tack för klargörandet, jag hade på känn att det var av enbart akedemisk betydelse. Men visst måste jag medge att det är finurlig reklam, för den som inte vet bättre så låter "50% lägre energiförbrukning" som ett kanonval.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.