Någon som kan upplysa mig om vad syftet är med denna timer som sitter tillsammans med en mini-elcentral under den stora elcentralen som uppenbarligen installerats i senare tid?

Hur funkar den? Det är ju både en digital klocka bredvid och klockvisare på timern. Sen kan man välja att stänga av, slå på eller välja auto - vad händer om man väljer auto? Rent logiskt borde ju on vara att timern är på, off så är timern avstängd, men auto?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hagis87
  • Laddar…
Vi styr utbelysning med en liknande.

ON = alltid på
AUTO = styrs av timerns schema
OFF = alltid av

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
osiris skrev:
Vi styr utbelysning med en liknande.

ON = alltid på
AUTO = styrs av timerns schema
OFF = alltid av
Aah! Ska genast testas!

Nähäpp, inte utebelysningen ... får jaga vidare

Uret kan ju vara ihopkopplat med nått ljusrelä så det bara kan tända ytterbel när det är nog mörkt, det andra uret kanske har med någon nattsänkning av värmen att göra.

elmont skrev:
Uret kan ju vara ihopkopplat med nått ljusrelä så det bara kan tända ytterbel när det är nog mörkt, det andra uret kanske har med någon nattsänkning av värmen att göra.
I det här fallet är utebelysningen tänd och stängs inte av när jag slår av timern

Det är bara att öppna och se efter hur det är kopplat ;) är det inte nån typ av kopplingsschema på locket till vänster på bilden.

elmont skrev:
Det är bara att öppna och se efter hur det är kopplat ;) är det inte nån typ av kopplingsschema på locket till vänster på bilden.
Tyvärr inget kopplingsschema ifyllt
Öppna och se efter överlåter jag till en behörig 😉

Om du ändå råkar ha en elektriker hemma någon gång tycker jag även du ska be honom sätta ett skydd över skenan till höger om timern. Det finns en teoretisk risk i att ha det sådär, även om den är långsökt.

O
PatrikJo skrev:
Om du ändå råkar ha en elektriker hemma någon gång tycker jag även du ska be honom sätta ett skydd över skenan till höger om timern. Det finns en teoretisk risk i att ha det sådär, även om den är långsökt.
Eller så svänger man in på Jula och köper en själv å sätter dit...
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...entraler-tillbehor/tillbehor/tacklist-402066/

Behöver inte öppna centralen för det....

Är det styrning för elvärme, eftersom det sitter kontaktorer där. Nattsänkning eller dyl.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
nisse123 skrev:
Är det styrning för elvärme, eftersom det sitter kontaktorer där. Nattsänkning eller dyl.
Hur kollar jag utan att behöva öppna centralen?

tommib
Vad har du för värmesystem? Direktverkande el? Håller med om att kontaktorerna är misstänkta för värmestyrning.

Det högra uret ser inte ut att användas. De styrs genom att flytta de blåa plastplupparna ut eller in mot mitten. Eftersom alla är i samma läge gör uret rimligen inget.
Det vänstra digitaluret ser ut att vara av nyare modell. Omöjligt att veta vad det styr utan att öppna och titta hur det är kopplat.

Du har någon form av kopplingsschema där på dörren. Det där med streck och bokstäver (Q,Pr) i figurer ser ut som ett logikschema. Kan du ta en bild på hela den?

Direktverkande el, luftvärmepump, ventilation med värmeåtervinning

Centralen surrar av någon anledning högre nu på kvällen än under dagen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Ah, då skulle jag gissa att de som sagt styr värmen.

Det du ser på dörren är troligen programmeringsanvisningen för något gammalt kopplingsur som har suttit där. Det stämmer inte med det uret som sitter (ett modernt theben).

Det ser ut på kopplingsuret som att det ska ligga draget mellan 18 och 24 om jag tolkar det rätt. Blir elementen varmare på kvällen? Eller kallare?

Surret du hör kan vara när kontaktorn är dragen (=påverkad).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.