26 524 läst ·
31 svar
27k läst
31 svar
Säkring för varmvattenberedare löser ut
Moderator
· Stockholm
· 57 995 inlägg
Du skriver att elektrikern har kopplat in jfb samtidigt. Jag funderar över om något blivit fel då. Går VVB också över jfb? Är det en JFB för hela huset eller bara för golvvärmen?
Moderator
· Stockholm
· 57 995 inlägg
Hur var det med den andra säkringen då?
Moderator
· Stockholm
· 57 995 inlägg
Jag skulle nog ta en ordentlig titt på den andra säkringen. Det skulle troligen förklara en hel del om det är så att den är trasig. Inte alltid så lätt att se på dem att de har gått.
Sedan skulle jag nog vara lite misstänksam mot JFB inkopplingen. Om den ex. bryter nollan även för VVB (ifall den kör med 2 faser mot nolla, inte 400V mellan 2 faser). Nu förstår jag inte riktigt hur det skulle kunna bli ett sådant fel vid inkoppling av en en-fas jfb. Men det skulle också kunna förklara felet. I så fall kan du ha fått överspänning på ellementet i VVB, säkringen går samtidigt som ellementet skadas.
Hur är golvvärmen avstängd? Ingen säkring iskruvad, eller avstängd JFB? Vad händer om du sätter på JFB? OBS se till att golvvärmen verkligen är avstängd tills den får sättas på.
Sedan skulle jag nog vara lite misstänksam mot JFB inkopplingen. Om den ex. bryter nollan även för VVB (ifall den kör med 2 faser mot nolla, inte 400V mellan 2 faser). Nu förstår jag inte riktigt hur det skulle kunna bli ett sådant fel vid inkoppling av en en-fas jfb. Men det skulle också kunna förklara felet. I så fall kan du ha fått överspänning på ellementet i VVB, säkringen går samtidigt som ellementet skadas.
Hur är golvvärmen avstängd? Ingen säkring iskruvad, eller avstängd JFB? Vad händer om du sätter på JFB? OBS se till att golvvärmen verkligen är avstängd tills den får sättas på.
nu har jag tittat ordentligt den är kopplad som 3fas, 380v enligt schemat som var fastklistrad bakom locket för termostatet.
inga av dom andra 2 säkringarna hade gått vad jag kunde se, men jag bytte dom iaf
golvvärmen e avstängd via sitt termostat,, så jfb är på och säkring i,,,,,jag har provat lite olika varianter nu satt på golvvärmen för att testa osv....
inga av dom andra 2 säkringarna hade gått vad jag kunde se, men jag bytte dom iaf
golvvärmen e avstängd via sitt termostat,, så jfb är på och säkring i,,,,,jag har provat lite olika varianter nu satt på golvvärmen för att testa osv....
Resistansmätningen låter normal. 55 Ohm blir ca 1000 W vid 230 V och 3000 W vid 400 V. Men säkrast är att megga/isolationsprova mellan någon anslutning och jord när patronen är varm för att få ett vettigt svar. Det är inte gruppsäkringen som underdimensionerad? Vid 400V drar den ca 7,3 A
Redigerat:
Som sagt, du måste mäta med en isolationsprovare (speciell resistansmätare som mäter med hög spänning, minst 500 VDC för 230V-kretsar). En vanlig multimeter mäter med högst några volt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
tof ut elpatronen, det är den varianten som sticks in i ett rör i botten, det fanns ett brännt märke på ena sidan, det hade nog varit lite överslag där, jag torkade rent röret och vred patronen, så den inte hamnade i exakt samma läge, vi får se hur länge den går nu...
Fungerade inte har smällt två säkringar till, kan det bero på att röret som jag stoppar den keramiska elpatronen i är lite rostigt och sotigt? stoppade i en 5amps säkring, för jag hade slut på 10amp, den höll lika länge, dvs 15-30min fast sedan jag tog ut och stoppade i elpatronen så har det varit säkringen på den andra fasen som har gått, snart kör jag med spik i proppskåpet....!!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 026 inlägg
Absolut. Reklamera den!