Har en sådan här möbel: http://www.tvmobel.se/shop/online-dk-162-835p.html

Denna hängs upp på ett väggfäste med 3 skruv/plugg (lång kilformad trälist) som ser ut såhär:

20140222_194511.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man hakar sedan på väggmöbeln på denna väggkil då möbeln har motsvarande utkilningen i bakstycket. Bänken skall sedan hänga dikt an mot väggen utan mellanrum.Tyvärr fick jag inte till detta väggfäste helt rak enligt vattenpasset, så när jag provhängde upp möbeln första gången så lutade den ner på högra sidan.

Väggarna är väldigt porös (typ sandvägg) så att borra ett nytt hål bara en cm ovanför det tidigare var inte aktuellt utan jag tänkte i min enfald att jag skulle göra en kompromissfix istället. Detta blev att lägga dit möbeltassar ute på högra sidan av väggfästet som, när möbeln hängdes på igen, pressade upp högerdelen av möbeln så den blev helt perfekt enligt vattenpasset.

Dock så fick jag ju direkt en liten glipa då på höger sida eftersom tv-möbeln inte tillåts glida ner helt på fästet och in mot väggen. Detta hoppades jag skulle stanna upp men det har nu med tiden blivit aningen värre. Från ca 1,5cm glipa till 1,75cm glipa och jag misstänker det bara kommer bli värre och förfasas över att hela bänken till slut kommer att rasa ner. Jag har därför insett att jag nu måste ta tag i detta och få till en permanent lösning.

Det som jag själv kommit att tänka på är att jag försöker borra ett 4:e hål i väggfästet och i väggen (på högra sidan) och på så vis försöker fixera om väggfästet på väggen så det blir bra horisontellt ifrån början.

Har ni något annat tips eller smart lösning?

MVH
//Olle

Är det tre hål i väggfästet så måste ju två av dem vara felaktiga för att det ska bli snett.

En idé kan vara att laga hålen med snabbcement och sedan borra nya hål i väggen.

pelpet skrev:
Är det tre hål i väggfästet så måste ju två av dem vara felaktiga för att det ska bli snett.

En idé kan vara att laga hålen med snabbcement och sedan borra nya hål i väggen.
Har för mig att jag mätte mellan 1:a och 2:a utan anmärkning men att det stack iväg mellan mittre å 3:e. Aja får dubbelkolla det sen. Snabbcement var ju ett bra tips - det sabbar inte alltför mycket väggyta då, tåls att borra i och fäster på en porös vägg (så inte hela lagningen släpper från väggen)?

När du mäter - lägg upp listen mot väggen med vattenpasset ovanpå och märk sedan ut hålen på väggen. Då brukar det bli rakt.

Jo jag ska göra det nu nätsa gång..minns inte hur jag gjorde sist. Men röstar du för ett 4:e hål? VIll helst inte flytta upp/ner möbeln i höjd (om jag skall borra om alla 3 hålen) då jag tycker den sitter helt perfekt i höjd i dagsläget...

Ett fjärde hål blir nog en bra lösning också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.