8 837 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Säkra upp?
Sida 1 av 2
Hej!
Bor i en femtiotalskåk. Två enfasgrupper är säkrade med 6A. Detta trots att dom verkar vara dragna med samma typ av kabel som andra 10A-grupper. Det är alltså 1,5mm2 kabel och den verkar vara fräsh.
Nuförtiden kör man ju 10A säkring på denna kabel. Om jag tar dit en elektriker, kommer han tycka det är ok att säkra upp till 10A då?
Mvh
Pagge
Bor i en femtiotalskåk. Två enfasgrupper är säkrade med 6A. Detta trots att dom verkar vara dragna med samma typ av kabel som andra 10A-grupper. Det är alltså 1,5mm2 kabel och den verkar vara fräsh.
Nuförtiden kör man ju 10A säkring på denna kabel. Om jag tar dit en elektriker, kommer han tycka det är ok att säkra upp till 10A då?
Mvh
Pagge
Den klarar massor om det är en kort snutt som kyls bra.
Men för att klara utlösningsvillkoret samt inte få för stort spänningsfall i kabeln finns det strikta regler på hur man får avsäkra en kabel. I princip ska man räkna på varje fall där kabeln förläggs men en god tumregel säger att det är ok med 10 A på 1,5 mm2 om man inte överstiger 40 meter. (Bor men riktigt långt från nätleverantörens trafo o har hög förimpedans kan man dock inte använda tumregeln.)
Men för att klara utlösningsvillkoret samt inte få för stort spänningsfall i kabeln finns det strikta regler på hur man får avsäkra en kabel. I princip ska man räkna på varje fall där kabeln förläggs men en god tumregel säger att det är ok med 10 A på 1,5 mm2 om man inte överstiger 40 meter. (Bor men riktigt långt från nätleverantörens trafo o har hög förimpedans kan man dock inte använda tumregeln.)
Förtydligande:Erik_D skrev:
Det innebär att säkringen kanske inte löser på kortis.
Normalt är det en C10 som sitter i centralen.Då kanske den får bytas till en B10 (som löser snabbare) om kabeln skall dras en lång sträcka.
Var för ngt år sen på en bondgård.
Gruppförteckning fanns inte.
Det var en kabel som var dragen över 60 m från centralen som vi skulle försöka leta upp i centralen då den skulle fimpas.
Sista utvägen var att kortsluta kabeln i hopp om att en gängsäkring skulle lösa.
Men de gjorde den inte.
Jag vill inte tänka vad som kunde hänt om ngn skulle komma i kontakt med den kabeln :-/
Men våra fina och dya instrument kan vi mäta sånt här oh åtgärda dvs byta säkring innan annläggningen är i drift.
Är det en projekterad ritning skall konsulten ha koll på det.
Låg förbrukning i kombination med att nätet inte var dimensionerad för särskilt hög last. En gång i tiden hade många orter 127V!Granit999 skrev:
Jag har kvar ett brev från kraftleverantören daterat 1949 skickat till min morfar, där de dels ber om ursäkt för problem med elleveranserna, och dels informerar att man kommer byta från 127/220-system till 220/380-system, och att man ska vända sig till en nämnd elektriker för att få glödlamporna bytta från 127V till 220V-lampor! Det var alltså ytterst ovanligt med något annat än glödlampor en gång i tiden kan man tro, eller så var de flesta apparater omkopplingsbara. Gamla rörbaserade radiogrammofoner och sånt gick ju ofta att ställa om mellan olika spänningar. Andra apparter kunder vara "allströmsapparater", gick lika bra på likström som växelström. Det är tur att vi faktiskt har samma spänning och ström i alla uttag i hela europa
Att vattenkokaren är på 3kW är nog egentligen för att det är tänkt att man ska köra den i ett uttag avsäkrat 16A.
Varför kör man 10A i uttag fortfarande när man numera får köra 16A? För att man inte ser behov av större säkringar, och man får dålig selektivitet vid klenare huvudsäkringar, eller?
[/quote]
Men våra fina och dya instrument kan vi mäta sånt här oh åtgärda dvs byta säkring innan annläggningen är i drift.
Är det en projekterad ritning skall konsulten ha koll på det.[/quote]
Nja instrumentet är egentligen till för att mäta att man tänkt rätt. Kabelberäkningen skall man göra INNAN man förlägger kabeln. Lite surt annars om man inte klarar utlösningsvillkoret.
Det finns ytterligare ett villkor som skall vara uppfyllt och det är max tillåtet spänningsfall i kabeln.
För vanliga vägguttag är det 2 % av märkspänning om ja minns rätt.
Men våra fina och dya instrument kan vi mäta sånt här oh åtgärda dvs byta säkring innan annläggningen är i drift.
Är det en projekterad ritning skall konsulten ha koll på det.[/quote]
Nja instrumentet är egentligen till för att mäta att man tänkt rätt. Kabelberäkningen skall man göra INNAN man förlägger kabeln. Lite surt annars om man inte klarar utlösningsvillkoret.
Det finns ytterligare ett villkor som skall vara uppfyllt och det är max tillåtet spänningsfall i kabeln.
För vanliga vägguttag är det 2 % av märkspänning om ja minns rätt.
Jag tänkte mer på att om det redan finns en befintlig grupp som skall utökas med tex 2 vägguttag och X antal meter.Erik_D skrev:Men våra fina och dya instrument kan vi mäta sånt här oh åtgärda dvs byta säkring innan annläggningen är i drift.
Är det en projekterad ritning skall konsulten ha koll på det.Nja instrumentet är egentligen till för att mäta att man tänkt rätt. Kabelberäkningen skall man göra INNAN man förlägger kabeln. Lite surt annars om man inte klarar utlösningsvillkoret.
Vilken formel använder man då?
Om man inte klarar kraven så får man byta till en snabbare säkring.
Helt rätt och riktigt att instrumentet är sista "livlinan"
För att konstatera om gjorda beräkningar är rätt.
Om man vill kan man titta i standard 437 01 45 där finns max tillåtet spänningsfall angivet.
I huvudledning från servissäkring till gruppcentral: 2 %
Sammanlagt i huvudledning från servissäkring och
gruppledning för belysning och småapparater: 3 %
Sammanlagt i huvudledning från servissäkring och
gruppledning för annat ändamål: 4 %
I huvudledning från servissäkring till gruppcentral: 2 %
Sammanlagt i huvudledning från servissäkring och
gruppledning för belysning och småapparater: 3 %
Sammanlagt i huvudledning från servissäkring och
gruppledning för annat ändamål: 4 %