2 135 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
SäkerVatten?
Funderar. Vad för extra garanti innebär det att man anlitar ett företag med hantverkare som jobbar enligt SäkerVatten? Spelar det någon roll för försäkringar eller garanti om företag inte är anslutna till det om de ändå jobbar enligt kraven?
Vill hyra in hantverkare just för att få det rätt gjort, men vilken roll spelar en certifiering om något går fel?
Vill hyra in hantverkare just för att få det rätt gjort, men vilken roll spelar en certifiering om något går fel?
Säker vatten är ingen garanti för att du får ett bättre utfört jobb. Att vara medlem och certifierad är en kostnad för företagen. Anledningen till att man ansluter sig dit är ju att man som företagare vill skapa ett mervärde som man kan ta betalt för. Det bästa är att alltid fråga efter referenser.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Säker vatten är ett kommersiellt företag som har många vettiga lösningar som man kan använda vare sig man är certifierad eller av dom eller inte. Säker vatten har inget med lagkraven att göra, men deras lösningar uppfyller lagkraven och är även fackmannamässiga lösningar så att försäkringsbolagen godkänner dessa (om de är rätt utförda).M milimani skrev:Funderar. Vad för extra garanti innebär det att man anlitar ett företag med hantverkare som jobbar enligt SäkerVatten? Spelar det någon roll för försäkringar eller garanti om företag inte är anslutna till det om de ändå jobbar enligt kraven?
Vill hyra in hantverkare just för att få det rätt gjort, men vilken roll spelar en certifiering om något går fel?
Men du kan uppfylla lagkraven och försäkringsbolagens krav även utan säker vatten. Det gäller bara att välja godkända lösningar/system och deras anvisningar. Är det fackmannamässigt (och enligt gällande regler) gjort så kan inte försäkringsbolagen neka ersättning (om dom inte skulle ha mycket speciella försäkringsvillkor).
Men det bor man till exempel i en bostadsrätt kan föreningen ha som villkor att badrummen ska uppfylla Säker vatten eller något annat, men då är det inte lagen eller försäkringsbolagen som kräver det.
Men hur vet man det som privatperson att allt är gjort fackmannamässigt? Tänker att om det är utfört enligt SäkerVatten av en ansluten firma så får man (väl?) dokumentation på det? Får man ändå det och hur vet man vad man ska titta efter?A Autodidak1 skrev:Säker vatten är ett kommersiellt företag som har många vettiga lösningar som man kan använda vare sig man är certifierad eller av dom eller inte. Säker vatten har inget med lagkraven att göra, men deras lösningar uppfyller lagkraven och är även fackmannamässiga lösningar så att försäkringsbolagen godkänner dessa (om de är rätt utförda).
Men du kan uppfylla lagkraven och försäkringsbolagens krav även utan säker vatten. Det gäller bara att välja godkända lösningar/system och deras anvisningar. Är det fackmannamässigt (och enligt gällande regler) gjort så kan inte försäkringsbolagen neka ersättning (om dom inte skulle ha mycket speciella försäkringsvillkor).
Men det bor man till exempel i en bostadsrätt kan föreningen ha som villkor att badrummen ska uppfylla Säker vatten eller något annat, men då är det inte lagen eller försäkringsbolagen som kräver det.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Grundproblemet är att även om du använder någon som är certifierad som gör ett dåligt jobb (dvs inte enligt lagar, anvisningar osv) så hjälper det inte att dom är certiferade. Dom har oftast ett ansvar för vad dom gjort men till exempel en konkurs kan göra att man står utan möjlighet till rättelse.M milimani skrev:
Våtrumsintyget du får är inget värt gentemot försäkringsbolaget om det inte är fackmannamässigt utfört, då ersätts ingen skada.
Men sannolikheten är ju större att du får ett bra utfört jobb om du väljer en firma som har haft råd att utbilda och certifiera sina anställda. Men referenser är det viktiga (och gärna företag som funnits länge).
PS. Jag har själv byggt ett 20-tal badrum, tätskikten har jag alltid gjort själv även om jag låtit någon annan sköta plattsättningen. Då vet jag att det är petnoga utfört.
ok. Tack. Det är ju svårt när man själv inte alls är hantverkare. Att veta vad som är fackmannamässigt och kunna bedöma vad som känns rimligt.A Autodidak1 skrev:Grundproblemet är att även om du använder någon som är certifierad som gör ett dåligt jobb (dvs inte enligt lagar, anvisningar osv) så hjälper det inte att dom är certiferade. Dom har oftast ett ansvar för vad dom gjort men till exempel en konkurs kan göra att man står utan möjlighet till rättelse.
Våtrumsintyget du får är inget värt gentemot försäkringsbolaget om det inte är fackmannamässigt utfört, då ersätts ingen skada.
Men sannolikheten är ju större att du får ett bra utfört jobb om du väljer en firma som har haft råd att utbilda och certifiera sina anställda. Men referenser är det viktiga (och gärna företag som funnits länge).
PS. Jag har själv byggt ett 20-tal badrum, tätskikten har jag alltid gjort själv även om jag låtit någon annan sköta plattsättningen. Då vet jag att det är petnoga utfört.
Klicka här för att svara