Ä äppelknyckaren skrev:
Får testa detta när jag bytt ventilen
Passa på att rensa när du byter säken , då är det inget tryck som duschar dig

Man kan göra mycket provisoriskt inom vvs
Men man får Aldrig! Proppa en säkerhetsventil
Så stryk det infallet till råd

• Gilla
lordi och 2 till
  • Laddar…
Köpte den dyra på hornbach, den har någon form av packning över gängorna.
Sväller den och är istället för lin/pasta?
Vinkelventil med röd ratt och packning över gängorna liggande på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja den ringen tätar
Dra ventilen så långt att ringen inte syns
Mvh

Ska man kanske dra på lite lin och pasta efter packningen ändå?

V vvs facit skrev:
Ja den ringen tätar
Dra ventilen så långt att ringen inte syns
Mvh
Ja ok, testar!

Pasta kan du ta
Lin ska inte behövas

Nu sitter den på plats, tänkte dra tillbaka befintliga röret som satt på undersidan men misstänker att det fuskats med detta av installatören...

Hand håller defekt kopparledning och mässingsdel, indikation på dåligt installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inne i röret skall väl också sitta en styrning har jag för mig?!
Satt varken det eller någon tätning i gängorna och det hängde helt löst nästan...

J jonaserik skrev:
Verkar inte vara 1,5 bar , men står det och läcker nu. Vad värmer du med, en VP eller vad, är det en VP så köp en plugg och sätt dit, fyll till 0,7 bar och beställ en ny från någonstans, kommer inte att hända något med anläggningen
Du har inte gått VVS gymnasiet eller Säkervatten va ? Det blir som de säger i Göta Kanal, det blir ett jävla drag i den här burken

Proppa inte säk, låt den droppa tills du har en ny.

• Gilla
lordi och 2 till
  • Laddar…
Ä äppelknyckaren skrev:
Nu sitter den på plats, tänkte dra tillbaka befintliga röret som satt på undersidan men misstänker att det fuskats med detta av installatören...

[bild]
inne i röret skall väl också sitta en styrning har jag för mig?!
Satt varken det eller någon tätning i gängorna och det hängde helt löst nästan...
Det där är en klämringskoppling, det är själva klämringen som tätar, den ska inte ha någon lin/gängtejp/etc utan eventuellt bara lite pasta.
En ny klämringskoppling ska som mycket annat dras åt enligt tillverkarens anvisning, å det brukar vara handkraft plus 1-1,5varv med verktyg (gäller ny koppling, begagnad mindre).

Förr så användes bara stödhylsa inne i mjuka kopparrör, det du har kan vara halvhårda eller hårda kopparrör och det behövdes ingen stödhylsa till dom, idag har man oftast stödhylsa även i halvhårda kopparrör.

Är det skvallerröret så är det inte så noga att det är 100% tätt.

Yes box, det är skvallerröret.
Sitter knappt fast alls så man kan vicka det fram och tillbaka fast det är åtdraget.
pissade nästan lika mycket vatten i kopplingen där som i slutet av röret..

Har ingen golvbrunn i källaren så hade velat leda det till någon hink eller liknande vid övertryck.

Lättaste kanske är att köpa en koppling med gummitätning som man kan fästa en vattenslang på och leda ner. (Liknande diskmaskinskoppling)

Tack så mycket för all hjälp!

P
J jonaserik skrev:
Verkar inte vara 1,5 bar , men står det och läcker nu. Vad värmer du med, en VP eller vad, är det en VP så köp en plugg och sätt dit, fyll till 0,7 bar och beställ en ny från någonstans, kommer inte att hända något med anläggningen
Det var det dummaste jag läst.
Är du bagare som försöker dig på något eller vad är de frågan om.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
P
C Calore skrev:
Du har inte gått VVS gymnasiet eller Säkervatten va ? Det blir som de säger i Göta Kanal, det blir ett jävla drag i den här burken

Proppa inte säk, låt den droppa tills du har en ny.
Har väl inget med säker vatten att göra

Både och. Man får se vad som händer när tex beredare sprängs på dessa kurser.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.