Hur fungerar egentligen en säkerhetskoppling som gör att man inte flyger iväg om man kör fast med borrhammaren? Är det en rent mekanisk anordning eller någon fiffig elektronik som upptäcker att det är borrmaskinen som snurrar och inte borren?

Finns det bara hos borrhammare eller finns det hos skruvdragare och borrmaskiner också?

På min lilla Makita borrhammare är det en mekanisk spärr. Låter lite som momentspärren på en vanlig skruvdragare.

FSS skrev:
Finns det bara hos borrhammare eller finns det hos skruvdragare och borrmaskiner också?
Det finns hos en del vanliga borrmaskiner också, kanske främst hos lågvarviga starka maskiner då..........Metabo har en sån vet jag.

De brukar ändå vara luriga. Kusinens kille fick armen avslagen av en nästan ny Hilti TE22 som inte ville släppa spärren. Har nästan råkat ut samma sak med en nyservad TE22:a. Den slog dock av en avloppsstam istället.

Sens moral; håll i maskinen på rätt sätt.

Johan Gunverth skrev:
De brukar ändå vara luriga. Kusinens kille fick armen avslagen av en nästan ny Hilti TE22 som inte ville släppa spärren. Har nästan råkat ut samma sak med en nyservad TE22:a. Den slog dock av en avloppsstam istället.

Sens moral; håll i maskinen på rätt sätt.
Alltså bröts hans arm av för att handtaget snurrade ett varv och slog emot armen, eller hur gick det till? Det låter ju väldigt oturligt.

Daniel_N skrev:
Alltså bröts hans arm av för att handtaget snurrade ett varv och slog emot armen, eller hur gick det till? Det låter ju väldigt oturligt.
Han körde fast, maskinen fortsatte, han tappade greppet och fick inte undan armen innan maskinen snurrat ett varv till och drämde till honom. 12 veckor med gips för en fullbokad snickare. Inte roligt.

B
jag har en spärr i handen sist knäcktes ett 12mm betong borr (clas ohlson kvalitet)

Oerhört ovanligt att en hilti beter sig så, det är ju bl a därför man väljer hilti.
Min gamla TE17 släpper i alla fall tack och lov och det kan inte vara annat än en mekanisk koppling av något slag på den.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.