Hej
Ska koppla en säkerhetsbrytare som 3 kablar ska gå till, hur gör jag när det bara finns 2 ingångar för till exempel nolla fast jag har 3 trådar.
Min fråga är om man kan sätta 2 trådar i samma ingång/utgång eller finns det risk att det blir glapp och dålig kontakt då?

#el
Bild kanske kan underlätta, men gul/grön behöver du inte koppla över brytare.
Antar att det är enfas det är frågan om?

nino nino skrev:
Bild kanske kan underlätta, men gul/grön behöver du inte koppla över brytare.
Antar att det är enfas det är frågan om?
Yes det är enfas, har tyvärr ingen bild

Mikael_L
nino nino skrev:
men gul/grön behöver du inte koppla över brytare.
OBS FÅR INTE !!!

Man får aldrig koppla skyddsjord över någon form av brytare.

Skyddsjord ska krävas att man använder verktyg eller klipper kabeln el dyl, för att koppla isär.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
tommib
Nja, jag tolkar frågan som att det är en säkerhetsbrytare där det ska anslutas en matande kabel och två matade objekt, dvs tre uppsättningar med ledare.

Man kopplar aldrig skyddsjord över brytare, den kopplas över separat utanför brytaren, oftast på en därför avsedd skruv, annars med toppklämma av god kvalitet.

Utan bild blir det väldigt svårt att ha en åsikt om hur du ska göra. Normalt kan man på skruvplintar av god kvalitet lägga två ledare men vi vet inte vad du har.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders Liljegård skrev:
Hej
Ska koppla en säkerhetsbrytare som 3 kablar ska gå till, hur gör jag när det bara finns 2 ingångar för till exempel nolla fast jag har 3 trådar.
Min fråga är om man kan sätta 2 trådar i samma ingång/utgång eller finns det risk att det blir glapp och dålig kontakt då?
Ärligt talat, jag förstår inte frågan, en bild eller bättre beskrivning, eller båda, behövs nog.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.