PetterW skrev:
MIn elektriker skulle sätta in en säkerhetsbrytare för en kommande luftvärmepump, jag önskade mig en så liten som möjligt (vanlig vridbrytare, typ denna) men han hävdade att det måste vara en brytare med möjlighet att låsa (den sitter inomhus så det känns inte rimligt). Han satte in en stor rackare, se bild, och den kostade 500 kr plus moms på fakturan.

Har han verkligen rätt?
Ja, men materialkostnaden är rena rånet!!1

Tog de 500 + Moms...exl arbete för den ????

http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1907

Blåst av elektrikern som vanligt i den här branschen....(Tror knappast elfirman köpt den för mer än 150:- inkl moms...)

PST skrev:

[länk]

Blåst av elektrikern som vanligt i den här branschen....(Tror knappast elfirman köpt den för mer än 150:- inkl moms...)
Jaså, listpriset på olika säkerhetsbrytare på solar är i alla fall som minst 500 kr. De flesta låg runt 7-800 kr. Fast då listpris då.

//Patrik

• Gilla
Hyperspam
  • Laddar…
Nettopris c:a 120..200+moms (beroende på rabatt), listpris 418+moms

Redigerat:
PST skrev:
Visst, med då är det ju inte fast installation längre....(Som antagligen VPn skulle anslutas med...)
Många sådana är väl just stickproppsanslutna...

Undrar om elbranschen fattar att deras överprissättningar på materiel gör att potentiella kunder skiter i reglerna och kopplar själva istället ????

Alla vill tjäna pengar, kunderna försöker säkert tjäna pengar på sitt sätt i sina egna branscher.

//Patrik

PST skrev:

[länk]

Vad tror du att det är för kvalitet på de du länkade till? Jag gissar att de är stämplade med ett namn som börjar på M.....

Nu vet jag inte var CEWE ligger på kvalitetsskalan men så långt från Garo kan det väl inte vara?
classe i sjön tar 199kr (inkl moms) för en Garo säkerthetsbrytare, då känns iaf 500+moms dyrt...

Redigerat:
CEWE är topp+, GARO medel- men priserna är givetvis ockermässiga i båda fallen.

Med ärligare timpriser skulle vi kanske slippa se sådana priser.

Med ärligare timpriser skulle det funka bättre mot ROT också, rätt skumt att det system elektriker kör kan finnas kvar nu när kunderna kan jämföra priser i webbutiker och ute i handeln.
Känns rejält korrupt iaf...

nsiak skrev:
Med ärligare timpriser skulle det funka bättre mot ROT också, rätt skumt att det system elektriker kör kan finnas kvar nu när kunderna kan jämföra priser i webbutiker och ute i handeln.
Känns rejält korrupt iaf...
Men jämföra materialpriser gör väl kunderna när de fått fakturan eller jobbat gjort? Inte när valet av elfirma gäller, då är det nog timpriset som styr för de flesta, skulle jag tro.

//Patrik

Jo, och det är väl då kunderna blir bittra och känner sig lurade...
Man köper ju en hantverkstjänst, inte ett materialpåslag..

Jag ser gärna att kunderna efterfrågar ett ärligt timpris - men det gör de inte.

Varför frågar folk inte om pris innan dom "köper" ? Vem skulle köpa en bil eller kostym utan att fråga vad det kostar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.