F
V vedklyv skrev:
Den högfrekventa tändspänningen på ca. 35000 v, på en TIG är väl det värsta du kan råka ut för, men det är inte värre än om du tar i en trasig tändstiftshatt på en moppe eller bil. Det känns och är obehagligt, men inte särskilt farligt. Det värsta som kan hända är att du rycker till och slår emot något så du gör illa dig på något annat sätt
Jag är rätt säker på att max tillåten spänning är 15000V. Och den är inte alls på farlig som svetsströmmen men med tanke på spänningen så känns den såklart då garanterat penetrerar en handske om den vill.

F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Billigare/enklare MIG/MAG-svetsar kan vara "alltid på" så ett visst försiktighetsmått kan vara bra då...

Kan också rekommendera att sätta återledaren direkt i det du svetsar, även om du har ett svetsbord.. Som glad nybörjare hade jag pallat upp några fyrkantsrör jag skulle svetsa ihop med ett par träklossar, och hade klämman i bordet... Sen stödde jag armarna (kortärmat såklart) på svetsbordet och rören för bästa möjliga kontroll... Strömmen gick genom armarna, och även om det bara vara 50-70 A typ så var det skakigt resten av dagen...
Oj, har du exempel på det? Har aldrig sett det och trodde inte det var förenligt med certifierande standard. Vilket fall som helst så är det inte fallet med denna.

• Bild ur manual som visar en MIG-svets från Biltema med markerade delar och instruktioner för installation och montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F
Den här biltema-svetsen är det senaste jag sätt..
[länk]
Ser onekligen ut att vara så. Jävla katastrof skulle jag säga.

F fsn skrev:
Nej, oavsett storlek på gaskåpa så är skalan på ratten i liter/minut.
Men det är ju gasflödet i liter per minut vid svetsställer som är aktuellt, och det varierar beroende på gaskåpans storlek..

Violina Violina skrev:
Men det är ju gasflödet i liter per minut vid svetsställer som är aktuellt, och det varierar beroende på gaskåpans storlek..
Det beror delvis på motståndet i slangen, aningen lägre flöde i en längre slang tex, men gaskåpans storlek borde påverkar motståndet så lite att det inte märks.

F
Violina Violina skrev:
Frågan var om skalan på ratten är i liter mer minut och du svarade att det beror på gaskåpans storlek... och det är ändå så att oavsett storlek på gaskåpan så är ändå skalan i liter per minut. Ingen gaskåpa i världen kommer att ändra på det.

Sen hävdar jag absolut att till del lilla Stanley svetsen med sitt standard slangpaket kommer rimligtvis 8 liter/minut räcka till mycket bra i normalfallet.

F fsn skrev:
Frågan var om skalan på ratten är i liter mer minut och du svarade att det beror på gaskåpans storlek... och det är ändå så att oavsett storlek på gaskåpan så är ändå skalan i liter per minut. Ingen gaskåpa i världen kommer att ändra på det.

Sen hävdar jag absolut att till del lilla Stanley svetsen med sitt standard slangpaket kommer rimligtvis 8 liter/minut räcka till mycket bra i normalfallet.
Är givetvis viktigare att veta exakt flöde vid svetsning med inert gas, men jag litar aldrig på det flöde man kan ställa in på flaskan..

Kan ta som exempel:

Vi kör Air Liquide Altop på jobbet, i normalfallet har jag denna ställd på 21 och har då ett flöde (mätt med flödesmätare) ur gaskåpan på 18 liter i minuten. Detta ger mig rätt mängd gas vid min "vanliga inställning" på svetsen och jag får ett bra svetsgods.

Vid senaste flaskbytet satte jag vredet som vanligt på 21 och började svetsa.. hörde DIREKT att något var galet, släcker bågen och ser att svetsen ser mysko ut.. kollar flödet, den leverar 25 (!) liter ur gaskåpan..

Så nä, man ska inte alls lita på vad man ställer vredet på, man ska mäta flödet vid gaskåpan..

F fsn skrev:
Har också hört tals om nån som svetsde pinne och var svettig så det rann. Kliade sig på ryggen med svetpinnen och dog av stöten.
En gammal kollega hade ena handen upptagen och upptäckte att han glömt sätta in en pinne i klykan... han satte pinnen i munnen och skulle klämma fast den. Gick sådär.
Han dog dock inte, men fick ha skämskudde ett tag.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
F
Violina Violina skrev:
Är givetvis viktigare att veta exakt flöde vid svetsning med inert gas, men jag litar aldrig på det flöde man kan ställa in på flaskan..

Kan ta som exempel:

Vi kör Air Liquide Altop på jobbet, i normalfallet har jag denna ställd på 21 och har då ett flöde (mätt med flödesmätare) ur gaskåpan på 18 liter i minuten. Detta ger mig rätt mängd gas vid min "vanliga inställning" på svetsen och jag får ett bra svetsgods.

Vid senaste flaskbytet satte jag vredet som vanligt på 21 och började svetsa.. hörde DIREKT att något var galet, släcker bågen och ser att svetsen ser mysko ut.. kollar flödet, den leverar 25 (!) liter ur gaskåpan..

Så nä, man ska inte alls lita på vad man ställer vredet på, man ska mäta flödet vid gaskåpan..
Det beror naturligtvis inte på att du har ett annat flöde vid ”kranen” än du har vid gaskåpan. Flödet är exakt lika hela vägen. Det du ställer på regulatorns andrasteg på flaskan är ett önskat tryck och så sitter det ”felaktigt” en skala på klockan som visar liter/minut som är baserat på nån form av genomsnittligt tryckfall. Har man en fin regulator blir det inte extremt stora fel. Däremot så har det varit mycket strul med Air Liquids inbyggda regulatorer, det säger sig självt att det inte är extremt påkostade grejer när man får en med ”på köpet” på 5 liters flaskor.

Jag kontrollerar också flödet med en rotameter med tratt direkt i gaskåpan när jag svetsar hemma, typ en sån här https://www.amazon.com/Professional-Tester-Flowmeter-peashooter-Welding/dp/B06XW8H8W1

Men det finns ju faktiskt regulatorer med inbyggd rotameter och den mäter ju flödet direkt vid flaskan och det är som jag ser det bättre än tratten man drar över gaskåpan. Det viktiga (och det gäller både den på flaskan eller den man kollar flödet med på gaskåpan) är att den verkligen är vertikal när man mäter.

På jobbet har vi centralgas med digital blandning och flödeskontroll samt inbyggda manuella rotametrar, det är väldigt smidigt.

F
L Lutte skrev:
En gammal kollega hade ena handen upptagen och upptäckte att han glömt sätta in en pinne i klykan... han satte pinnen i munnen och skulle klämma fast den. Gick sådär.
Han dog dock inte, men fick ha skämskudde ett tag.
Ja, det är inte helt ofarligt om Darwin slår till. I första hand pinne som saknar starttrigger är ju lurigt.

Violina Violina skrev:

Kan ta som exempel:

Hur mäter man vid gaskåpan? Och vad är egentligen gaskåpan :)

Om det inte är någon dyr mojäng kan det ju vara värt att skaffa en sådan mätare så man inte förbrukar mer gas än man behöver.

• Professionell flödesmätare för svetsning med skala för argon och koldioxid, inringad gaskåpa i bilden.
    Skapa konto
  • Svetspistol med inringad gaskåpa mot vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
pota
  • Laddar…
Fanns en länk ovan...

[länk]

Gaskåpan är inringd på bilden....
Aha ok. missade den. Tack! Slår nog till på en sådan jag också :)

Gaskåpa är helt enkelt nozzle på svenska

F fsn skrev:
Det beror naturligtvis inte på att du har ett annat flöde vid ”kranen” än du har vid gaskåpan. Flödet är exakt lika hela vägen. Det du ställer på regulatorns andrasteg på flaskan är ett önskat tryck och så sitter det ”felaktigt” en skala på klockan som visar liter/minut som är baserat på nån form av genomsnittligt tryckfall. Har man en fin regulator blir det inte extremt stora fel. Däremot så har det varit mycket strul med Air Liquids inbyggda regulatorer, det säger sig självt att det inte är extremt påkostade grejer när man får en med ”på köpet” på 5 liters flaskor.

Jag kontrollerar också flödet med en rotameter med tratt direkt i gaskåpan när jag svetsar hemma, typ en sån här [länk]

Men det finns ju faktiskt regulatorer med inbyggd rotameter och den mäter ju flödet direkt vid flaskan och det är som jag ser det bättre än tratten man drar över gaskåpan. Det viktiga (och det gäller både den på flaskan eller den man kollar flödet med på gaskåpan) är att den verkligen är vertikal när man mäter.

På jobbet har vi centralgas med digital blandning och flödeskontroll samt inbyggda manuella rotametrar, det är väldigt smidigt.
Nu kör vi inga femlitersflaskor på mitt jobb utan de stora, har svårt att se att de skulle ha dålig kvalitet på sina klockor där eftersom man betalar extra för just den flasktypen..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.