Den högfrekventa tändspänningen på ca. 35000 v, på en TIG är väl det värsta du kan råka ut för, men det är inte värre än om du tar i en trasig tändstiftshatt på en moppe eller bil. Det känns och är obehagligt, men inte särskilt farligt. Det värsta som kan hända är att du rycker till och slår emot något så du gör illa dig på något annat sätt

Vet inte hur många gånger jag råkat trycka på knappen när jag sätter i volframet efter byte/slipning..

Kan väl säga att man blir lika förvånad varje gång..

I övrigt så är det ett vanligt "skämt" i de flesta svetsverkstäder där man tigsvetsar.. att sätta en bit smärgelduk under jordklämman.. kittlar gott på den stackare som ska svetsa :rofl:

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Strömmen gick ju en rätt kort väg genom underarmarna också, så hjärtat var inte "inblandat"...
Då gick strömmen även genom hjärtat.
Men.. en bisak. I slutet på -50-talet jobbade jag under sommarlovet, på Karlsons Plåtslageri i Uppsala. Karlsson hade plåtlager hos byggföretaget "Tysta-Kalle", på Bergsbrunnagatan. Skulle hämta plåt, såg en kille som satt och skruvade på en drös av elcentraler. Helt plötsligt upphävde han ett vrål och alla sprang dit. Killen trodde han kopplat ur alla kablar, men inte. Hans pek och långfinger såg ut som välgrillade korvar. Skruvarna som han petat på hade bränt igenom fingrarna så att skruvskallarna syntes med mejselspår och allt. (Det var bara 380 v, då hade man inte lagt om till 400 v).

Okej. Fler frågor kring frågetecken i manualen. I inställningarna på svetsen går det att ställa :
"Type of welding"
"2T, 4T och P_P"

Dessa står för 2 Times 4 Times och pause point.

Men vad är detta och vad ska jag välja?

kom på vad det var. Det är hur det matas. Jag tänker jag kör med 2 Times. Som matar bara när jag trycker ner knappen

Däremot undrar jag vad ska jag tänka kring och sätta för inställningar för:
  1. Power (%)
  2. Ramp-up (s)
  3. Burn back (s)
  4. Pre gas (s)
  5. Time on (s)
  6. Pause on (s)

Om någon har lust och möjlighet hjälpa mig reda ut begreppen vore jag tacksam! :)

P pota skrev:
Däremot undrar jag vad ska jag tänka kring och sätta för inställningar för:
  1. Power (%)
  2. Ramp-up (s)
  3. Burn back (s)
  4. Pre gas (s)
  5. Time on (s)
  6. Pause on (s)

Om någon har lust och möjlighet hjälpa mig reda ut begreppen vore jag tacksam! :)
Säg till den du köpt svetsen av att du SKA ha en Svensk bruksanvisning!

V vedklyv skrev:
Säg till den du köpt svetsen av att du SKA ha en Svensk bruksanvisning!
Fast.. de flesta av de där inställningarna benämns med engelska ord ute i industrin..

1. Power (%) hur många procent av maxström den ska ge (antar jag iaf utan att själv ha pillat med maskinen)
  2. Ramp-up (s) gör att den startar lite mjukare, en sekund kanske?
  3. Burn back (s) ställ denna väldigt lågt
  4. Pre gas (s) helst av på denna, men om du måste använda den, så kort tid som möjligt utan att du får porer
  5. Time on (s) denna plus 6 används vid "löpande punktning" (intermittent svetsning) inget du ska behöva använda dig av
  6. Pause on (s)

• Gilla
pota
  • Laddar…
Tusen tack

Hur mycket ström ska man köra på då? :)

Det beror på elektrod och godstjocklek.

Ok. Testar väl på 50% och ser vad som händer:)

P pota skrev:
Tusen tack

Hur mycket ström ska man köra på då? :)
Om du magsvetsar kan du sikta på att det ska låta ungefär som du steker ägg (om du inte har en maskin med väldigt bra inställningsmöjligheter) då vet du att du är hyfsat rätt

F
D Daniel 109 skrev:
Det beror på elektrod och godstjocklek.
Alltså... det är väl en MIG/MAG? Rätt fråga borde vara vilken tråd, diameter på tråden och hur tjockt gods det är som skall svetsas.

F
Violina Violina skrev:
Bör det vara, men det beror ju på hur stor gaskåpa du har..
Nej, oavsett storlek på gaskåpa så är skalan på ratten i liter/minut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.