9 217 läst ·
45 svar
9k läst
45 svar
Säkerhet svetsning samt tryck argonmix
Den högfrekventa tändspänningen på ca. 35000 v, på en TIG är väl det värsta du kan råka ut för, men det är inte värre än om du tar i en trasig tändstiftshatt på en moppe eller bil. Det känns och är obehagligt, men inte särskilt farligt. Det värsta som kan hända är att du rycker till och slår emot något så du gör illa dig på något annat sätt
Vet inte hur många gånger jag råkat trycka på knappen när jag sätter i volframet efter byte/slipning..
Kan väl säga att man blir lika förvånad varje gång..
I övrigt så är det ett vanligt "skämt" i de flesta svetsverkstäder där man tigsvetsar.. att sätta en bit smärgelduk under jordklämman.. kittlar gott på den stackare som ska svetsa
Kan väl säga att man blir lika förvånad varje gång..
I övrigt så är det ett vanligt "skämt" i de flesta svetsverkstäder där man tigsvetsar.. att sätta en bit smärgelduk under jordklämman.. kittlar gott på den stackare som ska svetsa
Då gick strömmen även genom hjärtat.Dan_Johansson skrev:
Men.. en bisak. I slutet på -50-talet jobbade jag under sommarlovet, på Karlsons Plåtslageri i Uppsala. Karlsson hade plåtlager hos byggföretaget "Tysta-Kalle", på Bergsbrunnagatan. Skulle hämta plåt, såg en kille som satt och skruvade på en drös av elcentraler. Helt plötsligt upphävde han ett vrål och alla sprang dit. Killen trodde han kopplat ur alla kablar, men inte. Hans pek och långfinger såg ut som välgrillade korvar. Skruvarna som han petat på hade bränt igenom fingrarna så att skruvskallarna syntes med mejselspår och allt. (Det var bara 380 v, då hade man inte lagt om till 400 v).
Säg till den du köpt svetsen av att du SKA ha en Svensk bruksanvisning!P pota skrev:
- Power (%) hur många procent av maxström den ska ge (antar jag iaf utan att själv ha pillat med maskinen)
- Ramp-up (s) gör att den startar lite mjukare, en sekund kanske?
- Burn back (s) ställ denna väldigt lågt
- Pre gas (s) helst av på denna, men om du måste använda den, så kort tid som möjligt utan att du får porer
- Time on (s) denna plus 6 används vid "löpande punktning" (intermittent svetsning) inget du ska behöva använda dig av
- Pause on (s)
Det beror på elektrod och godstjocklek.