1 641 läst ·
29 svar
2k läst
29 svar
"Säker vatten"-intyg trots rörfogar i annat skåp än diskho-skåp?
Fast du frågade ju med utgångspunkt från att det skulle göras "i annat köksskåp än diskbänksskåp". Som jag ser det borde valfritt skåp kunna kallas för "diskbänksskåp" om det uppfyller kraven i Säker Vatten 4.3.C Chrzan skrev:
Ställ frågan om det är ok med fogar i ett diskbänksskåp som saknar vask och blandare.
Det citerade var bara en rubrik, sen skrev jag precis det du är ute efter. Men jag ska ta en vända till och formulera mig enligt ditt förslag för att ha det svart på vitt utan tolkningutrymme. Tack.useless skrev:
Redigerat:
Nähädu, så enkelt och logiskt får det inte vara. När SV insett konsekvenserna av sina egna föreskrifter drar man öronen åt sig och vågar inte lova något. Får bli en bit lös bänkskiva att lägga på skåpet sekunden efter intyget landat hos beställaren.useless skrev:
Den filosofiska frågan om vad som räknas som "diskbänksskåp" kvarstår.
C Chrzan skrev:Är det alltså OK att utföra ett skåp fullt ut som ett diskbänksskåp, med alla de krav det innebär (tät botten, tätade rörgenomföringar etc), som är förberett för framtida anslutning av ho eller diskmaskin?
Eller annorlunda formulerat: Får man ha rörfogar i ett diskbänksskåp som uppfyller alla krav på ett sådant, men saknar vask och blandare?
Nu känns det ju som jag inte skulle ha väckt den björnen.Säkervatten skrev:
BirgitS skrev:
Jag har ju angett, med utförlig beskrivning, att skåpet ska utföras enligt alla krav som gäller för diskbänsksskåp, inkl. åtkomlighetskravet. Men så modig var inte SV-experten att han vågade stå för den enda logiska slutsatsen.useless skrev:
(just i detta fall går rören högt över golvet och aldrig ner i golvet, så åtkomligheten är automatisk inne i skåpet, men det gör ingen skillnad för det principiella åtkomlighetskravet. Däremot har vi ju betydligt lättare att ordna med vattentät botten i skåpet)
Redigerat:
Men du är något på spåret. IKEA t ex säljer ju en produkt som heter just "diskbänksskåp". Köper man ett sånt och ställer där rören kommer fram så har man ju gjort exakt som det står i Säker Vatten.BirgitS skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/cat/metod-diskbanksskap-700698/
Om man tar ett annat bänkskåp från IKEAs sortimentet och inte monterar bakstycket då? 🙃useless skrev:
Det kanske hjälper i vanliga fall att skåpet heter diskbänksskåp... för så funkar det i byggsvängen, när det blir viktigare att pricka av alla checklistor än att det blir bra IRL. Guess how I know.useless skrev:
Dock inget vi kan få draghjälp av just här - se ovan. Det blir specialanpassade skåp inte bara här, utan hela vägen. Ursprungligen var rören prydligt dragna i golv, separat för varje lägenhet. Men brf-styrelsen ville väl spara några meter rör. Och gjorde hälften av sina bostäder i princip icke-renoverbara i stället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden