C Chrzan skrev:
Jag föreslog precis detta i mitt längre inledande mail. Beskrev hur vi skulle säkra åtkomlighet, vattenskydd, förse skåpet med vattenlarm etc. Men det föll alltså inte i god jord trots bifogade ritningar.
Fast du frågade ju med utgångspunkt från att det skulle göras "i annat köksskåp än diskbänksskåp". Som jag ser det borde valfritt skåp kunna kallas för "diskbänksskåp" om det uppfyller kraven i Säker Vatten 4.3.

Ställ frågan om det är ok med fogar i ett diskbänksskåp som saknar vask och blandare.

• Gilla
Chrzan
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Fast du frågade ju med utgångspunkt från att det skulle göras "i annat köksskåp än diskbänksskåp". Som jag ser det borde valfritt skåp kunna kallas för "diskbänksskåp" om det uppfyller kraven i Säker Vatten 4.3.

Ställ frågan om det är ok med fogar i ett diskbänksskåp som saknar vask och blandare.
Det citerade var bara en rubrik, sen skrev jag precis det du är ute efter. Men jag ska ta en vända till och formulera mig enligt ditt förslag för att ha det svart på vitt utan tolkningutrymme. Tack.

Redigerat:
C
useless useless skrev:
(...) Som jag ser det borde valfritt skåp kunna kallas för "diskbänksskåp" om det uppfyller kraven i Säker Vatten 4.3.
Nähädu, så enkelt och logiskt får det inte vara. När SV insett konsekvenserna av sina egna föreskrifter drar man öronen åt sig och vågar inte lova något. Får bli en bit lös bänkskiva att lägga på skåpet sekunden efter intyget landat hos beställaren.
Den filosofiska frågan om vad som räknas som "diskbänksskåp" kvarstår.
C Chrzan skrev:
Är det alltså OK att utföra ett skåp fullt ut som ett diskbänksskåp, med alla de krav det innebär (tät botten, tätade rörgenomföringar etc), som är förberett för framtida anslutning av ho eller diskmaskin?

Eller annorlunda formulerat: Får man ha rörfogar i ett diskbänksskåp som uppfyller alla krav på ett sådant, men saknar vask och blandare?
Säkervatten skrev:
Hej Chrzan,
Vi kan inte okeja något härifrån. Branschreglerna säger diskbänksskåp.
Nu känns det ju som jag inte skulle ha väckt den björnen.

• Haha
useless
  • Laddar…
Jag hade nog kunnat gissa att du skulle få exakt det svaret... Hur stora är oddsen att nästa version av branschreglerna innehåller en definition av "diskbänksskåp"?

• Haha
Chrzan
  • Laddar…
C
Jag hade självklart struntat i det hela, om inte ett villkorat "SäkerVatten"-intyg hade både försäkringsmässiga och värdeminskande konsekvenser för bostadsrättsinnehavararen.

BirgitS
En sak som skiljer diskbänksskåp från andra skåp är väl att man har öppet i bakstycket så att det går att komma åt att t.ex. göra om rörkopplingarna utan att ta bort stommen.

BirgitS BirgitS skrev:
En sak som skiljer diskbänksskåp från andra skåp är väl att man har öppet i bakstycket så att det går att komma åt att t.ex. göra om rörkopplingarna utan att ta bort stommen.
Ok. Så om man ställer ett skåp med öppet bakstycke där rören kommer in så uppfyller man kraven i Sker Vatten?

BirgitS
useless useless skrev:
Ok. Så om man ställer ett skåp med öppet bakstycke där rören kommer in så uppfyller man kraven i Sker Vatten?
Jag tänker inte lova något ;)

• Gilla
  • Haha
Chrzan och 1 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
useless useless skrev:
Jag har ju angett, med utförlig beskrivning, att skåpet ska utföras enligt alla krav som gäller för diskbänsksskåp, inkl. åtkomlighetskravet. Men så modig var inte SV-experten att han vågade stå för den enda logiska slutsatsen.

(just i detta fall går rören högt över golvet och aldrig ner i golvet, så åtkomligheten är automatisk inne i skåpet, men det gör ingen skillnad för det principiella åtkomlighetskravet. Däremot har vi ju betydligt lättare att ordna med vattentät botten i skåpet)

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker inte lova något ;)
Men du är något på spåret. IKEA t ex säljer ju en produkt som heter just "diskbänksskåp". Köper man ett sånt och ställer där rören kommer fram så har man ju gjort exakt som det står i Säker Vatten.

https://www.ikea.com/se/sv/cat/metod-diskbanksskap-700698/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men du är något på spåret. IKEA t ex säljer ju en produkt som heter just "diskbänksskåp". Köper man ett sånt och ställer där rören kommer fram så har man ju gjort exakt som det står i Säker Vatten.

[länk]
Om man tar ett annat bänkskåp från IKEAs sortimentet och inte monterar bakstycket då? 🙃

K Kane skrev:
Om man tar ett annat bänkskåp från IKEAs sortimentet och inte monterar bakstycket då? 🙃
Det står i Säker Vatten att det ska vara ett diskbänksskåp. Inget eget hemmabygge.

• Haha
Chrzan och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det står i Säker Vatten att det ska vara ett diskbänksskåp. Inget eget hemmabygge.
Hemmabygge skrev jag ju inte. Så om hålbilden bakåt/nedåt på denna skåpstomme (IKEAs ugn/diskbänksskåp) inte passar rören i aktuellt kök så man måste ändra skåpet så är det inte godkänt?
Vit skåpstomme från IKEA med en bakre öppning i nedre delen, anpassad för installation av ugn eller diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
C
useless useless skrev:

[länk]
Det kanske hjälper i vanliga fall att skåpet heter diskbänksskåp... för så funkar det i byggsvängen, när det blir viktigare att pricka av alla checklistor än att det blir bra IRL. Guess how I know.

Dock inget vi kan få draghjälp av just här - se ovan. Det blir specialanpassade skåp inte bara här, utan hela vägen. Ursprungligen var rören prydligt dragna i golv, separat för varje lägenhet. Men brf-styrelsen ville väl spara några meter rör. Och gjorde hälften av sina bostäder i princip icke-renoverbara i stället.

C
Det är nyttigt att söka på detta ypperliga forum. Ämnet är ju inte nytt.
Här är hempularens glasklara resonemang, som känns klart lugnande.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.