Göteborgsutställningen 1923, en av de största i Sverige någonsin med över fyra miljoner besökare på ett 50 hektar stort mässområde. Mycket satsades och Slottsskogsvallen, Naturhistoriska museet samt Botaniska trädgården anlades. Einstein kom dit för en föreläsning och det internationella intresset var stort.

• Minnesbägare från Göteborgsutställningen 1923 med texten "MINNESHALLEN" och motiv av byggnad och träd, med graverad text "Jubileumsutställningen Göteborg 1923".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nålmärke från Göteborgsutställningen 1923 med kungakrona, blå lejonemblem och texten "Jubileumsutställningen Göteborg".
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Äldre trådrullar i trä och stoppgarn i de då nya materialen nylon och perlon.

• Äldre trådrullar i trä med etikett från Thiriez, visar 1000 yards stoppgarn. En rulle med brunt garn, etikett på den andra.
    Skapa konto
  • Äldre trådrullar i trä med etiketter, innehållande stoppgarn av nylon och perlon från olika tillverkare.
    Skapa konto
  • Äldre trådrullar i trä med blått garn av perlon och brunt garn av nylon, märkta med "Egelhaaf" och "Stoppgarn".
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Instamatickameran som Kodak lanserade 1963 kom att bli inkörsporten för många fotointresserade då de var billiga och lätta att hantera, bara lägga i en kassett film titta och trycka av.
I början på sjuttiotalet kom varianten för 110-film men den begränsades av det lilla negativformatet. Fototidningar från tiden hade stora artiklar med rätt avancerade bilder tagna för att visa formatets potential, det ansågs fantastiskt att det gick att få såpass skarpa bilder med ett objektiv med linser av plast. Nu är de bara teknikhistoria då filmen slutade tillverkas 2007 då den sista fabriken, italienska Ferrania upphörde.

• Kodak Instamatic-kameror från 1970-talet, modell 300 och 133, placerade på ett gammalt nummer av tidningen FOTO.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Finnarnas flörtade med Nazityskland är helt förståligt enligt ditt resonemang. Något de nu glömt bort att det funnits.
Ge en källa till ditt påstående, går utmärkt med någon välskriven historiebok eller så utgår jag från att du hittar på. Finland var aldrig medlem i axelmakterna men tillät tyskarnas närvaro i norra Finland.

Detta är ett stort och oläkt sår i den finska historien och inte något påstående man lättvindigt och felaktigt snyter ur handen för att verka påläst. Segraren dikterar villkoren och Ryssland krävde att Finland skulle driva ut tyskarna som fanns i norra Finland. Tyskarna bombade och brände allt som kom i deras väg, av Rovaniemi stad återstod inget alls och uppbyggnaden kostade massor för ett litet land som därtill tvingades betala ett stort skadestånd till Ryssland och där det mesta saknades efter två krig.

Redigerat:
A Abies koreana skrev:
Ge en källa till ditt påstående, går utmärkt med någon välskriven historiebok eller så utgår jag från att du hittar på. Finland var aldrig medlem i axelmakterna men tillät tyskarnas närvaro i norra Finland.

Detta är ett stort och oläkt sår i den finska historien och inte något man lättvindigt och felaktigt snyter ur handen för att verka påläst. Segraren dikterar villkoren och Ryssland krävde att Finland skulle driva ut tyskarna som fanns i norra Finland. Tyskarna bombade och brände allt som kom i deras väg, av Rovaniemi stad återstod inget alls och uppbyggnaden kostade massor för ett litet land som därtill tvingades betala ett stort skadestånd till Ryssland och där det mesta saknades efter två krig.
Enligt Wikipedias artikel om fortsättningskriget hävdas att de var de facto allierade även om de i strikt juridisk mening inte var det. Å andra sidan vad det vad som stod till buds i en omöjlig situation. Efter de förutsättningar som rådde gjorde Finland det enda rimliga.

B Bitterhetsakademin skrev:
I början på sjuttiotalet kom varianten för 110-film men den begränsades av det lilla negativformatet
Det gick dock att att få ut maximalt med prestanda från filmen med en Pentax Auto 110. Vi har en komplett kit till salu i second hand-butiken just nu.
110-filmen framkallades i samma maskiner som 16/Super16 så det var örnkoll på processen. Kvalitet blev i princip begränsad av kornstorleken i filmen.

Pentax Auto 110-kamera med tre utbytbara objektiv placerade på ett bord.
Skapa konto

(Lånad bild)

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
C
Att finnarna lierade sig med Tyskland var väl förståeligt, min fiendens fiende osv.
Likadant med Ukraina idag egentligen. Inget konstigt med det, det är något vi hittat på för att skölja ner den bittra eftersmaken...

Efter de förutsättningar som rådde gjorde Finland det enda rimliga.
Det jag protesterar emot är påståendet att Finland glömt bort (i betydelsen att man försöker dölja) att man tillät tyska trupper i landet och naturligtvis hoppades att få hjälp att försvara landet från Rysslands överfall och hot om annektering.
Jag har Väinö Tanners bok, skriven 1950, baserat på hans anteckningar under vinterkriget när han reste runt i bl.a. Norden och försökte få hjälp. Det blev kalla handen överallt, Finland fick klara sig själv. Tanner var utrikesminister i Finland.

När vi ändå är inne på foto och saker vi (helst) har glömt bort att de har funnits. Kodak Disc!

Hand håller i en Kodak Disc-kamera och en snurrbar skiva för filmrullar, med en närbild på kameran i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
possum77 och 5 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det jag protesterar emot är påståendet att Finland glömt bort (i betydelsen att man försöker dölja) att man tillät tyska trupper i landet och naturligtvis hoppades att få hjälp att försvara landet från Rysslands överfall och hot om annektering.
Jag har Vänö Tanners bok, skriven 1950, baserat på hans anteckningar under vinterkriget när han reste runt i bl.a. Norden och försökte få hjälp. Det blev kalla handen överallt, Finland fick klara sig själv. Tanner var utrikesminister i Finland.
Sverige gav väl ett visst stöd i form av frivilliga samt utrustning och tog även emot ett betydande antal krigsbarn. Visst hade det varit bra med mer hjälp men Per Albin Hanssons ord om att vår beredskap var god var tyvärr inte sanna och vi hade vid den tiden lite att avvara. En hel del samlades också in via privata initiativ.

När vi är inne på foto så...
Har en Fujica Drive i förrådet. Laddades med vanlig 24*36 film men den delade varje ruta till två bilder, alltså 48 foton på en 24-rulle. Den var dessutom fjäder driven. Enligt handlaren jag köpte den begagnad av var modellen vanlig i polisbilar

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Sverige gav väl ett visst stöd i form av frivilliga samt utrustning och tog även emot ett betydande antal krigsbarn. Visst hade det varit bra med mer hjälp men Per Albin Hanssons ord om att vår beredskap var god var tyvärr inte sanna och vi hade vid den tiden lite att avvara. En hel del samlades också in via privata initiativ.
Numera far jag runt på jobb här och var. Ett jobb som innebär mycket väntan. Till min hjälp har jag en ny allt-i-allo varje gång. Ofta är de finnar och för att fördriva tiden dryftar vi dittan och dattan och kommer genom min nyfikenhet in på Tysklands inblandning. Om just det ämnet vet de väldigt lite eller nästan inget. Så, kanske är det så att deras läroplan inte lägger stor vikt vid det?
Umgicks även mycket med finnar i min ungdom som flytt till Sverige för att slippa den långa militärtjänsten. Så vår vana att ta emot män som inte vill slåss för sitt land har vi en läng tradition av. Vare sig det är Iranier, Irakier, Ukrainare eller annan nationalitet. Finnarna jag kände fick jobb på Volvo hela klabbet, värre gick det för andra.

Vi var väldigt rädda för både Tyskar och Ryssar, så till den milda grad att vi förvägrade den Norska kungafamiljen asyl i Sverige. Istället meddelade vi att de skulle arresteras viket tvingade dom till en riskfylld flykt till England. Undrar om vi någon gång kan bli förlåtna för det sveket?

Vår beredskap var som bekant långtifrån god. När mina äldre släktingar var utspridda vid Norska gränsen hade inte ens alla ammunition.
I brist på annat köpte vi i panik italienska utrangerade Caproniplan som ställdes upp i kalla hangarer. Så vad skulle vi dela med oss av? Lite som nu, faktiskt. Eller väldigt likt dagens situation.

@Snigla
Jag har inget som helst specialintresse för just Finlands samröre med Tyskland och den kunskap jag har kommer framförallt från min bokmal till mor som började sluka böcker på trettiotalet och har inte slutat än. Samt alla andra finnar jag pratat med.

Det vi inte vill minnas är -"Saker vi glömt bort att de funnits.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
När vi ändå är inne på foto och saker vi (helst) har glömt bort att de har funnits. Kodak Disc!

[bild]
Kodak tillverkade ett förbluffande antal olika modeller av enkla kameror i Instamaticserien, även en superåtta som man ser sällan i dag. Den gjordes i glasfiberarmerad plast och metall och är förvånansvärt tung. Tillverkningen av denna modell upphörde 1967.

• Kodak Instamatic M2 super åtta filmkamera från 1960-talet monterad på ett Leitz stativ med metall- och plastdetaljer.
    Skapa konto
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Numera far jag runt på jobb här och var. Ett jobb som innebär mycket väntan. Till min hjälp har jag en ny allt-i-allo varje gång. Ofta är de finnar och för att fördriva tiden dryftar vi dittan och dattan och kommer genom min nyfikenhet in på Tysklands inblandning. Om just det ämnet vet de väldigt lite eller nästan inget. Så, kanske är det så att deras läroplan inte lägger stor vikt vid det?
Umgicks även mycket med finnar i min ungdom som flytt till Sverige för att slippa den långa militärtjänsten. Så vår vana att ta emot män som inte vill slåss för sitt land har vi en läng tradition av. Vare sig det är Iranier, Irakier, Ukrainare eller annan nationalitet. Finnarna jag kände fick jobb på Volvo hela klabbet, värre gick det för andra.

Vi var väldigt rädda för både Tyskar och Ryssar, så till den milda grad att vi förvägrade den Norska kungafamiljen asyl i Sverige. Istället meddelade vi att de skulle arresteras viket tvingade dom till en riskfylld flykt till England. Undrar om vi någon gång kan bli förlåtna för det sveket?

Vår beredskap var som bekant långtifrån god. När mina äldre släktingar var utspridda vid Norska gränsen hade inte ens alla ammunition.
I brist på annat köpte vi i panik italienska utrangerade Caproniplan som ställdes upp i kalla hangarer. Så vad skulle vi dela med oss av? Lite som nu, faktiskt. Eller väldigt likt dagens situation.

@Snigla
Jag har inget som helst specialintresse för just Finlands samröre med Tyskland och den kunskap jag har kommer framförallt från min bokmal till mor som började sluka böcker på trettiotalet och har inte slutat än. Samt alla andra finnar jag pratat med.

Det vi inte vill minnas är -"Saker vi glömt bort att de funnits.
🤔 har jag missat något ? Eller gjort något? 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.