K Kakelugnen566 skrev:
Jag köpte en batteridriven pepparkvarn för säkert över tio år
Jag var på väg att kommentera det här med tio år men det är redan förtjänstfullt gjort. 😀
imported_Benno imported_Benno skrev:
No offense, men jag tror man menar på 70-talet innan hushållsartiklar och annat "tjafs" tog upp mer än en sida i papperskatalogen.
På 70-talet var det en stor händelse när en ny katalog kom ut. Den gav glädje och inspiration i många många timmar.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
När jag var på språkresa till england -79 bodde jag hos en familj som hade en wc där cisternen var en redigt stor behållare precis under taket typ 3 meter upp i änden på ett väldigt grovt rör lodrätt ner till stolen. Jag varnades av barnen i familjen att inte spola när man satt ner för då kunde man få en "hickey" över hela ändan. Förmodligen drev de med mig men jag vågade aldrig prova.
De var inte helt ovanliga när jag växte upp. Våran lokala biograf hade en. Blir bra fallhöjd på vattnet när man spolar genom att dra i en knopp som hänger i en kedja från cisternen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Clas Ohlson har blivt tråkiga. Jämför kataloger från 70-talet som innehöll delar och verktyg för att tillverka saker, 80-tal där mer vanliga saker finns, samtidigt som det gamla finns kvar, milleniet då dagens utbud med skräp från Kina börjar ta över.

Alla kataloger finns att ladda ner här för den som glömt bort det ett Classe som var unikt och spännande.

[länk]
Nu blir jag nyfiken på varför de censurerat i katalogerna. Är det saker vi inte tål att se idag? Tyvärr har jag inte katalogerna kvar så att jag kam kolla. Jag hade så gott som alla från mitten av 60-talet och hela 70-talet.

När man är i England så är det lite som att den är nuvarande årtal minus 100 år på många olika saker och skeenden där.

Med toalettcistern bra bit upp till taket är inte helt ovanligt i USA heller, men fanns också på en och annan plats, ofta som toaletter i publika miljöer och samlingslokaler som Bio och Folkets hus mfl. även i Sverige på 1970-talet

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu blir jag nyfiken på varför de censurerat i katalogerna.
Har du några exempel?

Alfredo Alfredo skrev:
Har du några exempel?
-71 - -72 års katalog sid 113 och 114 sitter postit-lappar över varor. Sid 141 och 142 också. Är det stötande innehåll eller vad?

Skrivställ med bläckhorn och stålpennor att doppa i bläcket fanns förr i varje hem.
Här ett från sekelskiftet i läckert lysande uranglas.

• Skrivställ från sekelskiftet i uranglas, med två bläckhorn och stålpennor. Uranglaset lyser i mörkret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
En sagobok som följt generationer sedan 1907 med otroligt vackra illustrationer.
Förövrigt stämmer stora delar av internet idag in på titeln.😆

• Sagobok "Bland tomtar och troll" med illustration av en unge på en höstlöv och en trollslända; utgiven sedan 1907.
    Skapa konto
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
När man är i England så är det lite som att den är nuvarande årtal minus 100 år på många olika saker och skeenden där.

Med toalettcistern bra bit upp till taket är inte helt ovanligt i USA heller, men fanns också på en och annan plats, ofta som toaletter i publika miljöer och samlingslokaler som Bio och Folkets hus mfl. även i Sverige på 1970-talet
När jag for runt i byggsvängen på sjuttiotalet kryllade det av dass med cisternen högst upp. Det blev bra tryck på spolningen på det viset. Jag bytte gamla slitna spolanordningar i mässing mot nya "moderna" i plast. Nackdelen var att de krävde väldigt mycket vatten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Intet Intet skrev:
När jag for runt i byggsvängen på sjuttiotalet kryllade det av dass med cisternen högst upp.
Hört en historia om en bekant som skulle byta ett sånt dass till en "modern" mugg och ta bort cisternen. När han skruvat bort muttrarna och började jockla med cisternen försvann plötsligt skruvarna in i väggen och det hördes ett j-vla brak på andra sidan väggen. Grannens cistern satt med samma genomgående skruvar. 😂

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 13 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Ja, vi hade dem på SAAB-fabriken i Trollhättan på åttio- och nittio-talet. Längs söderväggen på monteringsfabriken så var det en lång rad med bås med den typen av toaletter; 20-30m lång vill jag minnas.

Så de har förekommit här med.

Och den roliga historien om dessa är när två kollegor skulle fixa stopp. De satt alla på samma avloppsledning och ibland så blev det stopp. Men i en bilfabrik så finns det alltid tryckluft att tillgå, så man tog helt sonika ett rör med en gummiboll på som tätade mot kröken så så kopplade man på tryckluft och blåste rent. Tog man i så hörde man hur locken slog på toaletterna allteftersom proppen rörde sig bort i ledningen.

Men en gång så hade man glömt att kolla att alla toaletterna var lediga. Så man satte igång och hörde det förväntade; pang-pang-pang-pang...-pang-IIIHHH!!!-pang-pang... ;)

Grabbarna stannade inte kvar för att se hur det gått, utan tog helt enkelt till harvärjan och avlägsnade sig snabbt från platsen för brottet... ;)

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Jag var på väg att kommentera det här med tio år men det är redan förtjänstfullt gjort. 😀

På 70-talet var det en stor händelse när en ny katalog kom ut. Den gav glädje och inspiration i många många timmar.
Hm. Tio år? No offense, men jag tror man menar på 70-talet innan hushållsartiklar och annat "tjafs" tog upp mer än en sida i papperskatalogen. Då de sålde riktiga prylar till män som aldrig blev riktigt vuxna. :)
Hm, jag har kollat upp det och kan meddela att det inköpet skedde nån gång under åren 00-12 , tror jag, elr kanske ännu tidigare 🤷‍♀️ Tidsuppfattningen är inte alltid med mig
Och köpte även en riskokare där under samma period, som fortfarande är med och fungerar alldeles utmärkt!
Då var CO en kul affär

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
-71 - -72 års katalog sid 113 och 114 sitter postit-lappar över varor. Sid 141 och 142 också. Är det stötande innehåll eller vad?
Jag har inget svar på frågan men f-n vilka minnen som väcktes när jag "bläddrade" i den katalogen. Blir faktiskt nästan tårögd!

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
När man kunde döpa en rollfigur till Pussy Galore.

/Höghus

[bild]
Kvinna i vit pälsmössa och kappa, svart hår, röd läppstift, röker en cigarett och syns i spegelbild.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Han gjorde sedlar också.

[länk]

"...historier ur hans liv, som till exempel
kopior från dokument angående Interpols
utredningar kring en av Słania ”förfalskad” 20-dollarsedel. Słania hade tecknat sedeln och skickat den till Eisenhower, troligen som del av sin marknadsföring när han sökte anställning under slutet av 1950-talet.
Sedeln var så bra gjord att polisen ville få
tag på tryckplåten, men förstod sedan att de hade med en konstnär att göra, som hade förmåga att teckna en dollarsedel för hand och in i minsta detalj."

/Höghus
Här har vi ett exempel på hans sedelgravyr på en brasiliansk sedel.

• Brasiliansk sedel med sedelgravyr och en bild av en man, märkt "Banco Central do Brasil" och "Cem Cruzados", med nummer A1640045221A.
    Skapa konto
  • Brasiliansk 100 Cruzados-sedel med gravyr av modernistiska byggnader och träd, samt texten "CEM CRUZADOS" och siffrorna "100".
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.