1 749 525 läst ·
15 774 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Sextio år gammal yllefilt utan ett malhål trots mindre god förvaring.
Orsak: permanent malsäkring genom specialbehandling med DDT som garanteras sitta i under produktens hela livslängd. Ska enligt vad som skrivs på nätet samlas in som riskavfall och antagligen sändas till SAKAB.😟.
Orsak: permanent malsäkring genom specialbehandling med DDT som garanteras sitta i under produktens hela livslängd. Ska enligt vad som skrivs på nätet samlas in som riskavfall och antagligen sändas till SAKAB.😟.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 215 inlägg
Även alla vackra Viola Gråsten-plädar har samma behandling. De färdigvävda plädarna doppades i insektsgiftet, centrifugerades och fick torka utan ursköljning. Behandlingen utfördes i Viskadalens textilindustrier. Resterna hälldes som vanligt ut i Viskan och ligger numera kvar i bottensedimentet. Det finns en dokumentär på SR P1 om den här produktionen. Skall se om jag kan hitta den.B Bitterhetsakademin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 215 inlägg
Försöker man sälja dessa på Blocket eller Tradera blir annonsen borttagen p.g.a. de innehåller otillåtna substanser. Skänkte min ”fynd” till morsan som resonerade att dosen gifter inte borde påverka hennes hälsa under den tid hon har kvar att leva. Vid nästa ägarbyte lär vi lämna dem för destruktion. 🙄
Jag skulle tro att en hel del av insektsmedlet försvunnit ut med tvättvattnet efter alla år så jag är för egen del inte särskilt orolig men man bör nog tänka på att de inte är lämpliga för barn. Det mesta här i livet innebär risker i någon grad och man får värdera från fall till fall.Johan Gunverth skrev:
Försöker man sälja dessa på Blocket eller Tradera blir annonsen borttagen p.g.a. de innehåller otillåtna substanser. Skänkte min ”fynd” till morsan som resonerade att dosen gifter inte borde påverka hennes hälsa under den tid hon har kvar att leva. Vid nästa ägarbyte lär vi lämna dem för destruktion. 🙄
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 215 inlägg
Om jag inte minns fel från inslaget på SR, mätte man mängden aktivt insektsmedel och det var i högsta grad grad kvar i ullen. Dete går inte att tvätta ur. Det var ju meningen att det skulle vara ”varaktigt”. Så här skriver KemI:B Bitterhetsakademin skrev:
Äldre textilier kan innehålla bekämpningsmedel
Äldre garner och textilier av ull, till exempel filtar och mattor, kan ha behandlats mot mal och annan ohyra med DDT, Mitin, Eulan eller andra bekämpningsmedel. Dessa medel får inte längre användas på grund av sina skadliga effekter på hälsa och miljö. Observera att det finns nyare varianter av Eulan som är godkända i vissa EU-länder och som kan finnas i nyare textiler.
På äldre ulltextilier finns ofta en etikett där det framgår vilket medel som använts, men även textilier som inte är märkta kan ha behandlats. Det är svårt att bedöma hur mycket medel som finns kvar, eftersom textilien behandlades för många år sedan. För att undvika att utsättas för skadliga ämnen i onödan avråder vi från att ha äldre ylleprodukter i direkt kontakt med huden under lång tid och även undvika att låta barn använda dem, eftersom barn är extra känsliga. Om du vill behålla behandlade ylleprodukter kan du använda dem som dekoration.
Om du väljer att göra dig av med gamla yllefiltar, yllegarn eller andra produkter av ylle som innehåller bekämpningsmedel kan det omfattas av krav på separat utsortering och insamling. Kommuner och andra aktörer kan välja olika lösningar för sin insamling av textilavfall. Vi rekommenderar därför att du kontaktar den kommun som ska samla in avfallet för att fråga hur du ska göra.
Redigerat:
När jag bytte fasad på stugan upptäckta jag att jag hade ett myrbo i överliggaren i karmen till ena sovrumsfönstret. De små jäklarna hade ätit upp halva överiggaren men som tur var så var resten friskt och stabilt. Jag gjorde processen kort med dem genom att DDT:a dem ( morfar kastade inget som kunde komma till användning någon gång. Burken var från femtiotalet 😀) och sen täta. Satte också upp en inplastat anslag om vad som gjorts och när innan jag satte upp fasadbrädorna så om någon nån gång gör något där är de förvarnade
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 209 inlägg
Ja, nu är ju DDT främst ett miljögift och inte akut toxiskt för människa. Därmed inte sagt att det är nyttigt med upprepad och långvarig exponering, men det finns värre saker att oroa sig för. Speciellt för oss som passerat fertil ålder.Johan Gunverth skrev:
Används fortfarande i vissa delar av Afrika. Försiktigare än tidigare men man bedömer den samlade risken vid restriktivt användande som lägre än risken för malaria.lars_stefan_axelsson skrev:
Till och med i u-länderna går de mer och mer över till permetrin och liknande mindre giftiga ämnen i impregnerade myggnät och liknande. Problemet är väl att det med tiden utvecklas insektsstammar som är tåliga mot medlen.engs skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag köpte ett helt gäng tomtebloss för några år sedan. Tyckte jag fyndade för en krona paketet. Förvaringen i garaget var troligen inte otimal för de fungerar inte.B Bitterhetsakademin skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 215 inlägg
Här är SR-avsnittet om DDT i ylle, men det verkar inte gå att lyssna på det längre.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/868408
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/868408
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 215 inlägg
DDT är ju hormonstörande och troligtvis cancerframkallande, men det ger ju inga akuta symptom. Hormonstörande ämnen i miljön visste man i princip inget om innan sent 80-tal.lars_stefan_axelsson skrev:
Sedan har man ju problemet med dåligt optimerade tillverkningsprocesser av klorerade organiska syror som kan dioxinföroreningar. Osäker dock på om DDT-tillverkning drabbas av detta. Däremot PCB-tillverkning.