Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är mer att de finns igen än fortfarande. Gulf i Sverige togs väl över av Q8, som sen bildade OKQ8 med OK. Men nu är de som sagt tillbaka om än i liten skala.
Numera är det väl gamla Shell-mackar, Shell verkar ju försökt att dra sig ur Sverige sen 80-talet. Några ägare av Shellmackar valde för snart 10år sen att byta till Gulf, varumärket då ägt av Hansen-racing och kanske är det än. "Våran" mack i byn är en sådan. Gulligt nog så har dom en liten stuga på förskolan med en pump där 3-hjulingarna tankas och dom skyltade om den från Shell till Gulf.

• Älska
mexitegel
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Äh det skrev jag ut så sent som för 3-4 år sen…
Munblåsor?

Hep Hep skrev:
Munblåsor?
Myelom. Används inte så mycket längre i Sverige utan har mest ersatts av Revlimid.

engs
P pmd skrev:
Statoil och Norsk Hydro gick ihop (fusion) nån gång efter sekelskiftet.

Mobil
Caltex
Koppartrans
är några gamla bensinbolag jag vagt minns.
Fina - med en pingvin som logga / maskot.
Som sen blev SP (Svenska Petroleum AB med blå/gul logga) en kort period innan de blev OK.

Edit: får rätta mig själv efter en snabb googling, var nog en delfin och inte en pingvin som maskot för fina.

Redigerat:
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Det tog nog 6-7år innan jag slutade kalla Gulfmacken för Shell men blev alltid tillrättavisad av barnen så det hjälpte kanske. I byn jag kommer ifrån kallar rätt många OKQ8 macken för IC trots att den inte hetat så sen 70-talet.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jonas Persson
V Ville_Vessla skrev:
Numera är det väl gamla Shell-mackar, Shell verkar ju försökt att dra sig ur Sverige sen 80-talet. Några ägare av Shellmackar valde för snart 10år sen att byta till Gulf, varumärket då ägt av Hansen-racing och kanske är det än. "Våran" mack i byn är en sådan. Gulligt nog så har dom en liten stuga på förskolan med en pump där 3-hjulingarna tankas och dom skyltade om den från Shell till Gulf.
Shells mackar ägs sedan 2010 av finska St1.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Shells mackar ägs sedan 2010 av finska St1.
Detta kanske är en dum fråga, där svaret är så självklart.
Men betyder förkortningen ST1 något?
Som tex Q8 som man kan läsa som Kuwait.

Jonas Persson
K knipo skrev:
Detta kanske är en dum fråga, där svaret är så självklart.
Men betyder förkortningen ST1 något?
Som tex Q8 som man kan läsa som Kuwait.
Bra fråga, finner inget på nätet. Men våra vänner i öst brukar vara ganska krassa när de namnger företag. Översatt från finska blir det:

Tieto -> data
Finska bankomater heter Otto -> uttag
Suunto som började med kompasser -> riktning
Kone hissar-> maskin
K är en butikskedja, deras byggmarknad heter K Rauta -> järn

Så jag är också nyfiken på vad St1 kan tänkas betyda

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Har det månne med den mytologiska floden Styx att göra?

ullberg
Svar från (svenska) kundtjänsten:
från: kundservice@st1.se
till: Balloonfighter
datum: 18 augusti 2010 09:47
ämne: Svar från Kundservice ST1: ST1 – vad betyder det?

Hej Alex!

Tack för ditt mail!
St1 är vårt fullständiga namn, ingen förkortning. Vi ägs av det finska
energibolaget St1 Oy.

Ha en fortsatt bra dag!

MVH
Ingela
Enligt sidan https://www.google.se/amp/s/kvanitet.wordpress.com/2010/08/18/st1/amp/

men författaren av det inlägget är inte riktigt nöjd och är också inne på styx…

Jonas Persson
ullberg ullberg skrev:
Svar från (svenska) kundtjänsten:

Enligt sidan [länk]

men författaren av det inlägget är inte riktigt nöjd och är också inne på styx…
Låter som det riktiga svaret även om de inte vill referera till det idag. Påminner mig om telebolaget Mitel som officiellt inte erkänner svaret nedan.

A history of Mitel
Launched in 1972, by British entrepreneurs Michael Cowpland and Sir Terry Matthews, the Mitel name is widely regarded as a combination of its founders' first names and first product – MIke and TErry's Lawnmowers.

Företagsnamn är kul, tex ABU, Aktiebolaget Urfabriken.

ESSELTE -> SLT Sveriges Litografiska Tryckerier

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bra fråga, finner inget på nätet. Men våra vänner i öst brukar vara ganska krassa när de namnger företag. Översatt från finska blir det:

Tieto -> data
Finska bankomater heter Otto -> uttag
Suunto som började med kompasser -> riktning
Kone hissar-> maskin
K är en butikskedja, deras byggmarknad heter K Rauta -> järn

Så jag är också nyfiken på vad St1 kan tänkas betyda
Många svängar i dansen men kort version: företaget började 1996 som Greenenergy Baltic, engelska Station 1 kom på finska marknaden 1997 och köpte bränslet av Greenenergy. År 2000 köpte Greenenergy varumärket St1 och sin största kund. 2005 bytte Station 1 Finland Oy sitt namn till St1 Finland Oy. Finns mycket mera på Wikipedia (på finska)

• Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
BP mackarna blev Statoil vill jag minnas.

Skall försöka få en bild på hemvägen från Dalarna då jag passerar en ort med både Tempo och Gulf på samma reklampelare. Allt är inte glömt …
Både och lever fortfarande i Nås, Dalarna.

Gulf bensinstation med bil och skylt för Tempo i Nås, Dalarna under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Hur många köper en kartbok o har i bilen? …eller en vanlig allmenacka. Försäljningen måste ha gått ned ordentligt.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Hur många köper en kartbok o har i bilen? …eller en vanlig allmenacka. Försäljningen måste ha gått ned ordentligt.
En vanlig almanacka har jag. Både en pappers i fickformat där jag skriver upp hur jag jobbar och en i tyg som sitter på väggen. Man får mycket bättre översikt tycker jag.

• Gilla
  • Älska
triada och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.