1 749 427 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Numera är det väl gamla Shell-mackar, Shell verkar ju försökt att dra sig ur Sverige sen 80-talet. Några ägare av Shellmackar valde för snart 10år sen att byta till Gulf, varumärket då ägt av Hansen-racing och kanske är det än. "Våran" mack i byn är en sådan. Gulligt nog så har dom en liten stuga på förskolan med en pump där 3-hjulingarna tankas och dom skyltade om den från Shell till Gulf.Nötegårdsgubben skrev:
Fina - med en pingvin som logga / maskot.P pmd skrev:
Som sen blev SP (Svenska Petroleum AB med blå/gul logga) en kort period innan de blev OK.
Edit: får rätta mig själv efter en snabb googling, var nog en delfin och inte en pingvin som maskot för fina.
Redigerat:
Det tog nog 6-7år innan jag slutade kalla Gulfmacken för Shell men blev alltid tillrättavisad av barnen så det hjälpte kanske. I byn jag kommer ifrån kallar rätt många OKQ8 macken för IC trots att den inte hetat så sen 70-talet.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Shells mackar ägs sedan 2010 av finska St1.V Ville_Vessla skrev:Numera är det väl gamla Shell-mackar, Shell verkar ju försökt att dra sig ur Sverige sen 80-talet. Några ägare av Shellmackar valde för snart 10år sen att byta till Gulf, varumärket då ägt av Hansen-racing och kanske är det än. "Våran" mack i byn är en sådan. Gulligt nog så har dom en liten stuga på förskolan med en pump där 3-hjulingarna tankas och dom skyltade om den från Shell till Gulf.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Bra fråga, finner inget på nätet. Men våra vänner i öst brukar vara ganska krassa när de namnger företag. Översatt från finska blir det:K knipo skrev:
Tieto -> data
Finska bankomater heter Otto -> uttag
Suunto som började med kompasser -> riktning
Kone hissar-> maskin
K är en butikskedja, deras byggmarknad heter K Rauta -> järn
Så jag är också nyfiken på vad St1 kan tänkas betyda
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Har det månne med den mytologiska floden Styx att göra?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Svar från (svenska) kundtjänsten:
men författaren av det inlägget är inte riktigt nöjd och är också inne på styx…
Enligt sidan https://www.google.se/amp/s/kvanitet.wordpress.com/2010/08/18/st1/amp/
men författaren av det inlägget är inte riktigt nöjd och är också inne på styx…
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Låter som det riktiga svaret även om de inte vill referera till det idag. Påminner mig om telebolaget Mitel som officiellt inte erkänner svaret nedan.ullberg skrev:
A history of Mitel
Launched in 1972, by British entrepreneurs Michael Cowpland and Sir Terry Matthews, the Mitel name is widely regarded as a combination of its founders' first names and first product – MIke and TErry's Lawnmowers.
Företagsnamn är kul, tex ABU, Aktiebolaget Urfabriken.
ESSELTE -> SLT Sveriges Litografiska Tryckerier
Många svängar i dansen men kort version: företaget började 1996 som Greenenergy Baltic, engelska Station 1 kom på finska marknaden 1997 och köpte bränslet av Greenenergy. År 2000 köpte Greenenergy varumärket St1 och sin största kund. 2005 bytte Station 1 Finland Oy sitt namn till St1 Finland Oy. Finns mycket mera på Wikipedia (på finska)Jonas Persson skrev:
Bra fråga, finner inget på nätet. Men våra vänner i öst brukar vara ganska krassa när de namnger företag. Översatt från finska blir det:
Tieto -> data
Finska bankomater heter Otto -> uttag
Suunto som började med kompasser -> riktning
Kone hissar-> maskin
K är en butikskedja, deras byggmarknad heter K Rauta -> järn
Så jag är också nyfiken på vad St1 kan tänkas betyda
Hur många köper en kartbok o har i bilen? …eller en vanlig allmenacka. Försäljningen måste ha gått ned ordentligt.
En vanlig almanacka har jag. Både en pappers i fickformat där jag skriver upp hur jag jobbar och en i tyg som sitter på väggen. Man får mycket bättre översikt tycker jag.trähandtag skrev: