Jonas Persson
Intet Intet skrev:
Dett fanns i praktiken två att välja på.
Yamaha 125 tvåtakt samt den slöare Hondan med fyrtakt. Zyndapp KS100 fanns med men den var för slö och dyr.
Hette den inte Yamaha DT?

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hette den inte Yamaha DT?
Jag hade en Honda MT5 och Yamaha DT dock som moppe

Pusch och trim på den, bara byta cylinder, blev det 80 km. Sen Vicktoria med avlånga tanken. Ytterligare en Sax 2000 ( små hjul ) som drevades gjorde 90 km och blåljus gillade det inte, fick skruva bort cylindern ( modifierad ) och den behöll dom. Blev till att gå hem 6 km med skratt bakom ryggen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Lätt MC på 125cc.

När jag var ung på 80-talet skaffade många en när de fyllde 16. Därefter for de fram och tillbaka på lokalgatan ständigt skruvandes på motorn.

Hur vanligt är det idag, sker det överhuvudtaget eller är det triangelbilar som man drömmer om idag.
Jag skaffade 125a tidigt 00-tal.
Övningskörde på en DT125a och köpte en Kawa KDX125 från 1991 (endurovarianten av KX125 om jag fattat rätt).

Stackars hoj, har inte glömt den än.
Regnumret finns kvar, men är avställd sedan 2020.

Glömde skitrakan 125 m3 ( Silverpilen ) max 95 - 100 km/t

J jonaserik skrev:
Glömde skitrakan 125 m3 ( Silverpilen ) max 95 - 100 km/t
125 kubikmeter var inte illa...

• Haha
Riedern och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skaffade 125a tidigt 00-tal.
Övningskörde på en DT125a och köpte en Kawa KDX125 från 1991 (endurovarianten av KX125 om jag fattat rätt).

Stackars hoj, har inte glömt den än.
Regnumret finns kvar, men är avställd sedan 2020.
Jag hade en DT175 köpt i Finland i mitten av 80-talet. Fin hoj att köra runt i skogen med.

useless useless skrev:
Häfftig motor vägde säkert mer än 100 000 kilo. ( Ironi ) klart ska vara 125 kubikcentimeter.

useless useless skrev:
En motorcykel för riktiga män.

Ännu en sak som fallit i glömska: Monica Bratts uranglas från Reijmyre. Hon formgav magnifika glaspjäser färgade med kadmium bly och uran till sin för tidiga bortgång vid 48 års ålder. För den som vill fördjupa sig i ämnet kan en tråd av signaturen Mulla Krekar på Flashback rekommenderas. Om han fortfarande skriver där, vet att han fick ett tillslag där myndigheterna beslagtog radioaktivt material och diverse kemiska substanser. Fanns visst en dokumentär om hans försök att bygga en kärnreaktor i köket. Hursomhelst är glaset trevligt att titta på i mörkret.

• Tre gröna glaspjäser designade av Monica Bratt, visas i mörker, lyser med intensitet tack vare uran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Arp32 och 5 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ännu en sak som fallit i glömska: Monica Bratts uranglas från Reijmyre. Hon formgav magnifika glaspjäser färgade med kadmium bly och uran till sin för tidiga bortgång vid 48 års ålder. För den som vill fördjupa sig i ämnet kan en tråd av signaturen Mulla Krekar på Flashback rekommenderas. Om han fortfarande skriver där, vet att han fick ett tillslag där myndigheterna beslagtog radioaktivt material och diverse kemiska substanser. Fanns visst en dokumentär om hans försök att bygga en kärnreaktor i köket. Hursomhelst är glaset trevligt att titta på i mörkret.
Jag läser just nu boken radium girls.
Unga kvinnor som på 1920-talet målade klocktavlor med färg innehållandes radium för att få dem självlysande.
Många dog i ung ålder efter år av lidande.

Det var tydligen så man upptäckte att radioaktivitet INTE var bra för dig.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag hade en DT175 köpt i Finland i mitten av 80-talet. Fin hoj att köra runt i skogen med.
Kommer ihåg DT125an jag körde upp med, man skulle ju göra bromsprov i iaf 90.
På den sträckan jag hade på mig gjorde man inte det, inte ens med medvind, nedförsbacke och hemlängtan 🙄

Unga kvinnor som på 1920-talet målade klocktavlor med färg innehållandes radium för att få dem självlysande.

Ja, redan Marie Curie var ju ett lysande exempel på det.

Jag hittar ut själv…

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Kul att du gillade den. skickar några bilder på lyktorna också. Kommer inte att famla i mörker om det blir strömavbrott. Enda problemet är väl att få tag på glöd strumpor av rätt storlek. Jag har ett lager från beredskapsåren som räcker ett tag. De är tillverkade av denitrifierat bomullskrut indränkt med en lösning av radioaktivt thoriumnitrat. De knyts sedan fast med ett asbestsnöre. Fungerar strålande. För inomhusbruk har jag nyare och mindre giftiga alter

Såldes en gång i tiden vatten med garanterad radioaktivitet. Peter Olausson gav ämnet eget kapitel i boken Kvacksalveri!

Vetenskapen gör hela tiden framsteg. Vet inte om texten på flaskan syns bra men det står Ronneby arsenikvatten på den.
Såldes som hälsokost då det begav sig. Kanske fanns ett uns av sanning i detta då det i gamla böcker beskrevs hur zigenarna piggade upp gamla hästar med just arsenik. I en gammal tidning som jag tyvärr inte har tillgänglig fanns en annons för en suspensoir med radium inlägg som utlovades ge fart på kärlekslivet, skulle inte vågat prova men då radium var tusenfalt dyrare är guld så lär den inte innehållit annat än homeopatiska mängder.

• Grön glasflaska med texten "Ronneby arsenikvatten", stående utomhus mot en bakgrund av stängsel och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.