1 749 188 läst ·
15 769 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 274 inlägg
Pusch och trim på den, bara byta cylinder, blev det 80 km. Sen Vicktoria med avlånga tanken. Ytterligare en Sax 2000 ( små hjul ) som drevades gjorde 90 km och blåljus gillade det inte, fick skruva bort cylindern ( modifierad ) och den behöll dom. Blev till att gå hem 6 km med skratt bakom ryggen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Jag skaffade 125a tidigt 00-tal.Jonas Persson skrev:
Övningskörde på en DT125a och köpte en Kawa KDX125 från 1991 (endurovarianten av KX125 om jag fattat rätt).
Stackars hoj, har inte glömt den än.
Regnumret finns kvar, men är avställd sedan 2020.
Jag hade en DT175 köpt i Finland i mitten av 80-talet. Fin hoj att köra runt i skogen med.13th Marine skrev:
Ännu en sak som fallit i glömska: Monica Bratts uranglas från Reijmyre. Hon formgav magnifika glaspjäser färgade med kadmium bly och uran till sin för tidiga bortgång vid 48 års ålder. För den som vill fördjupa sig i ämnet kan en tråd av signaturen Mulla Krekar på Flashback rekommenderas. Om han fortfarande skriver där, vet att han fick ett tillslag där myndigheterna beslagtog radioaktivt material och diverse kemiska substanser. Fanns visst en dokumentär om hans försök att bygga en kärnreaktor i köket. Hursomhelst är glaset trevligt att titta på i mörkret.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Jag läser just nu boken radium girls.B Bitterhetsakademin skrev:Ännu en sak som fallit i glömska: Monica Bratts uranglas från Reijmyre. Hon formgav magnifika glaspjäser färgade med kadmium bly och uran till sin för tidiga bortgång vid 48 års ålder. För den som vill fördjupa sig i ämnet kan en tråd av signaturen Mulla Krekar på Flashback rekommenderas. Om han fortfarande skriver där, vet att han fick ett tillslag där myndigheterna beslagtog radioaktivt material och diverse kemiska substanser. Fanns visst en dokumentär om hans försök att bygga en kärnreaktor i köket. Hursomhelst är glaset trevligt att titta på i mörkret.
Unga kvinnor som på 1920-talet målade klocktavlor med färg innehållandes radium för att få dem självlysande.
Många dog i ung ålder efter år av lidande.
Det var tydligen så man upptäckte att radioaktivitet INTE var bra för dig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 700 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Ja, redan Marie Curie var ju ett lysande exempel på det.13th Marine skrev:
Jag hittar ut själv…
B Bitterhetsakademin skrev:Kul att du gillade den. skickar några bilder på lyktorna också. Kommer inte att famla i mörker om det blir strömavbrott. Enda problemet är väl att få tag på glöd strumpor av rätt storlek. Jag har ett lager från beredskapsåren som räcker ett tag. De är tillverkade av denitrifierat bomullskrut indränkt med en lösning av radioaktivt thoriumnitrat. De knyts sedan fast med ett asbestsnöre. Fungerar strålande. För inomhusbruk har jag nyare och mindre giftiga alter
Såldes en gång i tiden vatten med garanterad radioaktivitet. Peter Olausson gav ämnet eget kapitel i boken Kvacksalveri!13th Marine skrev:
Vetenskapen gör hela tiden framsteg. Vet inte om texten på flaskan syns bra men det står Ronneby arsenikvatten på den.13th Marine skrev:
Såldes som hälsokost då det begav sig. Kanske fanns ett uns av sanning i detta då det i gamla böcker beskrevs hur zigenarna piggade upp gamla hästar med just arsenik. I en gammal tidning som jag tyvärr inte har tillgänglig fanns en annons för en suspensoir med radium inlägg som utlovades ge fart på kärlekslivet, skulle inte vågat prova men då radium var tusenfalt dyrare är guld så lär den inte innehållit annat än homeopatiska mängder.