Fario Fario skrev:
Jag har ingen bild men för oss som sportfiskar så blir jag nostalgisk över spön i massivt glasfiber (alltså inte rörbyggda).
De bör väl ha försvunnit någon gång runt början av åttiotalet. Jag har ett från ABU i förrådet.

När man berättar om dem för dagens sportfiskare så tror de man driver med dem...
På tal om nostalgisk och fiskespön, hur många timmar har man inte spenderat med denna katalogen :love:

Hand håller en Abu Garcia fiskerulle över en katalog med texten "Napp & Nytt 1980".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Jonas Persson och 6 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
På tal om nostalgisk och fiskespön, hur många timmar har man inte spenderat med denna katalogen :love:

[bild]
Räddaren regninga dagar i ungdomen, man kunde läsa den om och om igen och drömma .....

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Som alltid var det porrens fel... :)

Betamax hade bättre bildkvalitet än VHS. Vi hade en Betamax runt 1981. Men eftersom VHS var billigare så släpptes mer porr på det formatet och VHS 'vann'. Och ja, det fanns porr på Betamax också...

Minns inte om VCR2000 eller vad den hette var bättre kvalitetsmässigt.
Det som var bra med Video 2000 var att man kunde vända banden och få dubbel speltid. Max åtta timmar på ett band. Anledningen att det gick bra tror jag låg i ett piezoupphängt (?) videohuvud. Kvaliteten blev ungefär samma som för VHS men på halva videbandsbredden. Dessutom gick det bra att spola med bild utan att få ränder i bilden som man fick med VHS (och Betamax). Perfekt (haha) stillbild var också ett plus.

Annars var väl VCR-spelarna lite häftiga när de kom, minns att de fanns i skolorna och det var ju en högtid när man fick se något inspelat program. Och så förstås var det någon kompis med välbeställda föräldrar som hade en också. Vilken magi! Kunna spela i TV-program.

• Gilla
Saelen
  • Laddar…
Maria T
Flygpost, lägre pris för att skriva på något som kändes som smörpapper och var undermåligt när en 12-åring (jag) ville skriva om allt som hänt senaste månaden till min brevvän på Nya Zeeland.
(ångrar i skrivande stund att jag inte gick ut till garaget och hämtade ett av hennes, brevvännens, flygpost till mig från sent 70-tal)
Gammalt aerogram för flygpost med frimärke och stämplar daterat 1958 från Sverige till Indonesien.
Skapa konto

Förresten kan nog "brevvän" också avhandlas i en separat post fast jag skriver nu :D när skolklassen hade en vänklass i annat land som man parades ihop med, eller det fanns nåt forum i dagstidning, KP eller på skolans anslagstavla så det gick att finna nån i ett "exotiskt" land.... jag hade (har) släktingar i USA, Canada och Nya Zeeland men skaffade ändå brevvänner i Egypten, Italien och Zaire (nu DRK) och det skrevs flera kvällar i veckan.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Flygpost, lägre pris för att skriva på något som kändes som smörpapper och var undermåligt när en 12-åring (jag) ville skriva om allt som hänt senaste månaden till min brevvän på Nya Zeeland.
(ångrar i skrivande stund att jag inte gick ut till garaget och hämtade ett av hennes, brevvännens, flygpost till mig från sent 70-tal)
[bild]
Förresten kan nog "brevvän" också avhandlas i en separat post fast jag skriver nu :D när skolklassen hade en vänklass i annat land som man parades ihop med, eller det fanns nåt forum i dagstidning, KP eller på skolans anslagstavla så det gick att finna nån i ett "exotiskt" land.... jag hade (har) släktingar i USA, Canada och Nya Zeeland men skaffade ändå brevvänner i Egypten, Italien och Zaire (nu DRK) och det skrevs flera kvällar i veckan.
Jag måste tyvärr säga emot. Hur härligt var inte det när man fick flygpost från älskade flickor overseas! Pappret kändes inte alls som smörpapper (som är fett och tungt) utan var det mest sirliga pappret som fanns efter bibelpapper. Bara för att spara vikt.
Jag skrev många flygpostbrev med reservoarpenna (fountain pen) och det är en sensuell upplevelse.
Nej, flygpost saknar jag verkligen.

• Gilla
  • Älska
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Maria T
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag måste tyvärr säga emot. Hur härligt var inte det när man fick flygpost från älskade flickor overseas! Pappret kändes inte alls som smörpapper (som är fett och tungt) utan var det mest sirliga pappret som fanns efter bibelpapper. Bara för att spara vikt.
Jag skrev många flygpostbrev med reservoarpenna (fountain pen) och det är en sensuell upplevelse.
Nej, flygpost saknar jag verkligen.
Ah, egentligen vill jag säga (någorlunda) samma sak som du - pappret kanske inte var som smörpapper men det krävdes, nästan, mikroskop både för att skriva och läsa allt och mängden ord var av betydelse för en tonårstjej.
Så, det jag mest saknar med flygpost är just hur mycket en kunde skriva, samt det inte gick att lägga något annat i brevet (klistermärke, foto).

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Diffbroms iaf.
Senare televerkets 745/945 hade slungdiff.
Alltid undrat varför...?

Samling av fyra Garbage Pail Kids samlarkort med karikerade figurer i olika humoristiska och groteska situationer.
Skapa konto

• Gilla
Magnusm11 och 12 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Minidisc hade väl en kort återkomst på 00-talet, men då kunde man köra MP3 på dem, dock förlorade de väl kampen mot iRiver och JoS?
[bild]
Kan det varit julen 03 jag fick en sån här? Då pratade farbror om att han kört minidisc på amatörradio på 80-talet typ.
haha , ja minnen! Tänk flashbacken man fick när jag för två år sedan stod och tankade på en Jet-mack i Västerås och mitt i mot mig stod självaste JOS och fyllde upp sin bil :rofl:

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
  • Älska
possum77 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild]
Jag har fortfarande en av serierna komplett. Serie 2 tror jag.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
Buildgates Buildgates skrev:
Vissa gamla produkter har ändå egenskaper som man kan sakna. Min far tyckte t.ex. att även moderna bilar borde ha startvev att ta till om batteriet laddats ur (det här var på 70-talet).
Din far var klok. Det är inte alltid det finns en annan bil tillgänglig som man kan koppla sig till med startkablar.
Flygplan (med propeller och kolvmotor) har fördelen att man alltid kan starta motorn genom att dra igång den med propellern.

fremax fremax skrev:
haha , ja minnen! Tänk flashbacken man fick när jag för två år sedan stod och tankade på en Jet-mack i Västerås och mitt i mot mig stod självaste JOS och fyllde upp sin bil :rofl:

Med vänlig hälsning, fremax
Precis!
JET hette det innan det bytte till INGO.
Som vanligt fortsätter jag kalla det JET.
Precis som det ibland slinker ut Raider istället för Twix.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Precis!
JET hette det innan det bytte till INGO.
Som vanligt fortsätter jag kalla det JET.
Precis som det ibland slinker ut Raider istället för Twix.
Jag säger ATI Radeon för AMD korten :)

P
V verhoef skrev:
jaha .... hadde FX80 som klarade fraktioner
Bråktal, alltså?

P pmd skrev:
Din far var klok. Det är inte alltid det finns en annan bil tillgänglig som man kan koppla sig till med startkablar.
Flygplan (med propeller och kolvmotor) har fördelen att man alltid kan starta motorn genom att dra igång den med propellern.
Tyvärr misstänker jag att moderna tändsystem/motorstyrsystem kräver minst två vevaxelvarv för att orientera sig var i motorcykeln man är innan motorn startar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.