Maria T
När det ringer och det är ett nummer jag inte känner igen, eller ett okänt nummer, så brukar jag bara svara (alltså, i gamla dagar, lyfta på luren och inte göra nåt). Så går några sekunder och den i andra änden frågar "vart har jag kommit?" (språkpoliser lämnar detta därhän) och då svarar jag "vem söker du?" och kan de då inte säga namnet så lägger jag bara på.
Några gånger efter att jag har svarat utan att säga nåt så hör jag "Är det Maria" och då säger jag "vem är du som frågar".
Så in i bängen trött på försäljare och Nix funkar verkligen inte.

Att jag/man blir otrevlig i telefon är inget jag önskat utan det är en utveckling av samhället, lite som att de som försöker sälja nåt, oavsett vad, i en galleria, på ett torg, i T-banan svarar jag bara med "inte intresserad".

Men nu blev det mycket OT... återkommer snart med en sak som hör till ämnet.

• Gilla
ansgar46 och 8 till
  • Laddar…
Maria T
Tecknad bild av en lärare vid katedern med stor näsa och glasögon, elever i förgrunden, tavla med bokstäver och en pennvässare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Assar, ur dagens DN. Stor pennvässare på lärarens bänk/kateder. Kanske nämnt i tråden tidigare men det har jag glömt 😜

(minns även namnet på läraren, och ämnet, som jag förknippar med en stor surrande pennvässare).

• Gilla
MrWIB och 7 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
[bild]
Assar, ur dagens DN. Stor pennvässare på lärarens bänk/kateder. Kanske nämnt i tråden tidigare men det har jag glömt 😜

(minns även namnet på läraren, och ämnet, som jag förknippar med en stor surrande pennvässare).
Vi önskade nått sånt till barnen i julklapp, men ingen nappade på det tyvärr 😳

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
stor surrande pennvässare
Surrande!? Handvevad ska den förstås vara!

Två handvevade pennvässare av märket Boston Champion, en med en gul penna, mot en bakgrund i rosa och gul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Veritabla konstverk

• Gilla
MrWIB och 11 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sen har vi det här med DAB.

Är man närmare Luleå eller Stockholm men inte tillräckligt nära så blir det pendlande mellan DAB och FM. DAB släpar efter lite så en jädrans eko.

Sen måste nya bilar ha så knäppa radion att inget går stänga av eller sökas manuellt.
DAB = Dum-Arslenas Blunder. Det mest idiotiska påfundet i rundradions historia, även om man räknar med ”Veckans pausfågel” eller ”Fågelsångsnatten”. Dead And Buried!

• Gilla
  • Haha
hapazard och 4 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
DAB = Dum-Arslenas Blunder. Det mest idiotiska påfundet i rundradions historia, även om man räknar med ”Veckans pausfågel” eller ”Fågelsångsnatten”. Dead And Buried!
Radiobaletten då?

Apropå pausfågeln så heter den Pippi Transistor på latin enligt Svenska MAD (finns den kvar?) från sent -70 tal.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Håller delvis med delvis inte med.
Det som är bättre med DAB är mer utrymme men ändå slipper man vara beroende av internet och diverse abbonemang för att kunna lyssna på radio!

Vet att DAB kan missbrukas (som precis vilken som helst digital kanal) med att ha för låg bitrate. Men de sändningar jag har lyssnat på i Sverige (Luleå/Stockholm) låter bättre än FM i bilen så länge man har bara bra mottagning. Sen kan det ju såklart bero på min bilstereo att den kanske har kass FM modulator, men så är det i min bil att Dab låter bättre. O nej det är ingen inbillning och jag älskar det analoga också och vill absolut inte att det släcks ner. Var väldigt tråkigt när t ex kortvåg har lagts ner. Även om den kanske inte längre har så mycket syfte med tanke på webbradio och sattelitradio, ja det finns ju också är också en lite bortglömd grej.

Dock väldigt irriterande när man kör på gränsområden där radion hoppar mellan dab och fm. Går kanske stänga av, men brukar då bara byta till en annan kanal.

I bla Finland (som jag ofta tar som exempel i gott o ont) där har man just lagt ner DAB helt. Men sen har man just pratat om att internetbaserad radio är bättre än Dab. Men o andra sidan har alla mobilabonnemang likadant som kontantkort obegränsat data det är nåt som är mer ovanligt i Sverige och övriga världen. Dock krävs det ju även i Finland betalning för datan även fast den betydligt billigare. Så jag tycker det fel jämföra DAB med webbradio.

Men sen gör ju alla länder olika beslut säkert också pga olika lagar. Sverige valde bla o släcka ner kommersiella tv kanaler från marknätet medans i Finland sänds Kanal 5 o co i DVB-T2 och helt okodat behövs inga dyra abbonemang som i Sverige! 👌

I Norge är det väl bara DAB som gäller (?).
Ändå sänder Norrmännen även en analog kortvågskanal 😂 nåt som både Sverige och Finland helt övergett....

Ps. Finnarna och Svennarna (jo finns nån reklamradiokanal men inte P1-P4) tycks ha övergett sattelit radio.
https://se.kingofsat.net/radio.php?&pos=0.8W&standard=All&ordre=freq&filtre=Clear

Lite synd då man får ganska bra ljudkvalitet via sattelit och in kanalerna i hela norden oavsett var man bor.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Håller delvis med delvis inte med.
Det som är bättre med DAB är mer utrymme men ändå slipper man vara beroende av internet och diverse abbonemang för att kunna lyssna på radio!

Vet att DAB kan missbrukas (som precis vilken som helst digital kanal) med att ha för låg bitrate. Men de sändningar jag har lyssnat på i Sverige (Luleå/Stockholm) låter bättre än FM i bilen så länge man har bara bra mottagning. Sen kan det ju såklart bero på min bilstereo att den kanske har kass FM modulator, men så är det i min bil att Dab låter bättre. O nej det är ingen inbillning och jag älskar det analoga också och vill absolut inte att det släcks ner. Var väldigt tråkigt när t ex kortvåg har lagts ner. Även om den kanske inte längre har så mycket syfte med tanke på webbradio och sattelitradio, ja det finns ju också är också en lite bortglömd grej.

Dock väldigt irriterande när man kör på gränsområden där radion hoppar mellan dab och fm. Går kanske stänga av, men brukar då bara byta till en annan kanal.

I bla Finland (som jag ofta tar som exempel i gott o ont) där har man just lagt ner DAB helt. Men sen har man just pratat om att internetbaserad radio är bättre än Dab. Men o andra sidan har alla mobilabonnemang likadant som kontantkort obegränsat data det är nåt som är mer ovanligt i Sverige och övriga världen. Dock krävs det ju även i Finland betalning för datan även fast den betydligt billigare. Så jag tycker det fel jämföra DAB med webbradio.

Men sen gör ju alla länder olika beslut säkert också pga olika lagar. Sverige valde bla o släcka ner kommersiella tv kanaler från marknätet medans i Finland sänds Kanal 5 o co i DVB-T2 och helt okodat behövs inga dyra abbonemang som i Sverige! 👌

I Norge är det väl bara DAB som gäller (?).
Ändå sänder Norrmännen även en analog kortvågskanal 😂 nåt som både Sverige och Finland helt övergett....

Ps. Finnarna och Svennarna (jo finns nån reklamradiokanal men inte P1-P4) tycks ha övergett sattelit radio.
[länk]

Lite synd då man får ganska bra ljudkvalitet via sattelit och in kanalerna i hela norden oavsett var man bor.
Dum-Arsle-Bygget har flera stora nackdelar: Dyrt, Användarovänligt, och Beredskapsfarligt.

Dyrt, för det har sysselsatt en massa dyra utvecklare i många år för ett helt onödigt projekt som ingen vill ha och som är en tillkrånglad lösning på ett problem som inte finns.

Användarovänligt, eftersom det kräver mer interaktivitet. Inte nog med att det sålts in med, som ett av de främsta argumenten, ”man kan sända bilder” — hurra, vi har uppfunnit TV:n, liksom — utan för att en av radions två stora USP:er är att den inte kräver någon som helst interaktivitet: man kan lyssna på radio medan man gör något annat. Och det är just det man gör, ju. Äter frukost. Borstar tänderna. Kör bil. Är på jobbet. Bygger på sitt hus. Mekar med bilen. Städar. Diskar. Osv.

Beredskapsfarligt, för här kommer radions andra stora USP in. I händelse av krig eller katastrof är radion helt oslagbar som kommunikationsmedel. Vem som helst med lite lödvana kan sno ihop en radiosändare eller -mottagare för AM/FM med hjälp av några bra böcker från biblioteket och lite komponenter. Man kan bokstavligen sända radio från varenda buske. Man kan lyssna på AM/FM-vevradio även om det är strömavbrott. Radiovågorna breder ut sig överallt oavsett vad som hänt. Störsändare? Då byter vi frekvens. Radiohuset ockuperat? Då sänder vi på närliggande frekvens, osv. Och tro det eller ej, men Sverige är faktiskt inte immunt mot vare sig krig eller katastrofer, trots att vi bygger ett samhälle som allt mer baseras på den villfarelsen. Den dagen skiten åker in i fläkten kommer det att visa sig hur värdelöst det var att gå över till DAB.

Därför har vi radio. Därför ska vi ha analog radio. Därför är DAB så dåraktigt.

• Gilla
  • Älska
hapazard och 9 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Boney M?
Ja, jävlar vilka moves 😆

• Wow
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Dum-Arsle-Bygget har flera stora nackdelar: Dyrt, Användarovänligt, och Beredskapsfarligt.

Dyrt, för det har sysselsatt en massa dyra utvecklare i många år för ett helt onödigt projekt som ingen vill ha och som är en tillkrånglad lösning på ett problem som inte finns.

Användarovänligt, eftersom det kräver mer interaktivitet. Inte nog med att det sålts in med, som ett av de främsta argumenten, ”man kan sända bilder” — hurra, vi har uppfunnit TV:n, liksom — utan för att en av radions två stora USP:er är att den inte kräver någon som helst interaktivitet: man kan lyssna på radio medan man gör något annat. Och det är just det man gör, ju. Äter frukost. Borstar tänderna. Kör bil. Är på jobbet. Bygger på sitt hus. Mekar med bilen. Städar. Diskar. Osv.

Beredskapsfarligt, för här kommer radions andra stora USP in. I händelse av krig eller katastrof är radion helt oslagbar som kommunikationsmedel. Vem som helst med lite lödvana kan sno ihop en radiosändare eller -mottagare för AM/FM med hjälp av några bra böcker från biblioteket och lite komponenter. Man kan bokstavligen sända radio från varenda buske. Man kan lyssna på AM/FM-vevradio även om det är strömavbrott. Radiovågorna breder ut sig överallt oavsett vad som hänt. Störsändare? Då byter vi frekvens. Radiohuset ockuperat? Då sänder vi på närliggande frekvens, osv. Och tro det eller ej, men Sverige är faktiskt inte immunt mot vare sig krig eller katastrofer, trots att vi bygger ett samhälle som allt mer baseras på den villfarelsen. Den dagen skiten åker in i fläkten kommer det att visa sig hur värdelöst det var att gå över till DAB.

Därför har vi radio. Därför ska vi ha analog radio. Därför är DAB så dåraktigt.
Håller helt med dig att analogt skall ej släckas!

Blev faktist lite ledsen och besviken när på tv sidan tv3, Kanal5 etc dumpade digitala marknätet!
Tycker dessa kanaler skulle ha börjat sända fritt istället, ännu mera ledsen blir jag när stora hyresbolag, brf mm dumpar centralantenn i förmån för nån ip baserat skit tv!

O ännu ännu ännu mera ledsen blir jag när föräldrar, vänner och tom sådana som bor i Finland betalar för IP tv för att kunna få inspelning av program! Helt kukkuluuruu eller är folk så inkompetenta att dom inte fattar att det är bättre spela in på en egen hårddisk hemma än att hyra en hårddisk på nån moln där det dessutom är så att programmen blir automatiskt raderade inom 2 år?!

Finland sänder fritt de mesta på marknätet.
Mina föräldrar bor dock i Sverige, jag fixar dem en box med egen hårddisk dom har kabel tv 1-9 11-12 gruppavtal.
Plus finsk tv.
Men sen går dom och tecknar ett ip tv abb hos allente och bara basic kanalerna "jo men dom vanliga kanalerna räcker för oss"...vadå ni har redan de flesta av det här redan via föreningens gruppavtal 🧐

Så visst jag kan hålla med dig lite om radion också. Varför skall man uppfinna hjulet igen och ibland på sämre uppförande 😂

Detsamma gäller även tv ska vi bara ha 3-4 kanaler som sänder fritt, så kan ju dessa tom sända analogt då ingen vill använda utrymmet till nån vettig sändning.

Hade varit bättre med skattefinansierat nät där flera aktörer får sända sitt innehåll men kravet är att man sänder okodat!

Sedan går ju fibern och tom 5G nät ner vid strömavbrott i alla fall hos mig! Allt är dessutom hängandes på nån kabelanslutning. Var för ett par år sedan nån "olycka" o nån större kabel gick av. Jag var utan internet 2 dagar. Men tv hade jag via parabol och marknätet. Grannen hade svart bild med ip tv 😄
En annan hade inte internet eller tv på en hel vecka!
Ännu värre var det när affärer tom hade problem med sina kassasystem mm.

Så ja vad händer vid större kriser kan man ju bara undra 🤔

Redigerat:
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
är folk så inkompetenta att dom inte fattar att det är bättre spela in på en egen hårddisk hemma
Jag fattar och vill det! Har du något förslag på en fungerande lösning med brett kanalutbud som jag kan välja för att göra det?

kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Jag fattar och vill det! Har du något förslag på en fungerande lösning med brett kanalutbud som jag kan välja för att göra det?
https://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html

https://www.digita.fi/verkkojen-saatavuus/antennitvn-kartta-ja-saatavuus/

Men i Sverige går det bara sända en enda reklamkanal okodat alltså Tv4.
Okej det är ju bättre än Norge där bara NRK sänder fritt.

Men jag förstår inte problemet.

Fel kanske jämföra stort land som England med mer folk som ser reklam. Men de andra är Finland som är faktist mindre land än Sverige.

Nu blir det lite utanför ämnet. Men vi kan väl säga så att snart är det helt historia i Sverige linjär tv, samtidigt återgår vi till tv där det är landsgränser och inga inspelningsmöjligheter precis som på 50-70 talet.

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
[länk]

[länk]
Det var mycket information där men kan man exempelvis få in svenska kanalerna 1-12 den vägen. Jag skrev brett kanalutbud men menade nog egentligen även ett relativt normalt utbud.

Edit: Du lade till lite mer info medan jag svarade.

kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Det var mycket information där men kan man exempelvis få in svenska kanalerna 1-12 den vägen. Jag skrev brett kanalutbud men menade nog egentligen även ett relativt normalt utbud.

Edit: Du lade till lite mer info medan jag svarade.
Jo sorry.

Nej men det var bara exempel hur svenska 1-12 skulle kunna göra i Sverige!

Just marknätet hade ju varit perfekt till det!

Men det är kanske högre makter som har emot det dvs politiska beslut och radio/tv lagar som skulle kunna göras om.

Mina föräldrar bor i Sverige och dom har kabel tv där de flesta svenska syns "gratis" i och med att föreningen har kabeltv från Tele2, jag vet inte om dom blev lite lurade av isp att teckna ip tv.

Sen ett par vänner i Finland pratar också om iptvns fördelar. I de här fallet så har dessa abbonemang dvs betalar för något som dom kan få HELT gratis!

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
kabel tv där de flesta svenska syns "gratis", jag vet inte om dom blev lite lurade av isp att teckna ip tv.
Jag har också ett "gratis" grundutbud från Tele2 via antennuttaget men bildkvaliteten där är så dålig att jag ändå väljer att betala för en IP-TV lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.