ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Någon annan som minns VGA/LCD-skärmen som man lade på OH-projektorn?
Kommer ihåg den som användes på gymnasiet för att kunna visa miniräknaren för hela klassen.

En projektor för miniräknare och en Texas Instruments TI-83+ miniräknare placerad på ett skrivbord, bägge visar samma meny på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill även minnas att det ingick någon form av "OH-kunskap" där man fick lära sig att skriva tydligt på OH-bilder och hur man skulle täcka över med ett annat papper som man drog undan allteftersom man pratade sig igenom sin slide.

• Gilla
  • Wow
djanlov och 5 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vill även minnas att det ingick någon form av "OH-kunskap" där man fick lära sig att skriva tydligt på OH-bilder och hur man skulle täcka över med ett annat papper som man drog undan allteftersom man pratade sig igenom sin slide.
Ja just! Den skiten. Vi hade en SYO-konsulent som hade gått den kursen. Hans presentationer såg ut som en adventskalender med olika pappersbitar tejpade mot OHn som växlades fram och tillbaka ett tjugotal gånger på en enda slide. (Nej, det var nog bara tio gånger... ;))

Kommer ihåg att mina föräldrar blev fullständigt tossiga på det spektaklet. Staffan Westerberg var ren amatör i jämförelse med den gubben. ;)

• Haha
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Fanns färdiga "fabriksgjorda" OH-bildspel med en massa lappar och små delbilder med gångjärn. Har svaga minnen men de kan ha förekommit när undertecknad gick sin första trafikskola 1988, sen höst.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Har nog använt det mesta som nämns, dock inte den där miniräknarhistorien.
Och det trycktes kurspärmar, men bara att lämna in original och skriva antal kurspärmar till kopiering till de som skötte den funktion.
De fixade även pärmar med OH om det behövdes flera.
Har kvar några OH-bilder som nostalgi, kan inte slänga dem😇

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
den som smälte inne i kopiatorns valsar och gjorde den obrukbar.
Hur vet du det?😂😳😱

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur vet du det?😂😳😱
Det var då man ringde vaktmästeriet med orden " nu bråkar den jä... kopiatorn igen"

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det fanns två typer av OH-film. Den man kunde använda i kopiatorn och den som smälte inne i kopiatorns valsar och gjorde den obrukbar.
Den som gick att köra i kopiatorn var säkert dyrare i inköp, att den andra orsakade kopiatorstillestånd och kostsamma reparationer var nog inte inköparens bekymmer.

M Myckling skrev:
Drar mig till minnes att det fanns ett uttryck. "If you can´t use your head, use your overhead"

Hur låter motsvarande uttryck idag gällande powerpoint? 😊

// .ppt-marodören
If you can’t make your point, use PowerPoint 🙂

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Har inte glömt.. men börjat sakna!

Hålen i påslakanens hörn.. 😳 där man kunde ta tag i täckets hörn för att hålla i det när man rätade ut täcket inuti påslakanet!

Är inte alls lika lätt o byta i sängen idag och få täcket på plats därinne.. *suck o gr* senaste tre set:en av påslakan som jag köpt.. har haft "stängda hörn" 👎

• Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:

Hålen i påslakanens hörn.. 😳 där man kunde ta tag i täckets hörn för att hålla i det när man rätade ut täcket inuti påslakanet!

Är inte alls lika lätt o byta i sängen idag och få täcket på plats därinne.. *suck o gr* senaste tre set:en av påslakan som jag köpt.. har haft "stängda hörn" 👎
Normal rutin här att sprätta upp hörnen innan nya påslakan tas i bruk - problem solved! 🤗

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hålen i påslakanens hörn..
Är de borta??? Inte på våra i alla fall...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:

😉🤣 man har bytt teknik för att göra det, men blir ett extra omtag och skakande.😇 blir lika bra👍
Och inget sprättande.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:

Eller så gör man som i vården för att spara tid, tvätta påslakanet ut och in, och när du byter så stoppar du bara in armarna genom det stora hålet, håller i hörnen på täcket och vränger lakanet utanpå ... 👍

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Eller så gör man som i vården för att spara tid, tvätta påslakanet ut och in, och när du byter så stoppar du bara in armarna genom det stora hålet, håller i hörnen på täcket och vränger lakanet utanpå ... 👍
Det är ju så man gör, hur gör man annars?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När jag tvättar verkar det inte spela nån roll hur jag har dem när jag stoppar i dem i maskinen.. när jag tar ut dem (oavsett torktumlare el tvättmaskin..) så är det bara ett påslakan i en stor hög...!! (allt annat är inuti det där sabla påslakanet haha)

Men jag vänder på det också.. för o komma åt "hörnen" från rätt (?) håll...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.