1 749 587 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Uppsala
· 2 174 inlägg
Ja så var det, för en gång i tiden kostade en markering så lite att 25 öre hade varit rena rånet.A AndersS skrev:
Från min ungdomstid minns jag att det var 25öre, 50 öre och 1kr. Och jag har för mig att en markering var något i häraden 20 öre, så för en 25-öring kunde man ringa ett rätt långt lokalsamtal.
Är det någon som har koll, jag har för mig att man någon gång kunnat ringa ett lokalsamtal hur länge som helst på en markering?
1998 kostade i alla fall ett samtal 40 öre i startavgift, i alla fall om det kom genom en AXE-växel.
https://cdn.preterhuman.net/texts/underground/telephony/lists/tel_listan.htm
Om jag försöker analysera data i denna skrift så finner jag att 1957 kostade ett lokalsamtal något mellan 14 och 18 öre. Beroende på om det var tätort eller landsbygd och manuell eller automatisk växel.
https://www.ifn.se/media/dwbpwg2i/1961-telefonefterfrågan-förberedande-studier-webb.pdf
Jag tror 10-öringar i automaterna var ganska passé på 70-talet och framåt.
https://www.ifn.se/media/dwbpwg2i/1961-telefonefterfrågan-förberedande-studier-webb.pdf
Jag tror 10-öringar i automaterna var ganska passé på 70-talet och framåt.
När vi ändå är inne på telefoner, kommer ni ihåg att det kostade att svara i mobiltelefon i början? Vet inte om det gällde alla abonnemang, men en kille på jobbet på 80- eller tidigt 90-tal hade mobil och han blev skitsur varje gång nån ringde för det kostade pengar.
Och kommer ni ihåg Comviqs märkliga abonnemang nån gång på 90-talet när det var billigare att ringa 30 minuter per månad än 29 minuter, eftersom man slapp månadsavgiften om man ringde 30 minuter eller mer? Det blev många och långa diskussioner med deras kundtjänst om antal ringda minuter.
Och kommer ni ihåg när man ringde en halvtimme i månaden totalt på sin mobil?
Och kommer ni ihåg Comviqs märkliga abonnemang nån gång på 90-talet när det var billigare att ringa 30 minuter per månad än 29 minuter, eftersom man slapp månadsavgiften om man ringde 30 minuter eller mer? Det blev många och långa diskussioner med deras kundtjänst om antal ringda minuter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Ringa med mobilen?! 🤔
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 209 inlägg
Var det så i Sverige? Jag kommer inte ihåg måste jag erkänna. Det var så i USA vet jag; vilket hindrade utbyggnaden/acceptansen av eftersom folk inte svarade i sina mobiler. De ville inte ta kostnaden.K Kirre2 skrev:När vi ändå är inne på telefoner, kommer ni ihåg att det kostade att svara i mobiltelefon i början? Vet inte om det gällde alla abonnemang, men en kille på jobbet på 80- eller tidigt 90-tal hade mobil och han blev skitsur varje gång nån ringde för det kostade pengar.
Man kunde inte ta extra betalt av den som ringde eftersom det inte gick att se på numret om man ringde en fast telefon eller en mobiltelefon. De fick stora problem iom att fler skaffade sig mobiler eftersom numren i riktnummerområdena tog slut. Så de fick dela in i allt finare och mindre riktnummerområden. (Och lokalsamtal var också gratis i USA av hävd, så det blev verkligen inga pengar in i systemet.)
I Sverige/Europa så gick det dock att ta extra betalt av den som ringde en mobiltelefon eftersom man tydligt såg (och, nästan, fortfarande ser) på riktnumret att det är just en mobil man ringer och då kunde man klämma uppringaren på extra betalt. Det blev heller inget "straff" för den som svarade, så det gjorde man gärna.
Men jag måste erkänna att jag inte kommer ihåg hur det var på NMT-tiden. Hade bara en sådan telefon, en gång (släpbar; stor som ett halvt bilbatteri) och den var lånad från Telia.
Någon kom (senare) på att man kunde slå numret med klykan, och inte betala alls. Fungerade ett tag innan Televerket fixade sina telefonautomater.ÅkeSun skrev:
(Har jag för mig. Detta måste varit 80-talet.)