När jag växte upp, så kom pappa hem med Scaniavox, den hade TV svartvit, skivspelare och en trådbandspelare. Jag glad hade lite pengar och köpte

EP-skiva med Bill Haley & The Comets - Rock Around The Clock​

Den gick nästan dygnet runt och mamma på gränsen till tokig.

• Gilla
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Henningelvis Henningelvis skrev:
Nej. I svarta Add 'n' stack.

[bild]
Mina var orangea, samt några längre (tog 12 askar) som var rökfärgade, även de stapelbara.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Hittat på ett annat forum:
Jippii-kräm.

Går inte ens att få fram en bild på förpackningen 😱

På tal om livsmedel, fryst joskoncentrat brukade vi köpa:

Burk med Donald Duck fryst koncentrerad apelsinjuice.

När försvann den från svenska marknaden?

Vi handlade denna på:

Svartvit bild av Migo-varuhuset i Sverige från 1900-talet med parkerade bilar och flaggor på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sedan byggdes om till:

Moderna flerbostadshus med affärslägenheter på bottenvåningen, möjlig plats för livsmedelsbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
På tal om livsmedel, fryst joskoncentrat brukade vi köpa:

[bild]

När försvann den från svenska marknaden?

Vi handlade denna på:

[bild]

Som sedan byggdes om till:

[bild]
Inte säker, men tror att jag själv köpte fryst juice i slutet på 80-talet sist. Inte den på din bild men samma förpackningstyp. Jag tyckte den var godare än Jo koncentrerad.
Innan dess, på 60-70-talet köpte föräldrarna apelsinjuice på konservburk. Sådan där burk utan öppning där man fick stansa hål. Burken hade finsk märkning "Sinaasappelsap" och var lite besk minns jag.

/Höghus

Tror jag såg sådan Juice i frysdisken på 90-talet iaf. Var grön va?

Tokslut Tokslut skrev:
Tror jag såg sådan Juice i frysdisken på 90-talet iaf. Var grön va?
Jag kommer inte ihåg vilken färg det var, men Kalle Anka var det.

Med risk för att det står någonstans tidigare i tråden: Ozonhålet!

Vi pratade på jobbet och gled in på ämnet nu när solen blir starkare och insåg att de som var <30 såg väldigt frågande ut. Lite förvånande, normalt är de allmänbildade men uppenbarligen så verkar detta ha gått samtliga förbi. Blinda får i Chile, sprayburkar som bröt ner ozon. "Jag var inte född då" som en kommenterade. Så vad säger ni som är under 30?

• Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Sne4 Sne4 skrev:
Med risk för att det står någonstans tidigare i tråden: Ozonhålet!

Vi pratade på jobbet och gled in på ämnet nu när solen blir starkare och insåg att de som var <30 såg väldigt frågande ut. Lite förvånande, normalt är de allmänbildade men uppenbarligen så verkar detta ha gått samtliga förbi. Blinda får i Chile, sprayburkar som bröt ner ozon. "Jag var inte född då" som en kommenterade. Så vad säger ni som är under 30?
Samma sak med "skogsdöden" på 80-talet. Den var väldigt i ropet då, precis som klimatförändringar är idag. Efter 10-15 år dog debatten ut.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Inte många som vill diskutera videovåldet nu heller. Var en stor grej - var det på 70- och 80-talet.

Men allting har väl blivit mycket värre sedan dess?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ville inte sossarna förbjuda parabolantenner också, känns 80-tal…

M Mats_R skrev:
Samma sak med "skogsdöden" på 80-talet. Den var väldigt i ropet då, precis som klimatförändringar är idag. Efter 10-15 år dog debatten ut.
Nästan som att sakerna man gjorde hade verkan...

• Gilla
GalnaÄlgen och 12 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jonaserik skrev:
När jag växte upp, så kom pappa hem med Scaniavox, den hade TV svartvit, skivspelare och en trådbandspelare. Jag glad hade lite pengar och köpte

EP-skiva med Bill Haley & The Comets - Rock Around The Clock​

Den gick nästan dygnet runt och mamma på gränsen till tokig.
Jag kände mig bara tvungen att försöka googla fram någon bild eller så.
Men ingen med trådspelare hittade jag, men dock denna länk med en massa info om märket.
https://radiomuseet.se/smith-scaniavox/

J
M Mats_R skrev:
Skogsdöden och ozonskiktet ledde ju till att bilar och industrier blev renare och man ändrade innehållet i sprayburkar och ac system. Skogsdöd och försuring tror jag faktiskt förbättrades otroligt. Så det var inte bara snack och att man sen glömde problemet utan att det till stor del åtgärdades...

• Gilla
GalnaÄlgen och 10 till
  • Laddar…
Svavelutsläppen var en stor bov för skogsdöd och sånt, det har minskat rejält, mina föräldrar som var växthusodlare märkte då svavlet minskade i tjockoljan som värmde växthusen, för svavlet höll mossan borta från hustakets pannor.

Ironiskt nog så svavelföroreningarna hade en märkbar kylande effekt på klimatet och denna goda miljögärning har resulterat i att klimatförändringen accelererat.

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.