1 749 645 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Rösten gjordes av Bert-Åke Varg.ÅkeSun skrev:
Minns för övrigt nästan hela signaturmelodin till Fablernas Värld. "Hej Uggla tjena moss, kom hit en stund till oss..." och så vidare. En del saker man lärde sig som barn sitter i ryggmärgen
Dags för en lumparhistoria…
Under gröntjänst i flottan var en stor grupp värnpliktiga under förflyttning mellan skjutfält och lucka.
Någon föreslog att de skulle sjunga någonting att marschera till. Visade sig att den enda sång som tillräckligt många kunde var just ”Fablernas Värld”
Det resulterade i att gruppen i god ordning travade in på kasernen inför en grupp höga officerare som råkade befinna sig vid vakten under den dånande finalen….
I Faaablerna Värld i Faaablernas Väärld.
Icke självupplevd. Andrahands. Min bror denna gång.
När jag låg inne gjordes ett försök.
Löjtnanten sade åt oss att sjunga varefter en kille i gruppen med riktigt bra röst tog upp en…
I was walking in the jungle….
Allla andra tog i från tårna och upprepade varje fras.
Width my dick in my hand…
I’m a real motherfucker…
I’m a Kongo man…
Sedan drog löjtnanten i nödbromsen genom att beordra manöver. Efter det var det slut med sånt.
Mvh Findus
Under gröntjänst i flottan var en stor grupp värnpliktiga under förflyttning mellan skjutfält och lucka.
Någon föreslog att de skulle sjunga någonting att marschera till. Visade sig att den enda sång som tillräckligt många kunde var just ”Fablernas Värld”
Det resulterade i att gruppen i god ordning travade in på kasernen inför en grupp höga officerare som råkade befinna sig vid vakten under den dånande finalen….
I Faaablerna Värld i Faaablernas Väärld.
Icke självupplevd. Andrahands. Min bror denna gång.
När jag låg inne gjordes ett försök.
Löjtnanten sade åt oss att sjunga varefter en kille i gruppen med riktigt bra röst tog upp en…
I was walking in the jungle….
Allla andra tog i från tårna och upprepade varje fras.
Width my dick in my hand…
I’m a real motherfucker…
I’m a Kongo man…
Sedan drog löjtnanten i nödbromsen genom att beordra manöver. Efter det var det slut med sånt.
Mvh Findus
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Nej, det var naturligtvis en förenkling för att illustrera effekten. Men som andra påpekat det har gått i vågor. Och man skall inte göra det lika vanliga felet att tro att allt alltid varit ungefär som det är nu.Nötegårdsgubben skrev:
Det är t ex bara att se på hur antagningspoäng/betyg sett ut historisk för exv. lärarutbildningen idag och nu. Pss så är HP poängen för journalistprogrammet inte höga på något sätt, medan det för trettio-fyrtio år sedan var mer eller mindre en elitutbildning.
Att kvaliteten minskat på tryckta media är heller ingen högoddsare; det räcker att se till hur ekonomin har pressat dessa de senaste decennierna. Det är ju ingen långsökt tanke att allt mindre inkomster ger lägre kvalitet.
Men jag brukar ju skriva långa uppsatser om områden som intresserar mig; så jag tänkte överraska lite den här gången och inte göra det.
P.S. Nu talade jag ju om tidningsmedia och inte TV, vilket är ett annat djur, men var inte Guillou som sade det där om "TV-huset öppnade dörrarna och släppte in ett helt demonstrationståg på redaktionen" Det är svårt att hitta var det kommer ifrån; jag har sett det tillskrivas en betydligt mer konservativ tänkare än Guillou (som ju var ganska radikal vänster vid tiden ifråga) men kommer inte ihåg namnet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Jag tror att man generellt ska akta sig för att tro att det var bättre förr. Det är bara värre nu. 😉lars_stefan_axelsson skrev:
All universitetsutbildning var mer av elitutbildning förr, det följer naturligt av att färre gick på universitet. Å andra sidan var långt från alla murvlar universitetsutbildade förr, vilket jag skulle tro att den absoluta majoriteten under 40 är idag.lars_stefan_axelsson skrev:
De tidningar som finns kvar har kanske haft en guldålder nu eller då, men tidningsdöd har vi haft i minst 50 år.lars_stefan_axelsson skrev:
Damned if you do, damned if you don’t.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag sökte bara citatet och fick upp Guillou då, vilket jag fann underhållande. Tror inte heller att han är upphovsman till det egentligen, men tyckte att det var uppfriskande självironiskt då han väl var en av sagda kanals anställda, om än något decennium senare.lars_stefan_axelsson skrev:
P.S. Nu talade jag ju om tidningsmedia och inte TV, vilket är ett annat djur, men var inte Guillou som sade det där om "TV-huset öppnade dörrarna och släppte in ett helt demonstrationståg på redaktionen" Det är svårt att hitta var det kommer ifrån; jag har sett det tillskrivas en betydligt mer konservativ tänkare än Guillou (som ju var ganska radikal vänster vid tiden ifråga) men kommer inte ihåg namnet.
Hahaha, @Nötegårdsgubben
Månadens Citat om man frågar mig😂
”Jag tror att man generellt ska akta sig för att tro att det var bättre förr. Det är bara värre nu. 😉”
Månadens Citat om man frågar mig😂
”Jag tror att man generellt ska akta sig för att tro att det var bättre förr. Det är bara värre nu. 😉”
Windows 2000 - är det något ni kommer ihåg?
Jag har en dator med Windows 2000 som jag måste köra någon gång per år. Det visade sig nu blivit onödigt krångligt med att flytta filer till/från datorn då varken browser eller mejlprogram längre fungerar. (Servrarna värgrar kommunicera med så gamla protokoll...)
Datorn har diskett-station, men ingen annan dator jag kan hitta har det.
På datorns baksida hittade jag till sist en usb-port. Glatt stoppade jag i ett USB-minne för att få över filerna, men datorn förstod inte filsystemet... Smått uppgiven funderade jag på hur jag skulle fixa det. Till slut kom jag på att jag har ett väldigt gammalt sd-kort som jag för länge sedan hade i en pre-smartphone. Detta i en adapter visade sig fungera både i modern dator och i gammal Win2000-dator!
Jag har en dator med Windows 2000 som jag måste köra någon gång per år. Det visade sig nu blivit onödigt krångligt med att flytta filer till/från datorn då varken browser eller mejlprogram längre fungerar. (Servrarna värgrar kommunicera med så gamla protokoll...)
På datorns baksida hittade jag till sist en usb-port. Glatt stoppade jag i ett USB-minne för att få över filerna, men datorn förstod inte filsystemet... Smått uppgiven funderade jag på hur jag skulle fixa det. Till slut kom jag på att jag har ett väldigt gammalt sd-kort som jag för länge sedan hade i en pre-smartphone. Detta i en adapter visade sig fungera både i modern dator och i gammal Win2000-dator!
Du får formatera i FAT 32 för W 2000, nya Windows läser detjarlh skrev:
Windows 2000 - är det något ni kommer ihåg?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Mjääää? W2k borde läsa NTFS med...
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Dubbelbootade mellan win98 och win 2000 tills XP blev stabilt. Win98 för gaming och w2000 för jobb
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Det är något jag glömt... Hur mycket stabilare w2k var jämfört med 98 ...
Lika här, har lite olika PC,A AndersS skrev:
1 med dos uppgraderad till 4.6. och W 3.1
1 med 98 secend E
1 med ME och dubbelbot XP
1 med W7
1 med W8
1 med W10
1 med W11
Alla fungerar
Lite nostalgi i det hela, Men kan säga att W10 och W11 är bara skit, där Microsoft ska ställa till det
med allsköns konstiga uppdateringar som jag förkastar.
Gillar skarpt W 7 och W 8 och dom bestämmer jag över.