1 749 464 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jag tror att tanken primärt var att det skulle vara ett alternativ för små transaktioner, "micropayments", som inte funkade något vidare med betalkortens (dåvarande) kostnadsmodell. Samt för minderåriga och liknande som inte kunde få betalkort. Men kunderna ville ju inte trassla med laddning och att låsa in sina pengar på cashkortet. I synnerhet inte för något som inte direkt underlättade för kunden.useless skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Rimligt bra idé på en tid när korttransaktioner var dyrt och många bara hade rena bankomatkort i övrigt. Och det var rätt stort i länder som Holland och Schweiz.
Minns att det bl.a. prånglades ut på studentkorten på den gamla onda tiden när det var kårobligatorium för studenter. Huruvida jag faktiskt använde det minns jag inte.
Vi har förstås bättre system nu, men jag ger det ändå godkänt.
Minns att det bl.a. prånglades ut på studentkorten på den gamla onda tiden när det var kårobligatorium för studenter. Huruvida jag faktiskt använde det minns jag inte.
Vi har förstås bättre system nu, men jag ger det ändå godkänt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
Hoho 😄 ladda kortet med ett kort 🤣HasseTeknik skrev:
Jo, men det var prissättningen på kortköp, som var problemet. En transaktion med bankkort kostade handlaren 3:50 ( om jag minns rätt) och då var kiosken inte så villig att sälja en chokladkaka för 8:- om den skulle betalas med kort. Det blev liksom en ganska dålig affär då om momsen var 1:60 och banken skulle ha 3:50 . Med Cash var det gratis för handlaren, för banken levde på att inte behöva betala ränta på kundernas behållning på Cash-kortet.hsd skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det måste man fortfarande om man ska köra motorväg. Vi valde att inte köra motorväg men efter x hundra små orter med cirkulationsplats in och ut och 7 timmar för 23 mil borde vi nog köpt vignette ändå 😉H hhallen skrev:Jag vet inte om det fortfarande är så, men förr i världen var man i Schweiz tvungen att köpa ett klistermärke att sätta i vindrutan, om man ville använda deras motorvägar. Avgiften var skyhög (märket gällde ett helt år) och gick inte att undvika, om man så bara skulle vara en dag i landet. Men det värsta var att det satans klistermärket var omöjligt att få bort från rutan när man inte behövde det längre. Där har ju mobiltelefonvarianten en klar fördel.
Var det inte så att när Cashkortet lanserades var det fortfarande vanligt med helt ”manuella” kortläsare. Slipvarinten som affären fick betalt någon vecka efter att de skickat in kuvertet, om kortet inte var spärrat.HasseTeknik skrev:
Jo, men det var prissättningen på kortköp, som var problemet. En transaktion med bankkort kostade handlaren 3:50 ( om jag minns rätt) och då var kiosken inte så villig att sälja en chokladkaka för 8:- om den skulle betalas med kort. Det blev liksom en ganska dålig affär då om momsen var 1:60 och banken skulle ha 3:50 . Med Cash var det gratis för handlaren, för banken levde på att inte behöva betala ränta på kundernas behållning på Cash-kortet.
Vi hade 2 bankomater innan de gick ihop till "bankomat"C C.Ö skrev:
(ja eller den ena hette minuten?)
Plus denna cash som inte användes. Vi hade till och med 3 banker, idag har vi ingen bank, liksom finns ingen nytta med ett kontor som inte hanterade pengar ändå
Något som nästan är helt borta är väl de däringa facken man lägger in dagskassan i. Fick använda sådan när man körde taxi för att slippa köra till kontoret, ett jävla jobb och inga mynt fick man lägga i typ.