1 750 126 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Med Ulf Elfving på omslaget och texten "Från 13 år" får oss att tänka på radions "Upp till tretton". Ett bra radioprogram på den tiden man tillhörde målgruppen.B Bonzo2000 skrev:
Signaturmelodin var faktiskt riktigt bra.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Jodå, Adolphson och Falk fick sitt genombrott där. De spelade bla in Mer Jul för Eldorado, och även Blinkar Blå spelades in för programmet (i riksradions studio 7). Den blev en hit och radions eget gramofonbolag gav ut den som singel. Något de inte var vana vid. (Adolphson & Falk fortsatte sedan med radion och skrev t ex signaturen till Metropol).engs skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Och hela A&F sound låg Greg FitzPatrick bakom. Han införde något helt nytt och unikt inom den svenska musiken.lars_stefan_axelsson skrev:
Jodå, Adolphson och Falk fick sitt genombrott där. De spelade bla in Mer Jul för Eldorado, och även Blinkar Blå spelades in för programmet (i riksradions studio 7). Den blev en hit och radions eget gramofonbolag gav ut den som singel. Något de inte var vana vid. (Adolphson & Falk fortsatte sedan med radion och skrev t ex signaturen till Metropol).
En av mina absoluta favoritgrupper. De låg till och med etta på Trackslistan med "Ifrån" några år senare.lars_stefan_axelsson skrev:
Jodå, Adolphson och Falk fick sitt genombrott där. De spelade bla in Mer Jul för Eldorado, och även Blinkar Blå spelades in för programmet (i riksradions studio 7). Den blev en hit och radions eget gramofonbolag gav ut den som singel. Något de inte var vana vid. (Adolphson & Falk fortsatte sedan med radion och skrev t ex signaturen till Metropol).
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Exaktemente!A AndersS skrev:
Metropol, Tracks, Lördagsbiten, Rakt över disc och Eldorado är väl de program jag minns bäst från den tiden.
En klassiker är Göte Johansson mopedproblem på Malmskillnadsgatan (vi får se det som en historisk återblick utifrån dåtidens användande av platsen), något så här var det:T TowaTei skrev:
Göte har fått stopp på sin moped som inte vill starta och som han uttryckte det kom " en galant dam" fram till honom. Hon frågar "Kan jag hjälpa min herre med något?" Där denne Göte frågar "Kan du något om mopeder?"
Och inte att glömma var att alla de här programmen var perfekt material att spela in dessutom, rullband eller kassett, där sedan spelades i bilen med de senaste låtarna (åtminstone kassett).