B Bonzo2000 skrev:
Jag har fortfarande kvar den här kassetten som jag fick när jag öppnade ett "ungdomskonto" på Föreningsbanken. Det bör ha varit -87 ungefär och jag minns att det spelades flitigt i mitt pojkrum.

[bild]
[bild]
Med Ulf Elfving på omslaget och texten "Från 13 år" får oss att tänka på radions "Upp till tretton". Ett bra radioprogram på den tiden man tillhörde målgruppen.

Signaturmelodin var faktiskt riktigt bra.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
engs
Apropå gamla radioprogram - Eldorado.

Har väl inga jättestarka minnen från innehållet annat än Kjell Alinges röst och någon signaturmelodi, samt att farsan gillade det, har jag för mig.

• Gilla
birkabeer och 5 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Google är inte vad den var, känns som om de inte "hittar" sidor/saker de inte tjänar pengar på ibland :(
Den dök ju upp som första resultat på "ärtskjutare". Totalt livsfarlig grej för övrigt :crysmile:

engs engs skrev:
Apropå gamla radioprogram - Eldorado.
Har väl inga jättestarka minnen från innehållet annat än Kjell Alinges röst och någon signaturmelodi, samt att farsan gillade det, har jag för mig.
Jodå, Adolphson och Falk fick sitt genombrott där. De spelade bla in Mer Jul för Eldorado, och även Blinkar Blå spelades in för programmet (i riksradions studio 7). Den blev en hit och radions eget gramofonbolag gav ut den som singel. Något de inte var vana vid. (Adolphson & Falk fortsatte sedan med radion och skrev t ex signaturen till Metropol).

• Gilla
  • Älska
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jodå, Adolphson och Falk fick sitt genombrott där. De spelade bla in Mer Jul för Eldorado, och även Blinkar Blå spelades in för programmet (i riksradions studio 7). Den blev en hit och radions eget gramofonbolag gav ut den som singel. Något de inte var vana vid. (Adolphson & Falk fortsatte sedan med radion och skrev t ex signaturen till Metropol).
Och hela A&F sound låg Greg FitzPatrick bakom. Han införde något helt nytt och unikt inom den svenska musiken.

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och hela A&F sound låg Greg FitzPatrick bakom. Han införde något helt nytt och unikt inom den svenska musiken.
Den trevliga (synt-)podcasten "Blå måndag" hade en intervju med Greg häromåret, klart lyssningsvärd!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om nu gamla radioprogram är på tapeten så gillade jag verkligen "Rally".

Första programmet:

• Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
80-talets program var Metropol, med Storm och Levy, samt gästerna "Göte Johansson" och även "Ivan Boring" (gjord av Jojje Jönsson).
Göte Johansson har några klassiker med sin moped.

• Gilla
b8q och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
En av mina absoluta favoritgrupper. De låg till och med etta på Trackslistan med "Ifrån" några år senare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
pacman42 pacman42 skrev:
En av mina absoluta favoritgrupper. De låg till och med etta på Trackslistan med "Ifrån" några år senare.
Började med vinyl, men köpte senare de första albumen på CD. Kan man spela slut en CD?

Men den som gick mest var nog samlingsskivan. Ett CD-fodral med spårlista och delvis synligt grafiskt motiv, nött med repor och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
80-talets program var Metropol, med Storm och Levy, samt gästerna "Göte Johansson" och även "Ivan Boring" (gjord av Jojje Jönsson).
Göte Johansson har några klassiker med sin moped.
Exaktemente!

Metropol, Tracks, Lördagsbiten, Rakt över disc och Eldorado är väl de program jag minns bäst från den tiden.

• Gilla
Jonas Persson och 7 till
  • Laddar…
Maria T
T TowaTei skrev:
Exaktemente!

Metropol, Tracks, Lördagsbiten, Rakt över disc och Eldorado är väl de program jag minns bäst från den tiden.
Poporama och Discorama var också två favoriter, minns det som att radion aldrig stängdes av :D

• Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Exaktemente!

En klassiker är Göte Johansson mopedproblem på Malmskillnadsgatan (vi får se det som en historisk återblick utifrån dåtidens användande av platsen), något så här var det:
Göte har fått stopp på sin moped som inte vill starta och som han uttryckte det kom " en galant dam" fram till honom. Hon frågar "Kan jag hjälpa min herre med något?" Där denne Göte frågar "Kan du något om mopeder?"

Och inte att glömma var att alla de här programmen var perfekt material att spela in dessutom, rullband eller kassett, där sedan spelades i bilen med de senaste låtarna (åtminstone kassett).

• Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Saknar "Ny Våg", Sveriges mest radionämndsanmälda program, sent -70-tal.

• Gilla
Mange_64 och 1 till
  • Laddar…
galento
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om nu gamla radioprogram är på tapeten så gillade jag verkligen "Rally".

Första programmet:
[media]
Gillade också Rally , när man var i skolåldern var det ju radio Luxenburg.

• Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.