1 652 443 läst ·
14 798 svar
1652k läst
14,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det är att gå runt med en sak som är förvillande lik ett riktigt skjutvapen som är olämpligt. Folk ringer polisen, och polisen behövs till viktigare saker. I allra värsta fall kan de till och med bli skärrade och börja skjuta.AndersMalmgren skrev:
Laddar du den med snaps caps är den ofarliga. Man ska dock inte skjuta blanka skott hur som helst. Dessa skjuter träplugg som splittras vid mynningen. Men är dödligt upp till en meter efter mynningen och gör dig garanterat blind om du siktar mot någon ansikte, högst olämpligt.
Men knallpulver på en snap cap pangar bara lite men man får känslan av en riktig revolver. De andra barnen sprang runt med plastiga leksaker stackarna
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Utöver att denna utvikning i leksakspistoler har glatt mig har jag också fått en liten inblick i hur det måste vara att vara på samma ”insida” när det diskuteras gamla datorprylar.
Med det sagt har jag en ask ”riktiga” ollonskott kvar från farsan. Men har aldrig sett någon pistol för dem. Men de kanske används till startpistoler fortfarande, om det nu finns pistolstart fortfarande – jag hoppas det.
Med det sagt har jag en ask ”riktiga” ollonskott kvar från farsan. Men har aldrig sett någon pistol för dem. Men de kanske används till startpistoler fortfarande, om det nu finns pistolstart fortfarande – jag hoppas det.
Absolut:Nötegårdsgubben skrev:
https://www.sportec.se/produkter/vapen/knallvapen-startvapen/startrevolver-alfa-m-1620-6mm-ollon
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Ollonskott på plastremsa användes väl även till spikpistoler? Det fanns gott om dem på byggen på 70-talet.Nötegårdsgubben skrev:
Utöver att denna utvikning i leksakspistoler har glatt mig har jag också fått en liten inblick i hur det måste vara att vara på samma ”insida” när det diskuteras gamla datorprylar.
Finns nog än idag:Jonas Persson skrev:
https://www.hilti.se/c/CLS_DIRECT_FASTENING/CLS_DX_PROPELLANTS2/CLS_DX_PROP2_CARTRIDGES/r4527
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
https://svartkrutsvapen.com/Alfredo skrev:
Jag använde lame innan jag gick över till flac!Mikael_L skrev:
Ja, det är filformat för ljud(musik).galento skrev:
lame var ett populärt MP3 format för musik, men den slängde bort en del info från originalet som alla MP3 format gör.
flac är ett format som bevarar infon från originalet intakt.
lame (och l3enc) är kodaren, som tar en bitström från t.ex. en CD och omvandlar den till ett komprimerat ljudformat, och det färdiga resultatet är en fil med filändelsen .mp3, som är en ljudfil, som kan spelas upp på datorer med rätt ljudspelare samt många andra apparater (bilstereos, stereoanläggningar, bärbara musikspelare etc)
Filen/musiken kallas för mp3 i folkmun, men helt korrekt så är det ljuddelen av ett videoformat, med namnet mpeg-1 layer 3.
Den populäre musikstreamingtjänsten spotify har också ett komprimerats ljudformat, dock inte "mp3" utan ogg/vorbis, vilket bygger på liknande tankar om vad man kan ta bort utan att det hörs.
Filen/musiken kallas för mp3 i folkmun, men helt korrekt så är det ljuddelen av ett videoformat, med namnet mpeg-1 layer 3.
Den populäre musikstreamingtjänsten spotify har också ett komprimerats ljudformat, dock inte "mp3" utan ogg/vorbis, vilket bygger på liknande tankar om vad man kan ta bort utan att det hörs.
Jag har fortfarande kvar den här kassetten som jag fick när jag öppnade ett "ungdomskonto" på Föreningsbanken. Det bör ha varit -87 ungefär och jag minns att det spelades flitigt i mitt pojkrum.Keiller skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto