AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Laddar du den med snaps caps är den ofarliga. Man ska dock inte skjuta blanka skott hur som helst. Dessa skjuter träplugg som splittras vid mynningen. Men är dödligt upp till en meter efter mynningen och gör dig garanterat blind om du siktar mot någon ansikte, högst olämpligt.

Men knallpulver på en snap cap pangar bara lite men man får känslan av en riktig revolver. De andra barnen sprang runt med plastiga leksaker stackarna
Det är att gå runt med en sak som är förvillande lik ett riktigt skjutvapen som är olämpligt. Folk ringer polisen, och polisen behövs till viktigare saker. I allra värsta fall kan de till och med bli skärrade och börja skjuta.

Utöver att denna utvikning i leksakspistoler har glatt mig har jag också fått en liten inblick i hur det måste vara att vara på samma ”insida” när det diskuteras gamla datorprylar.

Med det sagt har jag en ask ”riktiga” ollonskott kvar från farsan. Men har aldrig sett någon pistol för dem. Men de kanske används till startpistoler fortfarande, om det nu finns pistolstart fortfarande – jag hoppas det.

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Utöver att denna utvikning i leksakspistoler har glatt mig har jag också fått en liten inblick i hur det måste vara att vara på samma ”insida” när det diskuteras gamla datorprylar.

Med det sagt har jag en ask ”riktiga” ollonskott kvar från farsan. Men har aldrig sett någon pistol för dem. Men de kanske används till startpistoler fortfarande, om det nu finns pistolstart fortfarande – jag hoppas det.
Ollonskott på plastremsa användes väl även till spikpistoler? Det fanns gott om dem på byggen på 70-talet.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En svartkrutspangare pangar inte bara. den skjuter en .44 slug :D Väldigt dödligt Men licensfri :p
Har du någon källa på detta. Låter ganska orimligt i mina öron!

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du någon källa på detta. Låter ganska orimligt i mina öron!
Det gäller bara antika vapen tillverkade innan 1890, och som inte laddas med patron...

• Gilla
  • Wow
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I trådens anda kan jag fråga om vilka som minns L3enc och sen lame .. ?

I vilket fall höll jag på den tiden på med att överföra min musiksamling till mp3.
Mest CD (som var enkelt) men ett par tre LP-skivor förde jag också över till MP3, men det var generellt alltför tragiskt jobbigt.
Jag använde lame innan jag gick över till flac! :)

galento
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag använde lame innan jag gick över till flac! :)
Är snart 65 men har nog aldrig hört talas om detta , är det nåt filformat ? :cool::thinking:

• Haha
Dan1891
  • Laddar…
galento galento skrev:
Är snart 65 men har nog aldrig hört talas om detta , är det nåt filformat ? :cool::thinking:
Ja, det är filformat för ljud(musik).
lame var ett populärt MP3 format för musik, men den slängde bort en del info från originalet som alla MP3 format gör.
flac är ett format som bevarar infon från originalet intakt.

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
Du är för ung;)
Se det som en Stereo 8 utan band:cool:

• Gilla
  • Haha
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
lame (och l3enc) är kodaren, som tar en bitström från t.ex. en CD och omvandlar den till ett komprimerat ljudformat, och det färdiga resultatet är en fil med filändelsen .mp3, som är en ljudfil, som kan spelas upp på datorer med rätt ljudspelare samt många andra apparater (bilstereos, stereoanläggningar, bärbara musikspelare etc)
Filen/musiken kallas för mp3 i folkmun, men helt korrekt så är det ljuddelen av ett videoformat, med namnet mpeg-1 layer 3.

Den populäre musikstreamingtjänsten spotify har också ett komprimerats ljudformat, dock inte "mp3" utan ogg/vorbis, vilket bygger på liknande tankar om vad man kan ta bort utan att det hörs.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
galento
Ok tack för info om detta Dan och Mikael. Ja , Anders Stereo 8 hade man i
bilen förr ;):D ( önskar man hade spelaren och banden kvar )

Keiller Keiller skrev:
En gång i tiden gick det att köpa färdiginspelade blandband. Fast det var mycket utfyllnad med skitlåtar mellan hitlåtarna.

Fast det var ju roligare och billigare att göra sina egna blandband och kände man nån prenumerant av Mr Music lånade man ofta banden och kopierade de låtar som var bra.
Jag har fortfarande kvar den här kassetten som jag fick när jag öppnade ett "ungdomskonto" på Föreningsbanken. Det bör ha varit -87 ungefär och jag minns att det spelades flitigt i mitt pojkrum.

Kassettbandomslag, kvinnorporträtt, "Från och med 13 år", originalartister, musik, åldersmärkning, retro, Stephanie, Cyndi Lauper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lista av låtar med artister som Miami Sound Machine och Europe, troligen från en skivomslag eller låtsamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.