1 750 174 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Hah! Till vardags! Nä de lumpskjortorna använder Anders när han målar om hemma mellan kaviar och ostronluncherna.L lat skrev:
Ledsen Anders att jag svarade före dig
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 247 inlägg
Han har väl citron på ostronen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 295 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 295 inlägg
Det är inte många som syr i Sverige. Dock importerar tyget och skär själva. Våra egna sömmerskor blev för dyrt redan på 80-90 talet. Kvittar vem som syr.AndersMalmgren skrev:
55krS steve5432 skrev:Saker från min barndom som jag (född 79) har haft svårast att förklara för min 10-åriga dotter:
* Fasta telefoner med nummerskiva
* Disketter och kassettband för att spara information.
* En tv med bara två kanaler och typ 1 timmes barnprogram om dagen
* Hyra vhs-film i en sunkig barack för 55 kr/film. (vi skaffade egen videobandspelare för 4000 kr år 1988)
* Bankbok
* Att duscha efter skolgympan med duschmössa (antingen var det en så där läbbig gummisak så att man såg ut som en mullvad, eller hade många en rymddräkts-liknande hjälmformad mössa med en liten genomskinlig ruta för ögonen.
* Skrivstil
* Bänkpapper i skolbänkarna
* Kvarsittning i skolan
* Flourtanten
Ett axplock... det är inte många av ovanstående grejor jag saknar.
/S
Vid den tiden hyrde vi för 25kr. Fast en kompis pappa arbetade med en lokaltidning där det fanns en gratiskupong. Vi tog alla tidningar som blev över.
Renoverare
· Stockholm
· 20 295 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 247 inlägg
10–60 kr minns jag att spannet ofta var. Man kunde få en kvalitetsaction med Rutger Hauer för en tia på macken, medan en film med klara varningssignaler som guldpalmer och guldbjörnar kunde gå på över femtiolappen. En mycket konstig prissättning.fubar skrev:
Hehe, det där kan man ju ha olika åsikter om, smaken är som bakenNötegårdsgubben skrev:
Kan nog ärligt säga att jag själv aldrig har kopierat en vhs film, e kompis och jag kopierade Fredagen 13de part2 minns jag men nån mer, tror inte detBlodsoppen skrev: