1 750 215 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
OK, ska köpa den om jag ramlar på den! Tack för tipset.MultiMan skrev:
Det lokala charkföretaget här, Nyhléns-Hugossons, har överträffat sig själva på senare år. Deras alspånsrökta falukorv har gjort mig till falukorvsälskare, annars något jag sällan åt efter jag flyttade hemifrån. Väldigt mycket godare än t ex Scans varianter, inklusive Deli, och nästan perfekt konsistens.
De har många andra riktigt trevliga saker också, såsom deras bacon i samma alspån-serie, bättre än det mesta jag testat, i princip inget vatten i alls och steker pga detta på nolltid till perfekt krispighet. Vanligt standardbacon i svenska affärer brukar mer eller mindre koka färdigt pga allt vatten och saknar rätt rökighet.
Men som sagt, denna falukorv ser kanske inte speciell ut på papperet, men den slår all annan jag ätit. Rekommenderas varmt om ni skulle råka på den.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 708 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 708 inlägg
såklart. Men en enmansföretagare, tex en snickare och hans intäkter är direkt beroende av hans timmar och att han smäller upp gipsskivor varje dag. Men med anställda så jobbar det åt honom, sen att han behöver slita som ett djur med 70h veckor är en helt annan sak men det gör inte honom till knegare, han har ju förhoppningsvis en helt annan hävstång på sina nerlagda timmar än en vanlig ”knegare”.AndersMalmgren skrev:
Ett bevis på att skatterna på kapital är alldeles för låga.AndersMalmgren skrev:
Sänk skatten på lönearbete och höj på kapitalinkomster, kapitalaffärer (tobinskatten?) och kapitalinnehav!
Skatt på kapitalinnehav är ju rent perverst, de andra skatterna är sin sak. Men kapitalinnehav är redan skattade sedan tidigare.Mikael_L skrev:
Ja, jag håller nog faktiskt med. Det stack ju extra i ögonen, och blev väldigt tydligt med när gamla änkor inte längre hade råd att bo kvar i huset i t.ex. Sundbyberg, som de byggde som unga, bara för att billigt förortsområde under årens lopp blivit ett område med dyra husförsäljningar.V videopac skrev:
Ja helt vansinnigt, jag hoppas inte att fastighetsskatten återkommer. Och dagens avgift skulle t.o.m kunna indexregleras lite så att hus i de mest lågprisade områdena fick sänkt avgift.
Kan ha, i alla fall.F fsn skrev:såklart. Men en enmansföretagare, tex en snickare och hans intäkter är direkt beroende av hans timmar och att han smäller upp gipsskivor varje dag. Men med anställda så jobbar det åt honom, sen att han behöver slita som ett djur med 70h veckor är en helt annan sak men det gör inte honom till knegare, han har ju förhoppningsvis en helt annan hävstång på sina nerlagda timmar än en vanlig ”knegare”.
Man måste vara duktig på företagande, duktig på att göra rätt saker och göra rätt val, osv.
Samt naturligtvis vara i en bransch där det finns pengar att tjäna. De flesta i hantverkarbranschen har dock möjlighet utom på orter utan någon tillväxt.
Jag vet tillräckligt mycket om några i den sitsen för att se att variansen är mellan en något lägre lön än som anställd samt företaget lite halvnära konkurs hela tiden till att ta ut en ganska normal lön och sen utdelning på en halvmille om året.
Kapitalinnehav är redan skattade pengar ja kanske men dock oftast väldigt väldigt lite skatt, det vore väl bättre att beskatta flyttandet av pengar mer än arbetsinkomst, det är där som de rika blir rikare och förstås på aktieutdelning. Men men ett icke föraktligt antal har mellan 100 miljoner o en miljard i inkomst av tjänst och de är nog att anse som rika och betalar mellan 15-25 % i inkomstskatt och ja jag generaliserarV videopac skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 708 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 708 inlägg
Det är extremt många egna företagare som kanske aldrig var skaffade att driva företag öht. Jag känner framgångsrika småforetagare med relativt färska bolag och några få anställda (mindre än 5 heltid skulle jag tro) som gjorde ett resultar på över 10M.Mikael_L skrev:
Kan ha, i alla fall.
Man måste vara duktig på företagande, duktig på att göra rätt saker och göra rätt val, osv.
Samt naturligtvis vara i en bransch där det finns pengar att tjäna. De flesta i hantverkarbranschen har dock möjlighet utom på orter utan någon tillväxt.
Jag vet tillräckligt mycket om några i den sitsen för att se att variansen är mellan en något lägre lön än som anställd samt företaget lite halvnära konkurs hela tiden till att ta ut en ganska normal lön och sen utdelning på en halvmille om året.
Men du tänker för smått, Percy Nilsson tex är i ”byggranchen”….
Kan inte finnas många färska bolag i landet med färre än 5 anställda, som gör ett resultat på 10 milj. Vad pysslar dessa med?F fsn skrev:Det är extremt många egna företagare som kanske aldrig var skaffade att driva företag öht. Jag känner framgångsrika småforetagare med relativt färska bolag och några få anställda (mindre än 5 heltid skulle jag tro) som gjorde ett resultar på över 10M.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 708 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 708 inlägg
Jag skulle vilja generalisera det i typ 3 grupper, eller kanske 4 om jag tänker efter.F fsn skrev:Det är extremt många egna företagare som kanske aldrig var skaffade att driva företag öht. Jag känner framgångsrika småforetagare med relativt färska bolag och några få anställda (mindre än 5 heltid skulle jag tro) som gjorde ett resultar på över 10M.
- Dels de som egentligen inte har något i egenföretagande att göra, bristerna för detta är däremot vitt skilda, men det gemensamma är att det brister på minst en punkt alldeles för mycket.
- Dels de som klarar av egenföretagande, men antingen bara som helt egen, dvs sig själv, eller möjligtvis kanske en anställd eller något halvt löst samarbete med någon annan enmansfirma.
Dessa klarar antingen inte av större verksamhet, eller är helt enkelt ointresserade av det som anställda innebär. Jag själv hör troligen till denna gruppen.
Och detta tror jag är majoriteten av bolagen i Sverige.
- Dels de som klarar av att styra en mycket större verksamhet, och här klumpar jag lite fult ihop de som kan rodda ett företag på några anställda, eller ett tiotal, med de som klarar att ratta ett företag med hundratals eller tusentals anställda. Någonstans kanske inkompetensnivån infinner sig, men jag känner ett par personer som jag bedömer skulle klara av väldigt stora företag, dessa har alltså mycket stor koll på vad de inte ska syssla med och vad de verkligen ska göra. Det är den viktigaste nyckeln för att rodda stora verksamheter.
Det är här jag kanske borde delat upp det till 2 slags människor. Farsan jobbade i de sista åren innan pension för en grävfirma. Den var framgångsrik, hade jobb i hela Sverige, även lite i Norge och danmark. Men chefen lät den inte växa något mer, fast den helt klart kunde gjort det. Han kunde inte släppa tanken på att inte längre ha lite koll och insikt i alla projekten som samtidigt var igång. Även om sönerna rattade mycket helt på egen hand så gick det tydligen inte att helt släppa deras projekt utan han var tvungen att även ha koll där. Så firman slutade att växa när det närmade sig gränsen för hur många bollar chefen kunde ha i luften.
Helt klart en framgångsrik företagare, och på sätt och vis gjorde han väl rätt, han hade nog fått magsår och ett sämre liv ifall han inte längre skulle haft full kontroll.
Redigerat: