1 750 230 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Har man gamla pengar gör man inte klassresa då har släkten redan gjort resan åt dig.AndersMalmgren skrev:
Om du lyckas skrapa ihop penga så är det ingen klassresa
Om du med egen kraft utbildar dig till ngt som ger status som högre tjänsteman och förhoppningsvis tjänar skapligt med pengar då har du gjort en klassresa.
Att göra sig dummare än vad man är är inte nödvändigt. Som jag skrev så är min åsikt att du knegar så länge du byter din tid mot pengar, oavsett om du gör det dom anställd i ett bolag du äger själv. Det är min åsikt, alla har givetvis rätt till en egen. Att driva företag är dock en bra början på att tjäna pengar på annat än din egen tid. Det har du ju själv påpekat också.AndersMalmgren skrev:
Ett litet tipps till överklasswannabeknegaren är att skilja på åsikt och fakta. Till och med ungarna har lärt sig att det heter "jag tycker inte om maten" och inte "maten ät äcklig" Mänskor som inte lär sig det framstår som inskränkta och okunnig och har svårare att få fram sina argument. Det är iaf min åsikt, du får givetvis ha en annan
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Nej man kan aldrig göra en resa. Titta på Daniel Ek, helt utfryst i Djursholm. Dina barn kan göra det om de inte är för gamla när pengarna kommer in och de får gå i skola med korrekt skolade.K kortis skrev:
Arbetare är fan inga tjänstemän o vill inte varken kallas eller vara det.N nybyggarn3 skrev:Jag tycker ni har rätt båda två. Spelar ingen roll hur du tjänar ditt leverne. Jobbar du för lönen är du knegare.
Sen är företagande givetvis ett bra sätt att göra en klassresa, framförallt om man har andra idéer än att kränga sina egna timmar. Min erfarenhet är dock företagande föder företagande. Tjänar du ditt uppehälle som egenanställd, och gör det med hyffsad framgång, är tröskeln oerhört mycket lägre att hoppa på andra idéer. Att slanta upp så lite ett par tio tusen surt skattade privata pengar på något man inte vet om det flyger tar emot för de flesta. Att lägga en del av bolagets pengar, framförallt om det blir över efter lågskattad lön och utdelning är betald, är en helt annan sak.
Vad det gäller skatter är jag också benägen att hålla med Anders. Mins själv hur det var i slutet av min karriär som anställd när löneökning kändes mer eller mindre ointressant p.g.a. skatten. För mig stor det mellan att trappa ner på arbetet eller att starta eget. Att det blev det senare var mycket en slump.
När våra gubbar delvis tog över mycket tjänstemannajobb så sade de alltid nä nu går jag o jobbar o satt ex igång o svetsade.
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Jag tjänar mer på mina anställda än mitt "knegande". Men personligen älskar jag mitt jobb och skulle aldrig kunna sluta "knega".N nybyggarn3 skrev:Att göra sig dummare än vad man är är inte nödvändigt. Som jag skrev så är min åsikt att du knegar så länge du byter din tid mot pengar, oavsett om du gör det dom anställd i ett bolag du äger själv. Det är min åsikt, alla har givetvis rätt till en egen. Att driva företag är dock en bra början på att tjäna pengar på annat än din egen tid. Det har du ju själv påpekat också.
Ett litet tipps till överklasswannabeknegaren är att skilja på åsikt och fakta. Till och med ungarna har lärt sig att det heter "jag tycker inte om maten" och inte "maten ät äcklig" Mänskor som inte lär sig det framstår som inskränkta och okunnig och har svårare att få fram sina argument. Det är iaf min åsikt, du får givetvis ha en annan![]()
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Och du tror alltså då på fullt allvar att den rikedom de samlat på sig inte är i form av ägande av kapital?AndersMalmgren skrev:
Du tror att det är lönen från Tesla och Space X som gjorde Elon Musk rik? Eller lönen från Microsoft som gjorde Markus "Notch" Persson rik?
Hint: Så var det alltså inte. Tvärtom så tar Elon Musk inte ut någon lön alls (ja, han har tagit minimilön enligt Kalifornisk lag där han varit tvingad). Markus Persson sålde aktier för att kamma hem sina miljarder.
Det kanske är så att du tror att jag sade att det med nödvändighet är helt utan ansträngning att tjäna pengar på pengar? Så behöver det naturligtvis inte vara. Man kan både bygga förmögenheter samt förlora dem.
MEN man blir aldrig rik på en lön. Oavsett hur stor den är.
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Finns anställda börs VDs som absolut är rika. Men såklart blir man rikast av att äga bolag. Men du måste knega för att bolaget ska lyckas.lars_stefan_axelsson skrev:
Och du tror alltså då på fullt allvar att den rikedom de samlat på sig inte är i form av ägande av kapital?
Du tror att det är lönen från Tesla och Space X som gjorde Elon Musk rik? Eller lönen från Microsoft som gjorde Markus "Notch" Persson rik?
Hint: Så var det alltså inte. Tvärtom så tar Elon Musk inte ut någon lön alls (ja, han har tagit minimilön enligt Kalifornisk lag där han varit tvingad). Markus Persson sålde aktier för att kamma hem sina miljarder.
Det kanske är så att du tror att jag sade att det med nödvändighet är helt utan ansträngning att tjäna pengar på pengar? Så behöver det naturligtvis inte vara. Man kan både bygga förmögenheter samt förlora dem.
MEN man blir aldrig rik på en lön. Oavsett hur stor den är.
Jag tex jobbar mycket mer än 40 timmar i veckan.
Man kanske skulle flytta diskussionen om företagande, pengatjänande och klassresande till en egen tråd. Ett intressant ämne som säkert går att utveckla till mer än pajkastning.
Ja är förstås böjd att hålla med dig till viss del, dock tog du dåliga exempel, alla du räknade upp i detta inlägg kan ju faktiskt bli riktigt bra mat om det är gjort med bra handlag.AndersMalmgren skrev:
Däremot finns det mycket från t.ex. 70-talet som jag inte sörjer att det har försvunnit.
Jag skulle äta en aladåb lika ogärna som ostron eller gåslever. Där har vi 3 st totalt oätliga saker.
Höll jag på att svälta ihjäl valde jag dock aladåb'en ...
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Haha, du behöver omskolning hör jag!Mikael_L skrev:
Ja är förstås böjd att hålla med dig till viss del, dock tog du dåliga exempel, alla du räknade upp i detta inlägg kan ju faktiskt bli riktigt bra mat om det är gjort med bra handlag.
Däremot finns det mycket från t.ex. 70-talet som jag inte sörjer att det har försvunnit.
Jag skulle äta en aladåb lika ogärna som ostron eller gåslever. Där har vi 3 st totalt oätliga saker.
Höll jag på att svälta ihjäl valde jag dock aladåb'en ...![]()