1 750 727 läst ·
15 792 svar
1751k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Som så ofta har du inte koll på det.AndersMalmgren skrev:
"Fine de claire" är en speciell sorts ostron som mycket riktigt läggs i sötvatten 1 månad, främst för att få en lite sötare smak.
https://guide.michelin.com/tw/en/article/features/how-to-differentiate-oyster-varieties
https://www.royalenamibian.com/en/our-oysters/
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Jag har ju full koll. Fines är de ostron som klarar av kvalitetskravet. Först då får de förädlas i bassäng.L lat skrev:
För att inte säga: allför oftast ett sandlådeliknande kjäbbel som: "Vi tänker inte samarbeta med den eller den". Eller som en viss M sa nyss: "vi tänker göra allt för att sätta krokben".Jonas Persson skrev:
Vafan, vad är det för blöjbarn egentligen??
Jag gillar både köttfärslimpa, gärna med potatis, lök, morot mm runt, god sås.
Falukorv i olika sätt att tillaga är också gott.
Husmanskost.
Ostron och sniglar är inget för mig, men folk får gilla vad de vill. Känner mig tveksam till hur bra djurrätt tillagning av vissa rätter har. Och pratar man fiske i allmänhet så har jag sett flera dokumentärer och nyhetsinslag som visar hur eländigt fisket är. Själv försöker jag minimera fläsk, överväga noga vilken fisk jag köper och har helt slutat äta kyckling. God smak förtas om man vet att djuret eller planeten lider av att vi äter det.
Husmanskost.
Ostron och sniglar är inget för mig, men folk får gilla vad de vill. Känner mig tveksam till hur bra djurrätt tillagning av vissa rätter har. Och pratar man fiske i allmänhet så har jag sett flera dokumentärer och nyhetsinslag som visar hur eländigt fisket är. Själv försöker jag minimera fläsk, överväga noga vilken fisk jag köper och har helt slutat äta kyckling. God smak förtas om man vet att djuret eller planeten lider av att vi äter det.
Köttfärslimpa och korv är också gjorda på djur, glömde du det?J JohanLun skrev:Jag gillar både köttfärslimpa, gärna med potatis, lök, morot mm runt, god sås.
Husmanskost.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Det hänger ju lite på hur djuren föds upp och slaktas tänker jag. Och om man som i fallet fisk, fiskar slut på fisken, förstör botten, tar upp och dödar djur som inte blir föda, är sällsynta eller intelligenta... Tex delfiner, valar och hajar...Jonatan79 skrev:
Att djuren plågas vid slakt, antingen genom dåligt upplägg som kycklingar, eller att de flås eller kokas levande.
Att äta småskaligt uppfödda kycklingar, grisar och nöt har jag absolut inget emot. Vilt eller egenfångad fisk tycker jag åxå känns vettigt att äta och kan ätas utan känslan att djuren behandlas vidrigt av en sjuk industri.
Vi har framgångsrikt gjort köttfärslimpa på vegofärs. Jag kan tänka mig att viltfärs skulle bli jättegott om man hade tillgång på det.
Tacos gör jag numera på bönor, mycket godare än köttfärs. Jävligt gott böntacos, googla det så gör ni bara sådana tacos efter första gången ni provat.
Tycker tyvärr mycket av det kött man köper på Ica inte ens är gott. Hellre äta gott men sällan och betala lite mer de gånger man äter...
Redigerat: