AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dessutom de bästa av ostron förvaras någon månad i bassäng sk fine de clair. Så de finaste ostronen kommer Mao inte direkt från havet (dessa bassänger ligger ju dock i havet oftast).
Som så ofta har du inte koll på det.
"Fine de claire" är en speciell sorts ostron som mycket riktigt läggs i sötvatten 1 månad, främst för att få en lite sötare smak.

https://guide.michelin.com/tw/en/article/features/how-to-differentiate-oyster-varieties
https://www.royalenamibian.com/en/our-oysters/

L lat skrev:
Som så ofta har du inte koll på det.
"Fine de claire" är en speciell sorts ostron som mycket riktigt läggs i sötvatten 1 månad, främst för att få en lite sötare smak.

[länk]
[länk]
Jag har ju full koll. Fines är de ostron som klarar av kvalitetskravet. Först då får de förädlas i bassäng.

• Haha
LaT
  • Laddar…
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Håller med, men det fanns ett sunt resonemang emellanåt, allt var inte svart eller vitt och det accepterades. Det var viktigt då det innebar att man kom framåt i sakfrågorna och samtidigt fick dem att hänga ihop.

Idag är allt som ett olagt pussel med bitar från olika pussel...
För att inte säga: allför oftast ett sandlådeliknande kjäbbel som: "Vi tänker inte samarbeta med den eller den". Eller som en viss M sa nyss: "vi tänker göra allt för att sätta krokben".
Vafan, vad är det för blöjbarn egentligen??

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
P
K Kirre2 skrev:
Det där var nog ungefär det snobbigaste jag läst nån gång.
Aningslöst, snarare.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
K Kirre2 skrev:
Det är allt annat än oaptitligt, kanske är det att det är relativt billig mat ni inte gillar.
Det är väl bra okunniga plebejer som tror att dyrt = bra?

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
T Tullen127 skrev:
Vilket överlägset skitsnack.
Överlägset? Nä, det finns inget överlägset i att vara nedlåtande.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Att döma ut köttfärslimpa och korv i ugn utan att ha "upplevt dom" säger mer om författaren ån maten.
Själv undrar jag hur fruktansvärt hungrig den första människan var som åt ostron,
Inget för mig

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
J
Jag gillar både köttfärslimpa, gärna med potatis, lök, morot mm runt, god sås.

Falukorv i olika sätt att tillaga är också gott.

Husmanskost.

Ostron och sniglar är inget för mig, men folk får gilla vad de vill. Känner mig tveksam till hur bra djurrätt tillagning av vissa rätter har. Och pratar man fiske i allmänhet så har jag sett flera dokumentärer och nyhetsinslag som visar hur eländigt fisket är. Själv försöker jag minimera fläsk, överväga noga vilken fisk jag köper och har helt slutat äta kyckling. God smak förtas om man vet att djuret eller planeten lider av att vi äter det.

• Gilla
Kirre2 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag gillar både köttfärslimpa, gärna med potatis, lök, morot mm runt, god sås.

Falukorv i olika sätt att tillaga är också gott.

Husmanskost.

Ostron och sniglar är inget för mig, men folk får gilla vad de vill. Känner mig tveksam till hur bra djurrätt tillagning av vissa rätter har. Och pratar man fiske i allmänhet så har jag sett flera dokumentärer och nyhetsinslag som visar hur eländigt fisket är. Själv försöker jag minimera fläsk, överväga noga vilken fisk jag köper och har helt slutat äta kyckling. God smak förtas om man vet att djuret eller planeten lider av att vi äter det.
Köttfärslimpa och korv är också gjorda på djur, glömde du det?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Falukorv är en förolämpning till andra som tillverkar korv med kärlek

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Hur tänkte du nu? Har aldrig hört eller sett att dessa rätter är gjorda på djur. Vilka djur är dom gjorda på? Och springer/flyger eller simmar inte djuren iväg när det ska göras mat på dom?

P
Både köttfärslimpa och korv är så pass primitiva djur i sina respektive naturliga habitat så att jag inte tror att de lider speciellt mycket av att bli uppätna.

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Melkers? Men nu har de tyvärr lagt ner fabriken.
Är det nåt som är förolämpning så är det väl Denniskorv.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P
falukorv är en helt annan sak än korv.
Det är dessutom en skyddad sak.
var stolt för helvete över denna svenska produkt.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J
Det hänger ju lite på hur djuren föds upp och slaktas tänker jag. Och om man som i fallet fisk, fiskar slut på fisken, förstör botten, tar upp och dödar djur som inte blir föda, är sällsynta eller intelligenta... Tex delfiner, valar och hajar...

Att djuren plågas vid slakt, antingen genom dåligt upplägg som kycklingar, eller att de flås eller kokas levande.

Att äta småskaligt uppfödda kycklingar, grisar och nöt har jag absolut inget emot. Vilt eller egenfångad fisk tycker jag åxå känns vettigt att äta och kan ätas utan känslan att djuren behandlas vidrigt av en sjuk industri.

Vi har framgångsrikt gjort köttfärslimpa på vegofärs. Jag kan tänka mig att viltfärs skulle bli jättegott om man hade tillgång på det.

Tacos gör jag numera på bönor, mycket godare än köttfärs. Jävligt gott böntacos, googla det så gör ni bara sådana tacos efter första gången ni provat. :)

Tycker tyvärr mycket av det kött man köper på Ica inte ens är gott. Hellre äta gott men sällan och betala lite mer de gånger man äter...

Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.