Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Vem/vilka kan inte vilja ha denna lokal då det är ett toppenläge?? Måste vara hyran som styr.
Eller det ekonomiska läget för handeln efter corona. Gick runt i city en halvtimme och jag har aldrig sett så många tomma lokaler inom området Åhléns, NK och Hötorget.

Förr i tiden skulle jag skrivit PUB, men de finns inte kvar:(

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
När försvann 2lådesystemet?

471256_980.jpg

• Gilla
  • Wow
Jonas Persson och 2 till
  • Laddar…
Har de blå försvunnit!? Jag har iofs. glömt när jag postade ett brev senast…

Faktiskt inte tänkt på dem på länge de kanske har försvunnit? Har inte postat brev på så länge :)

Alfredo Alfredo skrev:
Var låg de? Jag vet att jag handlat på någon då rätt känd hobbyaffär på söder men jag har glömt vilken det var... :oops::rofl: Några förslag på vilken jag menar? Det var nog runt millennieskiftet eller något tidigare. Ingen aning om den finns kvar eller fallit i glömska.
En hand håller upp en vit shoppingkasse med texten "Söders RCHOBBY" och en bild av en radiostyrd helikopter, bredvid ett helikoptercertifikat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera rc-heli certet. :cool:

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Noterar att det på påsen finns ett riktigt telefonnummer och postnummer. Idag hade det väl bara varit en webbadress.

• Gilla
  • Älska
Jonas Persson och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har de blå försvunnit!? Jag har iofs. glömt när jag postade ett brev senast…
Kan nog ha försvunnit på vissa platser (jag har ju inte varit på alla platser :)) men i mina närtrakter finns både gula och blå lådor kvar och jag la ett brev på blåa i Trångsund tidigare i veckan. Vissa saker måste ff skickas rent fysiskt fast jag surnar till när blanketter till myndigheter och liknande inte går att skicka digitalt.
Värnar dock om rätten att få klottra för hand och posta ett vykort ibland (även om appen Riktiga vykort är mkt bra).

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, jag misstänkte nog att de bara försvunnit lokalt, men var alls inte säker. De hade lika gärna kunnat ha försvunnit från Stockholm 2018 utan att jag skulle ha varit jätteförvånad.

Något decennium i slutet av 1900-talet fanns det även vita postgirobrevlådor. I dem lade man sina postgirotalonger jämte en betalningsorder i ett kuvert och skickade in istället för att gå till banken och betala räkningarna.

Samma sak lär väl ha kunnat göras i vanliga lådor, men förmodligen var tjänsten så populär att det lönade sig med egna lådor med ”färdigsorterad” postgiropost.
En vit postgirobrevlåda från 1900-talet med blåa bokstäver och betalningsorder-skylt.
Skapa konto

Och apropå postgirot, världens bästa namn på en cykeltävling:
Affisch för Postgirot Open från 1984 med en cyklist i gul ledartröja som vinkar.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Bankgirot går i graven nu. Vi måste gå över till annat format inom en snar framtid. Roliga är de har ingen lösning för autogirot ännu

• Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De där har jag redan tagit upp, fast pluspoäng för egen bild!
Fick man inte ett tuggummi med i paketet också? Kommer mycket väl ihåg detta... Har någon tagit upp manicklar?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Mynt. Jag har en dröse kopparmynt liggandes på hallbyrån sen i våras, vet inte vilka valörer men totalsumman gissningsvis under 30 kr. Varför har mynten blivit så fula, och varför går det inte att skilja dem åt`?
.
Ingen koppar i de mynten..
De är magnetiska .o sist jag kolla så är inte koppar magnetiskt.
En brun plåtbricka...
Allt för att slippa samla in dem när de inte ska användas längre...

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Bankgirot går i graven nu. Vi måste gå över till annat format inom en snar framtid. Roliga är de har ingen lösning för autogirot ännu
Det blir inte kul vid nästa solstorm...

Är det inte solstorm ikväll?

richardtenggren
Tips: [länk]

För enklare grejer kör jag win+r calc sedan nummertagengerna ovan QWERTY för att slippa flytta händerna
Jag brukade också köra Win+r calc tidigare, men har nu en dedikerad knapp för kalkylatorn.
På mitt surface keyboard funkade det perfekt, på mitt MX keys öppnas kalkylatorn men fönstret blir inte aktivt så det går att skriva. Så jag måste tabba mig dit för att kunna räkna…
Vet du om det går lösa? :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag brukade också köra Win+r calc tidigare, men har nu en dedikerad knapp för kalkylatorn.
På mitt surface keyboard funkade det perfekt, på mitt MX keys öppnas kalkylatorn men fönstret blir inte aktivt så det går att skriva. Så jag måste tabba mig dit för att kunna räkna…
Vet du om det går lösa? :)
Testat denna?

https://superuser.com/questions/142945/bash-command-to-focus-a-specific-window

Edit: den var för Linux

Jag har gjort det via Shell i tex c#, men kan vara så det inte funkar länge pga tightare säkerhet i win10

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.