Svält i det civiliserade Sverige.
På 1860-talet svalt de allra fattigaste ihjäl för att svenska staten inte tilldelade de den nödhjälp de fått av bl.a. Ryssland. Motivet var att de skulle bli lata av all hjälp. Dessutom ansågs de inte kunna betala tillbaka. Därför gick hjälpen istället till de som var lite bättre bemedlade och behövde det något mindre.

Kanske något att filosofera över för de historielösa skribenterna.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Svarar mig själv med ytterligare några vanliga ordförrådsbefriade uttryck som: "å ja ba', å han ba', hon ba' " osv osv..
Och jag retar mig kolossalt på dom som inleder ett svar med "ja men precis". Som Jonna Vestin på P! som kör ibland vetenskapsnyheterna strax efter vanliga nyheterna. Hon började alltid med "ja men precis". Som tur har hon nästan slutat med det nu så jag slipper springer till radion och stänga av.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Och jag retar mig kolossalt på dom som inleder ett svar med "ja men precis". Som Jonna Vestin på P! som kör ibland vetenskapsnyheterna strax efter vanliga nyheterna. Hon började alltid med "ja men precis". Som tur har hon nästan slutat med det nu så jag slipper springer till radion och stänga av.
Det finns ett par programledare på tv som inte kan säga alldeLes utan de säger alldeNes... (en av dom finns på atg)
Även mkt irriterande att hela tiden bli upplyst om vad det är som man tittar på. Förekommer inte bara på atg utan även på andra kanaler, bl.a tv4...

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Telegrafstationen.
Vi hade ingen telefon i huset när jag var liten så när farsan skulle ringa någon så blev det en tur till telegrafstationen. Där fanns det metrar med tjocka telefonkataloger och ett antal bås att ringa ifrån.

Minns det som lite spännande att hela världen kunde nås från detta hus, i farsans fall mest andra sidan av Sverige (Göteborg) och Finland.

• Gilla
jarlh och 2 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Telegrafstationen.
Vi hade ingen telefon i huset när jag var liten så när farsan skulle ringa någon så blev det en tur till telegrafstationen. Där fanns det metrar med tjocka telefonkataloger och ett antal bås att ringa ifrån.

Minns det som lite spännande att hela världen kunde nås från detta hus, i farsans fall mest andra sidan av Sverige (Göteborg) och Finland.
Vi hade också en telegrafstation i min lilla hemstad. Som grabb var man in där ibland och kollade myntreturen på telefonautomaterna och några gånger hände det att man hittade kvarglömda mynt.

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Keiller Keiller skrev:
Vi hade också en telegrafstation i min lilla hemstad. Som grabb var man in där ibland och kollade myntreturen på telefonautomaterna och några gånger hände det att man hittade kvarglömda mynt.
Åhhh, nu påminde du mig om att i de gamla telefonkioskerna som stod lite här och var när jag var barn, hade ett golv av träribb, och där hade jag lurat ut att man kunde lyfta upp det och ofta hitta lite mynt, några 25-öringar, med lite tur enkronor.
dsc_4074-e1323033621877.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Blazermannen och 9 till
  • Laddar…
Det gjorde jag även som turist i Sverige. Man kunde även ringa utan pengar och samtalet kopplades fram men bröts efter någon sekund. Det räckte ibland att lämna snabba korta meddelanden.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Åhhh, nu påminde du mig om att i de gamla telefonkioskerna som stod lite här och var när jag var barn, hade ett golv av träribb, och där hade jag lurat ut att man kunde lyfta upp det och ofta hitta lite mynt, några 25-öringar, med lite tur enkronor.
[bild]
Och du påminde mig om telefonkiosken på ön Ön på LTH.

1781523561268.png
Skapa konto

Det sägs att förr i tiden kunde man ringa med den, men man kom "bara" till studentpubben som Elektroteknikstudenterna drev.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Sedan kom telefonkorten med ett chip som registrerade markeringarna.
Säkerhetsnivån var medioker och snart kom några studenter på hur man fyller på använda kort och sålde dessa för ett bra pris. Till dess de åkte fast var det en lönsam verksamhet😆.

• IMG_20260615_134317648~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
snart kom några studenter på hur man fyller på använda kort
Ytterligare ett bevis för: "nöden är uppfinningarnas moder".

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Askfat från fotbolls-em 1992, minnesvärt för att Danmark fick komma med istället för Jugoslavien och sedan gick och vann med 2-0 i finalen mot Tyskland.
Sverige slutade som delad trea med Nederländerna vilket får ses som lyckat.
Brolin var i högform och en av skyttekungarna under turneringen.

• IMG_20260616_070448548~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Askfat från fotbolls-em 1992, minnesvärt för att Danmark fick komma med istället för Jugoslavien och sedan gick och vann med 2-0 i finalen mot Tyskland.
Sverige slutade som delad trea med Nederländerna vilket får ses som lyckat.
Brolin var i högform och en av skyttekungarna under turneringen.
Förlagan till laget som gjorde succe under VM-94. Jag såg alla Sveriges gruppspelsmatcher och sen finalen i Göteborg. På den tiden hade EM bara 8 deltagande länder så det gick att anordna en sån turnering i Sverige. Jag har säkert biljetter och kanske nåt matchprogram sparat i källaren.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Fotskrapor. När såg ni en sådan senast?

20260527_194701.jpg
Skapa konto
20260527_194705.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Mikael_L och 9 till
  • Laddar…
Gjorde en sko/stövel borstare till stallet med tre piasavaborstar och sedan en skrapa vid sidan gjord av en plåtprofil.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens
Kom att tänka på Karl Fredrik Mattssons konstnärliga projekt som måhända var på gränsen till det lagliga men lockade fram ett och annat skratt. I turerna efter kungens "caféflickor" lät han tillverka ett fåtal mynt med ett nytt valspråk: "Vår horkarl till kung".
Ett exemplar såldes senare för över 80000 kronor.
”Kaffeflickor” är ett välkänt begrepp, men vad är ”Caféflickor”? Är det ett nytt begrepp eller en ren felskrivning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.