1 748 991 läst ·
15 769 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jag tittade i frimärksalbumet och där fanns hela setet. Om du inte kan få nog av sovjetisk barnkultur kommer här de övriga.Intet skrev:
Drutten är dessutom en
Jag och kompisarna var nog egentligen lite för gamla men tittade likväl på Drutten och Krokodilen. Glatt tjoade vi -"Du Jena". -"Jaha Drutten". De sågs i Sveriges magasin, om jag inte missminner mig.
Likaså -Ball, Balltasazar, ball Baltazar Baltazaaaaaar!
Vilse i pannkakan var däremot bara för töntig.
Allra bäst var Fem myror.
Drutten är fortfarande mycket populär i sina hemtrakter. Efter en tidigare Googling på "Tjeburasjka" fick jag upp många bilder på Ryska soldater som hade Drutten som maskot. Men samma Googling nu fann jag inga alls! Jag undrar hur det är med informationsenheten egentligen.
Drutten från Wikipedia
Druttens namn "Tjeburasjka" (Чебурашка) på originalspråket kan härledas från det ryska ovanliga verbet "чебурахнуться" (tjeburachnutsja, "falla med brak"). I boken hittar en grönsakshandlare en liten figur i en låda full med apelsiner. Han tar upp den och försöker få den att stå upp, men den faller på grund av ömma ben efter den långa färden. Efter att ha försökt en andra gång säger han "–Ой, опять чебурахнулся!" (–Oj, opjat' tjeburachnulsja. –Aj, du föll igen!), och därmed hade Tjeburasjka fått sitt namn; "något som faller", som på svenska blivit Drutten.
[bild]
Renoverare
· Stockholm
· 20 273 inlägg
Hoppas bara ”Tårtan” klassas här som korrekt. Mycket pedagogiskt och framförallt förmodligen politiskt OK? Minns mjölmannen och andra uppbyggande karaktärer med glädje, för tanken är väl att det ska vara roligt och extremt lärande!B Bitterhetsakademin skrev:Tidsandan hade en slagsida åt vänsterhållet och det var en övervikt av östeuropeiska program som förmodligen var billiga att köpa in. John Blund från DDR, Professor Balthazar från Jugoslavien och Tjeckoslovakiska dockfilmer men visst gjordes även bra program. När det gäller Miljöpartiet så behövs inga vandringssägner, de klarar bra på egen hand att förstöra sitt rykte.😆
Följt skrivandet om Konsum etc hittade en gammal galge från dem samt var det någon som skrivit om lyxmobiltelefoner. Den på bild Wouw utfällbar knappsats mm samt den startade när jag tog fram den!M _Magnus L skrev:
Vad gäller barnprogrammen i svensk tv på 70-talet så är min uppfattning att de var bra. Inget som jag tog skada av i alla fall. Om det var "vänstervridet" eller inte sket väl vi ungar i, vi ville bara kolla på TV.
Det fanns såklart en del program som inte var så intressanta att se men att en hel generation skulle ha åsamkats psykisk skada och fått sin barndom förstörd av Vilse i pannkakan eller Ville, Valle och Viktor är ju bara trams.
Tvärtom var det faktiskt lite folkbildande att se på barn-TV när jag växte upp. Det var nog snarare så att nästan en hel generation lärde sig både bokstäver och siffror av Magnus, Brasse och Eva i det bästa barnprogrammet genom tiderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fanns såklart en del program som inte var så intressanta att se men att en hel generation skulle ha åsamkats psykisk skada och fått sin barndom förstörd av Vilse i pannkakan eller Ville, Valle och Viktor är ju bara trams.
Tvärtom var det faktiskt lite folkbildande att se på barn-TV när jag växte upp. Det var nog snarare så att nästan en hel generation lärde sig både bokstäver och siffror av Magnus, Brasse och Eva i det bästa barnprogrammet genom tiderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åja, det köptes allt in bra barnprogram från västländer också. Mupparna? Fablernas Värld? Bara för att nämna några.B Bitterhetsakademin skrev:Tidsandan hade en slagsida åt vänsterhållet och det var en övervikt av östeuropeiska program som förmodligen var billiga att köpa in. John Blund från DDR, Professor Balthazar från Jugoslavien och Tjeckoslovakiska dockfilmer men visst gjordes även bra program. När det gäller Miljöpartiet så behövs inga vandringssägner, de klarar bra på egen hand att förstöra sitt rykte.😆
Edit: Man måste ju också nämna Babar, den lille elefanten. Underbart!
Denna GP föll ner på mitt huvud.
2004 var inte så längesen. Men, vem minns inte när Finland sänkte alkoholskatten? @heimlaga kanske var en ung hjäkne då?
2004 var inte så längesen. Men, vem minns inte när Finland sänkte alkoholskatten? @heimlaga kanske var en ung hjäkne då?
Den var lätt att glömma, tyckte boken var okej (ingen favorit, men okej) men trist serie med en töntig unge och äcklig apa. Ja, så tyckte jag då och har inte ändrat åsikt. Emil var bra mycket bättre och givetvis Saltkråkan och Vita stenen.Suvi5700 skrev:
Arrrggh, X10 mini 🤬HasseTeknik skrev:
Helt oanvändbar pga Androids avsaknad av stöd för små skärmar och navigering med knapparna samt den undermåliga upplösningen på pekskärmen.
T.o.m de inbyggda apparna hade knappar som blev typ 2x2 pixlar på skärmen och i praktiken inte gick att trycka på.
Good riddance...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 232 inlägg
Högst tveksamt. Däremot håller jag med om att dess påverkan storligen överskattats.Johan Gunverth skrev:
Att något är omtyckt av barn är långt ifrån detsamma som att det är bra. På 00-talet kom mycket billigt amerikanskt skräp som Transformers som tv-program och nu finns en stor kritik av hur sociala medier påverkar barn.L lat skrev:
Att något kittlar de ungas synapser är inte detsamma som att det är bra.
En av upphovsmännen till Tårtan var Carl Johan de Geer och han var åtminstone på den tiden väldigt röd. Så det skulle förvåna mig om det inte finns något drag av hans uppfattning i serien.M _Magnus L skrev: