B Bitterhetsakademin skrev:
Inget fel på dem men exempel på de östeuropeiska programmen. Vi hade många bra svenska program också
"Fem myror", "Vi på Saltkråkan" och många fler.
Var kom "I fablernas värld" ifrån?

Intet Intet skrev:
Drutten är dessutom en

Jag och kompisarna var nog egentligen lite för gamla men tittade likväl på Drutten och Krokodilen. Glatt tjoade vi -"Du Jena". -"Jaha Drutten". De sågs i Sveriges magasin, om jag inte missminner mig.
Likaså -Ball, Balltasazar, ball Baltazar Baltazaaaaaar!
Vilse i pannkakan var däremot bara för töntig.
Allra bäst var Fem myror.

Drutten är fortfarande mycket populär i sina hemtrakter. Efter en tidigare Googling på "Tjeburasjka" fick jag upp många bilder på Ryska soldater som hade Drutten som maskot. Men samma Googling nu fann jag inga alls! Jag undrar hur det är med informationsenheten egentligen.

Drutten från Wikipedia

Druttens namn "Tjeburasjka" (Чебурашка) på originalspråket kan härledas från det ryska ovanliga verbet "чебурахнуться" (tjeburachnutsja, "falla med brak"). I boken hittar en grönsakshandlare en liten figur i en låda full med apelsiner. Han tar upp den och försöker få den att stå upp, men den faller på grund av ömma ben efter den långa färden. Efter att ha försökt en andra gång säger han "–Ой, опять чебурахнулся!" (–Oj, opjat' tjeburachnulsja. –Aj, du föll igen!), och därmed hade Tjeburasjka fått sitt namn; "något som faller", som på svenska blivit Drutten.

[bild]
Jag tittade i frimärksalbumet och där fanns hela setet. Om du inte kan få nog av sovjetisk barnkultur kommer här de övriga.

• Två sovjetiska frimärken från 1988 med barnkulturmotiv, ett med en häst och ett med en björn och en gris med en ballong.
  • Två sovjetiska frimärken: ett med en räv som kör bil och ett med igelkott och uggla, båda från 1988.
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Ett sovjetiskt brev med svensk anknytning. Tänk att om ett par veckor är det fyrtio år sedan mordet på Palme.

• Brev med minnesmärke för Olof Palme från 1986, med sovjetisk poststämpel och bild av stadssiluett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag hittade denna i en låda. Inget stativ, men med fullt utskjutbart tangentbord.
[bild]
Sambon hade den där. Jag hade premiummodellen från HTC :D Bästa telefonen jag haft

HTC smartphone med utskjutbart tangentbord hålls i handen, modell med grå ram och svart tangentbord.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Tidsandan hade en slagsida åt vänsterhållet och det var en övervikt av östeuropeiska program som förmodligen var billiga att köpa in. John Blund från DDR, Professor Balthazar från Jugoslavien och Tjeckoslovakiska dockfilmer men visst gjordes även bra program. När det gäller Miljöpartiet så behövs inga vandringssägner, de klarar bra på egen hand att förstöra sitt rykte.😆
Hoppas bara ”Tårtan” klassas här som korrekt. Mycket pedagogiskt och framförallt förmodligen politiskt OK? Minns mjölmannen och andra uppbyggande karaktärer med glädje, för tanken är väl att det ska vara roligt och extremt lärande!

• Älska
Pin
  • Laddar…
M _Magnus L skrev:
Hoppas bara ”Tårtan” klassas här som korrekt. Mycket pedagogiskt och framförallt förmodligen politiskt OK? Minns mjölmannen och andra uppbyggande karaktärer med glädje, för tanken är väl att det ska vara roligt och extremt lärande!
Följt skrivandet om Konsum etc hittade en gammal galge från dem samt var det någon som skrivit om lyxmobiltelefoner. Den på bild Wouw utfällbar knappsats mm samt den startade när jag tog fram den!

• Gammal Sony Ericsson-mobiltelefon med utfällbart tangentbord visas, hålls av en hand, användes i diskussion om lyxmobiltelefoner.
    Skapa konto
  • Gammal pappgalge från Konsum med prisetikett, mot färgglad bakgrund med text och mönster.
    Skapa konto
Vad gäller barnprogrammen i svensk tv på 70-talet så är min uppfattning att de var bra. Inget som jag tog skada av i alla fall. Om det var "vänstervridet" eller inte sket väl vi ungar i, vi ville bara kolla på TV.
Kollage av svenska barnprogram från 70-talet, inklusive Vilse i pannkakan, Ville, Valle och Viktor, samt Magnus, Brasse och Eva.
Skapa konto

Det fanns såklart en del program som inte var så intressanta att se men att en hel generation skulle ha åsamkats psykisk skada och fått sin barndom förstörd av Vilse i pannkakan eller Ville, Valle och Viktor är ju bara trams.

Tvärtom var det faktiskt lite folkbildande att se på barn-TV när jag växte upp. Det var nog snarare så att nästan en hel generation lärde sig både bokstäver och siffror av Magnus, Brasse och Eva i det bästa barnprogrammet genom tiderna.
Tre skådespelare står framför en byrå med fyra djurformade siluetter på väggen ovanför. Rummet är stökigt med utspridda kläder och saker.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Troberg och 10 till
  • Laddar…
Tidsandan hade en slagsida åt vänsterhållet och det var en övervikt av östeuropeiska program som förmodligen var billiga att köpa in. John Blund från DDR, Professor Balthazar från Jugoslavien och Tjeckoslovakiska dockfilmer men visst gjordes även bra program. När det gäller Miljöpartiet så behövs inga vandringssägner, de klarar bra på egen hand att förstöra sitt rykte.😆
Åja, det köptes allt in bra barnprogram från västländer också. Mupparna? Fablernas Värld? Bara för att nämna några.

Edit: Man måste ju också nämna Babar, den lille elefanten. Underbart!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Denna GP föll ner på mitt huvud.
2004 var inte så längesen. Men, vem minns inte när Finland sänkte alkoholskatten? @heimlaga kanske var en ung hjäkne då?

• Tidningsartikel om Finlands sänkta alkoholskatt från 2004, med rubrik och foto av person i butik.
    Skapa konto
  • Tidningssida från Göteborgs-Posten 2004 med rubriken om baksmälla och alkoholskatt; arbetsbyxor och skor syns delvis i bildens nederkant.
    Skapa konto
  • Tidningsuppslag från Göteborgs-Posten 2004 med artikel om sänkt alkoholskatt i Finland och dess konsekvenser, någon håller tidningen i knät.
    Skapa konto
Maria T
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nu går första avsnittet av Pippi Långstrump på Svt barn 😃
Den var lätt att glömma, tyckte boken var okej (ingen favorit, men okej) men trist serie med en töntig unge och äcklig apa. Ja, så tyckte jag då och har inte ändrat åsikt. Emil var bra mycket bättre och givetvis Saltkråkan och Vita stenen.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
C
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag hittade denna i en låda. Inget stativ, men med fullt utskjutbart tangentbord.
Arrrggh, X10 mini 🤬
Helt oanvändbar pga Androids avsaknad av stöd för små skärmar och navigering med knapparna samt den undermåliga upplösningen på pekskärmen.
T.o.m de inbyggda apparna hade knappar som blev typ 2x2 pixlar på skärmen och i praktiken inte gick att trycka på.

Good riddance...

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vilse i pannkakan kan säkert tolkas på flera sätt
Högst tveksamt. Däremot håller jag med om att dess påverkan storligen överskattats.
L lat skrev:
Så du hävdar att John Blund & prof Balthazar inte var bra program?
Ändå älskades de av i stort sett alla barn
Att något är omtyckt av barn är långt ifrån detsamma som att det är bra. På 00-talet kom mycket billigt amerikanskt skräp som Transformers som tv-program och nu finns en stor kritik av hur sociala medier påverkar barn.

Att något kittlar de ungas synapser är inte detsamma som att det är bra.

• Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Arrrggh, X10 mini 🤬
Helt oanvändbar pga Androids avsaknad av stöd för små skärmar och navigering med knapparna samt den undermåliga upplösningen på pekskärmen.
T.o.m de inbyggda apparna hade knappar som blev typ 2x2 pixlar på skärmen och i praktiken inte gick att trycka på.

Good riddance...
Hade en Ericsson P990i, buggar och opraktisk, och knappar i mängder. 😃
Blev utbytt inom ett år, men finns kvar i kuriosa lådan.
Ericsson P990i mobiltelefon med många knappar, beskriven som buggig och opraktisk.
Skapa konto

M _Magnus L skrev:
Hoppas bara ”Tårtan” klassas här som korrekt. Mycket pedagogiskt och framförallt förmodligen politiskt OK?
En av upphovsmännen till Tårtan var Carl Johan de Geer och han var åtminstone på den tiden väldigt röd. Så det skulle förvåna mig om det inte finns något drag av hans uppfattning i serien.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.