1 748 794 läst ·
15 769 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Du Bitterhetsakademin, som verkar ha nästan allt när det kommer till burkar och förpackningar av alla möjliga sorter, har du nån gammal svensk honungsburk? Jag tycker mig minnas från min barndom på 1960-talet, att honungsburkarna med Sveriges Biodlares Riksförenings etikett hade en liten text "Helt utan bismak", men när jag nämnde det för min far något årtionde senare slog han ifrån sig med båda händerna och menade att det aldrig hade funnits någon sådan text. Ända sen dess har jag undrat om detta är ett minne som min hjärna fabricerat på egen hand, eller om jag verkligen såg den där texten.
Låglönejobben utrotades i princip i Sverige på 80-talet och därmed försvann den typen av okvalificerad tillverkningsindustri. Åtminstone på den tiden såg man det inte som ett misslyckande, snarare tvärtom. Och egna fabriker (vertikal integration) bygger ju så klart på att det finns en ekonomisk fördel jämfört med att köpa in varorna från utomstående aktörer.hsd skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Just honungsburkar saknas i min samling då jag fokuserar på plåtburkar och dessa var av glas. Träffade i somras en biodlare som hållit på länge och kunde inte hålla mig ifrån att skämta med honom om biodling: kan du leva på det eller har du det som bisyssla och går det att få lönsamhet om du tar vara på alla biprodukter från produktionen och några andra halvkassa skämt. Har själv inget minne av någon sådan text från min barndom även om den var lite senare än sextiotalet.H hhallen skrev:Du Bitterhetsakademin, som verkar ha nästan allt när det kommer till burkar och förpackningar av alla möjliga sorter, har du nån gammal svensk honungsburk? Jag tycker mig minnas från min barndom på 1960-talet, att honungsburkarna med Sveriges Biodlares Riksförenings etikett hade en liten text "Helt utan bismak", men när jag nämnde det för min far något årtionde senare slog han ifrån sig med båda händerna och menade att det aldrig hade funnits någon sådan text. Ända sen dess har jag undrat om detta är ett minne som min hjärna fabricerat på egen hand, eller om jag verkligen såg den där texten.
I Boden flyttade Domus in i nybyggda lokaler någon gång nära skiftet -70/80-tal. (de flyttade från en tidigare placering till större lokaler, tror jag det var)F fribygg skrev:
De hette således Domus i början, numera COOP Extra, eller stora Coop eller nåt sånt, och en mellantid hette de COOP Forum. Men de har hela tiden varit i samma hus, entrén på samma ställe osv.
Här hur det såg ut under COOP Forum tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här
Inget om bismak, vad jag minns. Däremot stod det att rimfrostmönstret inte är något fel utan ett tecken på låg vattenhalt.H hhallen skrev:Du Bitterhetsakademin, som verkar ha nästan allt när det kommer till burkar och förpackningar av alla möjliga sorter, har du nån gammal svensk honungsburk? Jag tycker mig minnas från min barndom på 1960-talet, att honungsburkarna med Sveriges Biodlares Riksförenings etikett hade en liten text "Helt utan bismak", men när jag nämnde det för min far något årtionde senare slog han ifrån sig med båda händerna och menade att det aldrig hade funnits någon sådan text. Ända sen dess har jag undrat om detta är ett minne som min hjärna fabricerat på egen hand, eller om jag verkligen såg den där texten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Skillnaden är väl att Domus var ett varuhus av ett slag som väl bara Åhlens (där det finns kvar) alltjämt är, med många olika avdelningar från järnvaror, kläder och husgeråd till mat.Mikael_L skrev:
Dagens Stora Coop (som väl för övrigt huvudsakligen finns i externhandelsområden) är väl med av matvarubutiker med ett alibiutbud av annat likt Maxi.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Filter till skyddsmask från femtiotalet.
Bör nog behandlas som farligt avfall eftersom många filter vid den tiden tillverkades av asbestfiber. Kan idag tyckas vara en sällsynt dålig ide att filtrera andningsluften genom asbest, men vi gör säkert mycket numera som framtida generationer kommer att skaka på huvudet åt.
Bör nog behandlas som farligt avfall eftersom många filter vid den tiden tillverkades av asbestfiber. Kan idag tyckas vara en sällsynt dålig ide att filtrera andningsluften genom asbest, men vi gör säkert mycket numera som framtida generationer kommer att skaka på huvudet åt.
Det är väl mera att de ärB Bitterhetsakademin skrev:Filter till skyddsmask från femtiotalet.
Avsedd för användning under specifika brittiska förordningar för asbest-, järn- och stålgjuterier samt keramiktillverkning
Jo det stämmer och jag vet inte om dessa filter är gjorda av asbestfiber men det var vanligt förekommande på femtiotalet. Ett känt exempel är ryska militära gasmasker från den tiden där det varnats för att filtret är av asbest.D Dilato skrev: