Du Bitterhetsakademin, som verkar ha nästan allt när det kommer till burkar och förpackningar av alla möjliga sorter, har du nån gammal svensk honungsburk? Jag tycker mig minnas från min barndom på 1960-talet, att honungsburkarna med Sveriges Biodlares Riksförenings etikett hade en liten text "Helt utan bismak", men när jag nämnde det för min far något årtionde senare slog han ifrån sig med båda händerna och menade att det aldrig hade funnits någon sådan text. Ända sen dess har jag undrat om detta är ett minne som min hjärna fabricerat på egen hand, eller om jag verkligen såg den där texten.
 
C
hsd hsd skrev:
Ja man kan verkligen undra vad och när det gick fel
Låglönejobben utrotades i princip i Sverige på 80-talet och därmed försvann den typen av okvalificerad tillverkningsindustri. Åtminstone på den tiden såg man det inte som ett misslyckande, snarare tvärtom. Och egna fabriker (vertikal integration) bygger ju så klart på att det finns en ekonomisk fördel jämfört med att köpa in varorna från utomstående aktörer.
 
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Intresssant om Datasaab, svenska stridsflygplan, Facit, Ericsson och en (kort) tid när Sverige låg i världstoppen av datorutvecklingen.

[media]
/Höghus
Mycket bra kanal som verkligen lever upp till den här trådens ämne. 👍
 
  • Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Du Bitterhetsakademin, som verkar ha nästan allt när det kommer till burkar och förpackningar av alla möjliga sorter, har du nån gammal svensk honungsburk? Jag tycker mig minnas från min barndom på 1960-talet, att honungsburkarna med Sveriges Biodlares Riksförenings etikett hade en liten text "Helt utan bismak", men när jag nämnde det för min far något årtionde senare slog han ifrån sig med båda händerna och menade att det aldrig hade funnits någon sådan text. Ända sen dess har jag undrat om detta är ett minne som min hjärna fabricerat på egen hand, eller om jag verkligen såg den där texten.
Just honungsburkar saknas i min samling då jag fokuserar på plåtburkar och dessa var av glas. Träffade i somras en biodlare som hållit på länge och kunde inte hålla mig ifrån att skämta med honom om biodling: kan du leva på det eller har du det som bisyssla och går det att få lönsamhet om du tar vara på alla biprodukter från produktionen och några andra halvkassa skämt. Har själv inget minne av någon sådan text från min barndom även om den var lite senare än sextiotalet.
 
  • Gilla
hhallen
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
.....Träffade i somras en biodlare som hållit på länge och kunde inte hålla mig ifrån att skämta med honom om biodling.....
Skämt som varje biodlare hört 1000 gånger eller mer 😉
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Var i landet finns Domusvaruhuset kvar under namnet Coop?
I Boden flyttade Domus in i nybyggda lokaler någon gång nära skiftet -70/80-tal. (de flyttade från en tidigare placering till större lokaler, tror jag det var)
De hette således Domus i början, numera COOP Extra, eller stora Coop eller nåt sånt, och en mellantid hette de COOP Forum. Men de har hela tiden varit i samma hus, entrén på samma ställe osv.

Här hur det såg ut under COOP Forum tiden.
Entrén till COOP Forum i Boden, med flera personer som går in och ut ur byggnaden under vintertid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
Nu går första avsnittet av Pippi Långstrump på Svt barn 😃
 
Här
H hhallen skrev:
Du Bitterhetsakademin, som verkar ha nästan allt när det kommer till burkar och förpackningar av alla möjliga sorter, har du nån gammal svensk honungsburk? Jag tycker mig minnas från min barndom på 1960-talet, att honungsburkarna med Sveriges Biodlares Riksförenings etikett hade en liten text "Helt utan bismak", men när jag nämnde det för min far något årtionde senare slog han ifrån sig med båda händerna och menade att det aldrig hade funnits någon sådan text. Ända sen dess har jag undrat om detta är ett minne som min hjärna fabricerat på egen hand, eller om jag verkligen såg den där texten.
Inget om bismak, vad jag minns. Däremot stod det att rimfrostmönstret inte är något fel utan ett tecken på låg vattenhalt.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Skämt som varje biodlare hört 1000 gånger eller mer 😉
kan bi-dra med dessa...
.
Tecknad bild av två biodlare vid en disk. Den ena klagar på att ha fått tretton bin istället för tolv. Den andra säger "That's a free bee".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två tecknade bin sitter på en blommig soffa framför en stereo och diskuterar musik; ett bi nämner artistnamn med "bee"-ordlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De hette således Domus i början, numera COOP Extra, eller stora Coop eller nåt sånt, och en mellantid hette de COOP Forum. Men de har hela tiden varit i samma hus, entrén på samma ställe osv.
Skillnaden är väl att Domus var ett varuhus av ett slag som väl bara Åhlens (där det finns kvar) alltjämt är, med många olika avdelningar från järnvaror, kläder och husgeråd till mat.

Dagens Stora Coop (som väl för övrigt huvudsakligen finns i externhandelsområden) är väl med av matvarubutiker med ett alibiutbud av annat likt Maxi.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
hsd
Det fanns även Domus livs , mycket välsorterade mataffärer
 
Var det ett svar på det här?
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Domus var ett varuhus /…/ med många olika avdelningar från /…/ till mat.
 
Filter till skyddsmask från femtiotalet.
Bör nog behandlas som farligt avfall eftersom många filter vid den tiden tillverkades av asbestfiber. Kan idag tyckas vara en sällsynt dålig ide att filtrera andningsluften genom asbest, men vi gör säkert mycket numera som framtida generationer kommer att skaka på huvudet åt.
 
  • Filter från en MSA skyddsmask från 1950-talet, förpackat i en kartong med text om användning i asbest-, stål- och keramikindustrier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Filter till skyddsmask från femtiotalet.
Bör nog behandlas som farligt avfall eftersom många filter vid den tiden tillverkades av asbestfiber. Kan idag tyckas vara en sällsynt dålig ide att filtrera andningsluften genom asbest, men vi gör säkert mycket numera som framtida generationer kommer att skaka på huvudet åt.
Det är väl mera att de är
Avsedd för användning under specifika brittiska förordningar för asbest-, järn- och stålgjuterier samt keramiktillverkning
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är väl mera att de är
Avsedd för användning under specifika brittiska förordningar för asbest-, järn- och stålgjuterier samt keramiktillverkning
Jo det stämmer och jag vet inte om dessa filter är gjorda av asbestfiber men det var vanligt förekommande på femtiotalet. Ett känt exempel är ryska militära gasmasker från den tiden där det varnats för att filtret är av asbest.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.