Mikael_L
I början var det en bugg, men när televerket hade fått nys om det hela så försökte de styra upp det med att man inte skulle kunna använda buggen, men istället lansera buggen/funktionen som en tjänst istället, som naturligtvis började kosta då, och då var konceptet ganska snart dött.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Kommer nån ihåg scan lines och andra CRT egenheter? Om man vill uppleva dylikt igen så i microsoft terminal kan man slå på diverse retro-effekter så det ser ut som en gammal terminal.

Exempel:
Grön-monokrom histogramgraf med spotpriser och tidsangivelser, imiterar en retro CRT-skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har det gått så länge för mig att jag inte med säkerhet kan säga om det liknar en riktig CRT, var väl i högstadiet man sist såg skärmar med grön-monokroma skärmar.

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Annons för Hermods TV-serviceman kurs, erbjuder utbildning och diplom inom TVX-området, inklusive radioteknik och elektronik. Adress och kontaktinfo inkluderas.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Kommer nån ihåg den tiden när det infördes lag på att skruvkorkarna på Pet-flaskor skulle sitta kvar även då flaskorna var öppna?

Hur gick det för alla dessa stackare som inte längre kunde dricka direkt ur flaskan? Bär de alltid med sig muggar/glas eller hur har de löst det?

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Hur gick det för alla dessa stackare som inte längre kunde dricka direkt ur flaskan? Bär de alltid med sig muggar/glas eller hur har de löst det?
Inte direkt svårt att lista ut, de tar bort korken från flaskan eller använder sugrör.

DennisCA DennisCA skrev:
Kommer nån ihåg scan lines och andra CRT egenheter? Om man vill uppleva dylikt igen så i microsoft terminal kan man slå på diverse retro-effekter så det ser ut som en gammal terminal.

Exempel:
[bild]

Nu har det gått så länge för mig att jag inte med säkerhet kan säga om det liknar en riktig CRT, var väl i högstadiet man sist såg skärmar med grön-monokroma skärmar.
Ser korrekt ut 😊

Keiller Keiller skrev:
Inte direkt svårt att lista ut, de tar bort korken från flaskan eller använder sugrör.
Att den enkla lösningen var så svår för dem att fundera ut....
Nätet fullkomligt drunknade i besvärs beskrivningar om inte jag minns fel?

Snart har det gått tjugofem år sedan staten sålde Tumba bruk till det amerikanska företaget Crane. Vad få idag tänker på är att det svenska tryckeriet var det äldsta sedeltryckeriet i världen som fortfarande var i drift och tryckte sedlar till en hel del länder.
Här en hundratusendinarerssedel från Kroatien tryckt av Tumba bruk.

• Kroatisk sedel med valören 100 000 dinarer, tryckt av Tumba bruk, visar en porträttbild och ett komplext geometriskt mönster.
    Skapa konto
  • Kroatisk sedel på 100000 dinarer från 1993, tryckt av Tumba bruk, med staty och dekorativt mönster i gröna och gula nyanser.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Ledsen
cpalm och 4 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Kommer nån ihåg den tiden när det infördes lag på att skruvkorkarna på Pet-flaskor skulle sitta kvar även då flaskorna var öppna?

Jag sliter alltid bort korken, inte minst som protest mot EU 😀

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Jag sliter alltid bort korken, inte minst som protest mot EU 😀
Allt vad man kan göra i protest mot unionen är lovvärt men har nog liten effekt. De nya korkarna som fungerar som ett gångjärn är acceptabla och stör inte nämnvärt men de tidigaste fastsittande var oanvändbara och dessa slet jag konsekvent bort. Exemplet med korkarna är ett utmärkt exempel på Eu:s korkade och ogenomtänkta symbolpolitik , det är knappast i Europa som de stora problemen med plastnedskräpning finns utan i u-länderna. Här har vi ett fungerande retursystem även om det kan bli bättre.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hörru, indianer och cowboys var det som lektes. Inte krig! 🤠
Se vad glada barnen var när de fick leka krig.

Gammal reklam för leksakskanon för barn, med text som beskriver konstruktion, och arkivfoto av leende pojke vid kanon. Illustrerad ritning.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
HenrikHuslöse och 9 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Allt vad man kan göra i protest mot unionen är lovvärt men har nog liten effekt. De nya korkarna som fungerar som ett gångjärn är acceptabla och stör inte nämnvärt men de tidigaste fastsittande var oanvändbara och dessa slet jag konsekvent bort. Exemplet med korkarna är ett utmärkt exempel på Eu:s korkade och ogenomtänkta symbolpolitik , det är knappast i Europa som de stora problemen med plastnedskräpning finns utan i u-länderna. Här har vi ett fungerande retursystem även om det kan bli bättre.
Hade det inte varit så jäkla dyrt med porto borde samtliga som - likt mig - ogillar de fasta korkarna, posta dem en och en till EU.s ”kontor” i Bryssel!

Mvh

• Gilla
  • Haha
Immobil och 3 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Hade det inte varit så jäkla dyrt med porto borde samtliga som - likt mig - ogillar de fasta korkarna, posta dem en och en till EU.s ”kontor” i Bryssel!

Mvh
Annars kan du klistra på ett "Nej till Eu-märke" eller ett använt frimärke eller "mottagaren betalar portot".😆. Det behövs lite civil olydnad mot förmynderiet. Som jag ser det är vi inte längre herrar i eget hus utan undergivna centralmakten i Bryssel. De flesta andra länder tar lätt på eu-direktiven medan Sverige alltid ska vara bror duktig. Ungern för att ta ett exempel sätter sitt folk och sina intressen först.

• Gilla
  • Haha
Mats_R och 2 till
  • Laddar…
Reklam för Viking ugnssvärta från 1949.

• IMG_20251007_124608829.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nätet fullkomligt drunknade i besvärs beskrivningar om inte jag minns fel?
Ingen aning, de delar av nätet jag besöker hade just inga större besvär med korkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.