3 078 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Saker som inte är med i kontrollplanen
Hur fungerar det med saker som är med i bygglovsansökan men inte i kontrollplanen? Jag skrev i (den godkända) bygglovsansökan att vi ska sätta upp solpaneler på utbyggnaden men planerar inte att göra det direkt, utan det blir nog om 1-2 år. Det finns inte heller med i kontrollplanen och har inte nämnts på det tekniska samrådet.
Kan vi begära slutbesked utan solpanelerna och sedan senare med gott samvete smälla upp solpanelerna utan att meddela kommunen? De har ju godkänt bygglovsansökan med solpaneler från början.
Kan vi begära slutbesked utan solpanelerna och sedan senare med gott samvete smälla upp solpanelerna utan att meddela kommunen? De har ju godkänt bygglovsansökan med solpaneler från början.
Jo jag är medveten om 5-årsregeln men min farhåga var ifall bygglovet "stängs" i samband med att man får slutbeskedet och att inga vidare åtgärder sedan är tillåtna. Sedan har jag visserligen svårt att se att kommunen ändå skulle invända mot att man sätter upp solpaneler om de en gång har godkänt det.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag tror att du kan hålla bygglovet öppet genom att etappindela arbetet, då kan du få slutbevis för vissa delar av bygget, och ta dem i bruk. Men fortsätta bygga på kommande etapper, som solpanelerna. Frågan är ju också om panelerna kräver bygglov, annars borde det ju inte vara några problem.
Är solpanelerna beviljade i bygglovet men inte monterade på huset så tänker jag att bygget inte är färdigt, och då borde du inte få slutbesked eftersom bygget inte överensstämmer med beviljat lov. Men begär ett interimistiskt slutbesked så kan du ändå börja använda huset.
Klicka här för att svara