Hej,

tänkte bara det kunde vara lite kul att visa vad jag hittade i grunden till mitt gästhus som jag precis börjat renovera...

Huset är från sekelskiftet och det finns massor av kul saker.

Lite radioaktivt hårvatten kanske? :D

WP_20141115_15_02_19_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Jag glömde en ny sticksåg under golvspånet för 7-8 år sen så den kanske nån hittar om förhoppningsvis 40-50 år

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Vi hittade en gömma med "porr" från slutet av 1800-talet på vinden i förra huset. Nakenbilder på damer med beskrivande texter på franska av typen "den blyga", "den fräcka" :) Dessvärre hade råttorna ätit en del på dem annars var det rätt fina (och oporriga) bilder...

Till och med kungen använde detta hårvatten!
radiophor-265x300.png

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Är det inte lite kontraproduktivt att ha både radium och näring för hårrötterna i samma behandling? :D

När jag rev ur originalisoleringen från -36 ovan kattvindarna så låg det något överraskande en topplockspackning i koppar till en 6-cyl sidventilare i spånen som för övrigt var i mycket rent och gott skick.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag vet inte om det räknas som att vi hittat det eftersom det är rätt uppenbart, men vårt hus har varit polishus, och en av cellerna i källaren är nästan i originalskick. Det finns toastol (riktigt gammal, förmodligen från byggåret 1938), lucka där man kan skjuta in maten (dock går den inte öppna), dörr med handtag på bara utsidan och med litet fönster i, galler på fönstret och taklampan. Det är rätt charmigt :)

AntonBe skrev:
Jag vet inte om det räknas som att vi hittat det eftersom det är rätt uppenbart, men vårt hus har varit polishus, och en av cellerna i källaren är nästan i originalskick. Det finns toastol (riktigt gammal, förmodligen från byggåret 1938), lucka där man kan skjuta in maten (dock går den inte öppna), dörr med handtag på bara utsidan och med litet fönster i, galler på fönstret och taklampan. Det är rätt charmigt :)
Säkert bra att hota sina trilskande barn med också. "Gör dina läxor nu, annars blir det Cellen i natt!":cool:

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Klassiker är väl att hitta gamla nyhetstidningar och de är alltid lika roliga att läsa :)

Har länge tänkt lägga upp några bilder för att försöka få reda på vad det är för typ av redskap vi hittat. Passar på nu, tack Saxpy för kul tråd och för att du fick mig att få tummen ur! Denna pryl fanns i sambons pappas gamla hus. Vad i hela friden är det för något? Uppenbarligen någon form av stämpel i botten men vad har den använts till?

DSC_0006.jpg
Skapa konto

DSC_0007.JPG
Skapa konto

DSC_0008.JPG
Skapa konto

En krutpackare till kanoner?? Vore ju grejt! Är ju tillochmed en krona på änden ;)

Finns det ingen gradering på skaftet? Det ser ju annars ut att vara en våg.

Visst är det en våg. En tidig modell av besman.Graderingen bestod oftast av skåror och
/eller inslagna nubb.

Jag tycker det ser ut att vara en skala på den. Jag säger också våg. En primitiv besman.

Den ser ju t.o.m. ut att vara krönt, så den visar väl rätt då. Kanske svårt att veta vid vilken luftfuktighet och temperatur - men ändå....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.