26 795 läst ·
40 svar
27k läst
40 svar
Säker kolgrillning på träaltan?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Kanske fundera på gasolgrillen, om trädäcket är prio ett?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jag har inte landat i vad jag kommer göra, kan bli som jag har det idag, nuvarande grill står i grusgången till entrén. Inte snyggt, inte praktiskt, men eldsäkert. Ett alternativ är att anlägga en stenyta nån annanstans i trädgården, men har ingen självklar plats för detta.tveksamt skrev:
Minska lär den ju göra, frågan är hur mycket och om det därmed är rimligt att göra något åt på det här sättet.
Personligen tycker jag det är klokt att reflektera över (och inte så tokigt att göra något åt heller).
Själv håller jag mig helst från att ställa upp grillen på brännbart underlag om jag med enkla medel kan låta bli.
Om altanen är tillräckligt stor, varför inte bygga om den lite grand, och där anlägga en avsedd grillyta.hahalj skrev:
Med brandtåligt golv som är sandfyllt undertill.
Du har säkert redan tänkt på det, men jag skulle annars addera tipset att placera grillen (på icke brännbart underlag som du är inne på!) i bortre änden, bort från huset alltså. Värmespridningen sidledes är större än många tänker på, vilket kanske blir fullt märkbart fört några timmar senare när alla har gått och lagt sig ...
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
L least skrev:
Nä, det är nåt man måste tänka igenom såklart. Det är därför jag slängde ur mig idén här för att få andras synpunkter. Kanske är fullständigt onödigt att eldsäkra altanen. Jag kanske gör en stensatt grillplats nån annanstans. Problemet är att då finns det gräs, buskar och träd som brinner minst lika bra som hus och altan.L least skrev:
Ja, allt brinner om det får chansen...hahalj skrev:
Nä, det är nåt man måste tänka igenom såklart. Det är därför jag slängde ur mig idén här för att få andras synpunkter. Kanske är fullständigt onödigt att eldsäkra altanen. Jag kanske gör en stensatt grillplats nån annanstans. Problemet är att då finns det gräs, buskar och träd som brinner minst lika bra som hus och altan.
Men jag skulle ta en gräsbrand i trädgården varje dag i veckan jämfört med oövervakad altanbrand på natten.
Jag röstar på stensatt snygg yta i anslutning till altanen.
Tja, själv kan jag väl tänka mig rost på ett ben, en lös bult, lekande barn/djur eller liknande som kan få den att ramla. Då är ju höjden betydligt mer intressant än bredden på grillen. Misstänker att den är högre än 50cm...hahalj skrev:
Har inte mätt så noga, grillen med vagn är ca 120 x 70 cm yttermått. Kanske stenplattorna behöver täcka 50 cm utåt?
Att grillen välter behöver jag inte ta hänsyn till, det är ett katastrofscenario som ändå kommer förstöra däcksgolvet. Och en grill välter inte av sig själv när ingen är där. Då skulle jag väl hellre bygga ett golv helt i sten/cementplattor om jag ville göra det 100% säkert. Dessutom inte i anslutning till befintlig altan utan minst 5 meters säkerhetsavstånd till byggnad/altan. Tror inte heller att trägolvet kan antändas av glöd, men, men... man läser allt som oftast om husbränder som startat med grillning på altanen så jag vill ändå göra vad jag kan för att få ner risken.
Ärligt talat så har jag svårare att tänka mig alternativ där glödande kol/briketter landar precis bredvid grillen.
Än mindre något scenario där det sker oövervakat.
Själv hade jag grillen stående på trall förut (dränerade i höstas, har inte byggt något nytt än) och har aldrig kännt att det varit någon risk att kol ska "hoppa" ur grillen och landa bredvid.
Glöd som yr ut och sprider sig blåser ju ofta långt, och det är väl gräs/skogsbrand som är risken i sammanhanget.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jag har plats för ett trädäck på ca 5x4 meter, där är det tänkt en hammock ska få plats, ett litet bord med två stolar och eventuellt grillen. Detta träddäck ansluter till befintlig altan, överkanten hamnar ca 50 cm ovan mark. Blir mycket sand att fylla där.L least skrev:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Givetvis.M Modig skrev:Du har säkert redan tänkt på det, men jag skulle annars addera tipset att placera grillen (på icke brännbart underlag som du är inne på!) i bortre änden, bort från huset alltså. Värmespridningen sidledes är större än många tänker på, vilket kanske blir fullt märkbart fört några timmar senare när alla har gått och lagt sig ...
Då är lösningen en stensatt yta bredvid, du kan ju höja den ytan till att matcha däcket.hahalj skrev:
Snyggt och mer brandsäkert.
Finns billiga skivor : https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-p07040hahalj skrev: