Hej, jag står med ett hus från -75 med källare under hela. Vi ska inom närmsta året ta tag i dränering av huset då det är lite fuktgenomslag på sina ställen i källaren.
Men detta är första gången för mig, och jag tänker därför be om råd på saker man inte bör missa att göra när tomten ändå grävs upp och dräneringen görs. Jag kommer inte själv göra arbetet utan kommer anlita ett företag, så vill gärna kunna precisera i offerten vad som ska göras.

Saker som jag har på listan som ska göras i samband med arbetet utöver själva dräneringen är:
Isodrän runt huset.
Singel som översta lager närmst huset.
Dra in fiber i huset.
Förbereda uppfarten med bärlager så jag året efter kan lägga plattor.
Riva upp några buskar (när man ändå har maskiner på tomten)
Jämna ut tomten på baksidan (med jord som grävs upp vid dräneringen).

Är det något mer man bör passa på att göra? Behöver man kanske se över inkommande vatten och avloppp?

Detta är mitt första hus så tar tacksamt emot konkreta tips!

JanneJanne123
Du skrev det själv, men ja, inkommande VA ska du byta ut när det ändå är uppgrävt.

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Anade det, men då är det alltså både vatten och avlopp? Behöver man kommunens hjälp då så man behöver förbereda dem innan arbetet eller löser entreprenadföretaget det?

Passa på att även ansluta stuprör till dagvattnet om det inte redan är gjort. Då kan du be entreprenören lägga ner markrören med rätt fall från stuprören också så behöver du inte krångla med det i efterhand (som jag fick göra).

• Gilla
Karl95 och 2 till
  • Laddar…
Ja det vill man nog ha specificerat i en offert, tack.

B
Vad är det för rör I inkommande vatten och avlopp?

Jag böt ut en pem slang till brunnen när jag böt pump, för pem-slangen var från 70 talet, kändes lite snålt att återanvända. Men när jag tittade på den gamla så såg den ut som ny. Det var nog onödigt att byta ut den.

När vi dränerande så böt vi även avlopp invändigt i huset. Men vi hade råkällare (lätt att byta) och badrummet skulle också bytas i alla fall.

Fundera över 10 eller 20cm isodrän. När jag böt så var standard för nya hus 20cm, men vid dränering så var det många som bara la 10cm. Jag har för mig att jag räknade på det då, och tyckte det inte var värt 20cm. och jag var lite bekymrad över de extra jordmassorna. Men idag ångrar jag mig att jag inte la 20cm. 20cm isolerar bättre, och det tar längre tid innan dräneringen tar slut.

B BSOD skrev:
Vad är det för rör I inkommande vatten och avlopp?

Jag böt ut en pem slang till brunnen när jag böt pump, för pem-slangen var från 70 talet, kändes lite snålt att återanvända. Men när jag tittade på den gamla så såg den ut som ny. Det var nog onödigt att byta ut den.

När vi dränerande så böt vi även avlopp invändigt i huset. Men vi hade råkällare (lätt att byta) och badrummet skulle också bytas i alla fall.

Fundera över 10 eller 20cm isodrän. När jag böt så var standard för nya hus 20cm, men vid dränering så var det många som bara la 10cm. Jag har för mig att jag räknade på det då, och tyckte det inte var värt 20cm. och jag var lite bekymrad över de extra jordmassorna. Men idag ångrar jag mig att jag inte la 20cm. 20cm isolerar bättre, och det tar längre tid innan dräneringen tar slut.
Jag vet faktiskt inte vad det är för typ av rör i inkommande, de är original från 75.

Avlopp inne i huset ger jag mig inte på, det ligger ingjutna plaströr, så jag tror att de håller.

Är det någon nackdel med 20cm isodrän istället för 10cm?

• Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Det kostar lite mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.