galento
nino nino skrev:
även en ny såg för den jag har är rätt tung...
Det var därför man köpte Stihlen , känns onödigt att släpa på kilon i onödan till
mindre dimensioner.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Där jag har lyckats snudda en gång är på foten på stövlarna, vet inte ens när det hände men det syns. Får jag gissa så var det vid kvistning.
Kör aldrig utan byxorna och stövlar (Stihl), har tagit det som vana. Är speciellt viktigt om du är ensam i skogen.

• Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Jag använder
Sågskyddsbyxa Oregon Stretch Waipoua III Röd och Sågjacka Waipoua III Röd/Gul, båda för en tusenlapp styck ungefär.
Väldigt bra komfort på mig och genomtänkta med rätt fickor etc.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Där jag har lyckats snudda en gång är på foten på stövlarna, vet inte ens när det hände men det syns. Får jag gissa så var det vid kvistning.
Kör aldrig utan byxorna och stövlar (Stihl), har tagit det som vana. Är speciellt viktigt om du är ensam i skogen.
Jag är hemma på gården och håller på men det är ju inte säkert att det alltid kommer vara så

TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag använder
Sågskyddsbyxa Oregon Stretch Waipoua III Röd och Sågjacka Waipoua III Röd/Gul, båda för en tusenlapp styck ungefär.
Väldigt bra komfort på mig och genomtänkta med rätt fickor etc.
Waipoua verkar vara många som gillar

nino nino skrev:
Waipoua verkar vara många som gillar
Du sågar så väldigt lite, så jag hade bara gått på pris utifrån "Blir väl bara ett eller två träd om året till ved men ändå" och istället lagt de extra pengarna på sågskydd för fötterna.
Du kan glömma ergonomiskt anpassade och hur varma de blir, du kommer inte att ha nytta av det i praktiken.
Kapa upp 2-3 träd är en någon/några timmars arbete och då har jag även tagit hand om kvistarna.

• Gilla
nino
  • Laddar…
N
galento galento skrev:
Det var därför man köpte Stihlen , känns onödigt att släpa på kilon i onödan till
mindre dimensioner.
Står man hemma och sågar ved ibland så har inte vikten så stor betydelse. Går man mycket i skogen och sågar så har det stor skillnad.

N
nino nino skrev:
Träden ligger redan och är kvistade så inget ligger i spänn.
Ja naturligtvis så borde man köpa allt, även en ny såg för den jag har är rätt tung...
Leja bort är dyrare än att köpa skor, men det är nog ännu dyrare att bli av med foten.
Stihl 029 är en stark o bra såg. Lite tung. Men om du bara sågar 1-2 träd om året så är det väl inte så farligt om den väger lite.

Fast å andra sidan den är alldeles för tung. Köp en ny lättare och ge mig din gamla stihl 029 :D.

• Gilla
nino
  • Laddar…
N Niq skrev:
Stihl 029 är en stark o bra såg. Lite tung. Men om du bara sågar 1-2 träd om året så är det väl inte så farligt om den väger lite.

Fast å andra sidan den är alldeles för tung. Köp en ny lättare och ge mig din gamla stihl 029 :D.
Undra om du har en lika? Hittade en tråd på ett annat forum där någon frågade om en 029 :D

A AndersS skrev:
Du sågar så väldigt lite, så jag hade bara gått på pris utifrån "Blir väl bara ett eller två träd om året till ved men ändå" och istället lagt de extra pengarna på sågskydd för fötterna.
Du kan glömma ergonomiskt anpassade och hur varma de blir, du kommer inte att ha nytta av det i praktiken.
Kapa upp 2-3 träd är en någon/några timmars arbete och då har jag även tagit hand om kvistarna.
Man vet ju aldrig, kan bli mer eller mindre också.
Just nu lutar det åt skor Husqvarna functional 24 från Bygghemma eller partner från Clas Ohlson
Byxor får bli Husqvarna Classic

Om ingen har några tips på ställen med rea :D

N
nino nino skrev:
Undra om du har en lika? Hittade en tråd på ett annat forum där någon frågade om en 029 :D
Jepp har en likadan. Tycker om den sågen. Någon dag ska jag bygga om den till en 039 tror jag det var. Den har samma botten bara större cylinder o kolv.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Blev ett par classic på lokala butiken där jag har lite rabatt så det blev aningen billigare än på nätet.
Skor får bli Bygghemma 809:- för 42 och 618 för 43 :D
Naturligtvis hade man små fötter den här gången

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
galento
N Niq skrev:
Står man hemma och sågar ved ibland så har inte vikten så stor betydelse. Går man mycket i skogen och sågar så har det stor skillnad.
Kapar veden hängande i gripen hemma så jag tycker att gör skillnad där också , stå
böjd i vältan och kapa försöker jag undvika när traktorn med kranen finns.

• Gilla
Niq och 1 till
  • Laddar…
N
galento galento skrev:
Kapar veden hängande i gripen hemma så jag tycker att gör skillnad där också , stå
böjd i vältan och kapa försöker jag undvika när traktorn med kranen finns.
Ok har ingen kärra med kran men det låter ju smidigt. Själv tycker jag inte det gör någon större skillnad när man står på samma ställe o kapar. Det får ju förstås inte vara alldeles för tungt. Däremot så släpar jag ogärna omkring på en tung såg när jag går i skogen. Men alla är vi olika.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.