Hejsan,

Jag skall lägga 20-30m2 klinkers och det skulle väl inte vara några större problem om nu inte frugan hade valt klinkers i dimensionen 600*600 mm, ganska tunga och otympliga. Har fått tips om att det kan underlätta sättningen om man har en sugproppslyft för att lägga plattorna i fixet. Mitt problem är att jag inte hittar någon som säljer dylik tingest, vet inte ens vad den rätta benämningen är! Det jag söker är alltså ett handtag med två sugproppar på som man normalt har till att lyfta glasrutor med. Någon här som vet den korrekta benämningen på hjälpmedlet? Kanske någon som vet var man kan köpa en sådan?

mvh Challe

Du kan ofta hyra plattlyftar, kolla till exempel här, nästan längst ner på sidan.

...eller köp på Jula. Sök på "sugkopp" på julas websida

www.jula.se

Nackdelen är väl att klinker ofta är skrovlig så det är ju inte säkert att du får fäste med sugkoppen. Å andra sidan är det ju inte krångligare än att du tar med en platta och provar direkt på julabutiken, så slipper du en returresa om det inte funkar.

biltema har också

Tack för hjälpen, blir till att åka in till Jula med en platta med en platta för att testa om den klarar ytan.

Lycka till. Återkom gärna med ett omdöme så tråden får ett lyckligt slut.

P
festool har väll en sån underbar manick med :rolleyes: såg en sån när ja va på fresks sist iaf!! priset kolla ja alldrig på men den lär kosta lite

P
Det du söker tillverkas av Montolit och säljs av bl.a. Kakelbolaget i Bromma (Konradssons kakel) för ca en hundring.
Dom finns i olika storlekar beroende på vilken lyftkraft du behöver. Jag tror att den minsta orkar lyfta någonstans runt 20-30 kilo, och den största ca 60 kg.

Kräver dock en slät yta på plattan, och personligen har jag mest använt den när någon monterad platta behöver tas bort från väggen igen. Då kan man dra loss dom utan att stöka med intilliggande plattor.

Jag återkommer med info när plattorna har kommit, enligt säljaren så fungerar sugpropp på den valda klinkern. Klinkern har en jämn halvmatt yta så han har troligtvis rätt. Fick viktuppgifter på klinkern igår när jag la beställningen, 25kg / m2 vilket gör drygt 8 kg per platta. Nästa vecka så hämtar jag 700 kg klinker och hoppas att ryggen inte tar allt för mycket stryk vid läggningen ;)

Jag ger liv åt tråden igen. Jag har varit på Jula och Biltema, googlat men inte hittat en sugpropp. Var kan man köpa/hyra en i Malmö-området?

Ska lägga 30x60 plattor och såg reklam på TV i Italien där de använde en dito. Jag har lagt 30x60 i hallen och det var inte helt lätt att få det jämn och svårt att få upp plattan igen så sugproppen underlättar verkligen när man lägger ner plattan så att den lägger sig jämnt.

Metamatik: På biltema heter det du söker Vakuumlyftare och har art: 20-830 / 20-831 / 20-832 beroende på viktbehov.

//erik

Ahh.. stort tack för det. Jag googlade efter Vakumhållare, Vakumpump men fick inte många träffar. Det gick bätrre med två u :-)

Det blir att åka till Biltema i morgon och inhandla en. Hoppas på att den duger för priset avskräcker att kan vara någonting att använda..

Mikael_L
Hmmm, fick just en tanke.

Skulle inte sådana där kunna fungera på gipsskivor, spånskivor, ... OSB?, nä kanske inte OSB ...
Om det inte kostar mer än Biltemas modell, så skulle det säkert kunna vara fiffigt att ha till hands ibland.

Det gör de säkert men det finns gipslyftare för några tior på jula. Såg det precis när jag letade efter sugprogpp :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.