Nu har jag inte gjort någon jämförelse men det hindrar ju inte lite spekulation angående om omslipade klingor skulle vara bättre än nya.
Skulle det inte kunna vara så att billigare klingor också är något sämre slipade från början? Ett (av många) skäl till att de dyrare klingorna är just dyrare kan ju vara att man lägger lite mer jobb även på slutslipningen.
Sedan beror det nog mest på hur duktig den är som slipar om klingan. Gör man det noggrant och omsorgsfullt med rätt utrustning så kan det säkert bli bättre än vad man åstadkommer vid tillverkningen i fabrik. Det finns ju en gräns för hur mycket jobb man kan lägga på varje enskild tand när man skall spotta ut 1000-tals klingor om dagen. Detta även i fallet med de dyraste klingorna.
Även om resultatet av omslipning nu skulle vara bättre än nen ny så tror jag inte att en omslipning av en kvalitetsklinga blir så mycket bättre att det märks i praktiken. Du kan säkert se skillnaden i mikroskop men hur ofta gör man det?
Skulle det inte kunna vara så att billigare klingor också är något sämre slipade från början? Ett (av många) skäl till att de dyrare klingorna är just dyrare kan ju vara att man lägger lite mer jobb även på slutslipningen.
Sedan beror det nog mest på hur duktig den är som slipar om klingan. Gör man det noggrant och omsorgsfullt med rätt utrustning så kan det säkert bli bättre än vad man åstadkommer vid tillverkningen i fabrik. Det finns ju en gräns för hur mycket jobb man kan lägga på varje enskild tand när man skall spotta ut 1000-tals klingor om dagen. Detta även i fallet med de dyraste klingorna.
Även om resultatet av omslipning nu skulle vara bättre än nen ny så tror jag inte att en omslipning av en kvalitetsklinga blir så mycket bättre att det märks i praktiken. Du kan säkert se skillnaden i mikroskop men hur ofta gör man det?
Freud fick bäst i test som klinga till just Festool TS-55 i en engelsk tokseriös snickeri-tidning jag köpte, och de ligger rätt bra till prismässigt sist jag kolladePingler skrev:
Nomis har du lust att sälja en eller två skenor av dina 22 meter?nomis skrev:Okej. Men med min definition på sänksåg så har dom det...
Den har ett ställbart stopp för djupet, tillräckligt stabil lagring för att sänka ned klingan i materialet utan vibrationer, och fjädrande klyvkniv som därmed fälls undan om man börjar såga mitt i en skiva. Samt att det beskrivs i handboken hur man går tillväga för att börja såga mitt i ett arbetsstycke.
Sen att de inte har särskilt bra hemsida eller är lika duktiga på att marknadsföra sig som Festool, det är en annan sak. Kan också hålla med om att den inte är lika specialanpassad för just sänksågning som Festoolen. Men det lilla jag har använt den hittils trivs jag ganska bra med att kunna låsa den i nedfällt läge och använda pendelhuv (vanligt klingskydd), eller köra sänksågning. Det man saknar vid sänksågning är en fjäder som trycker upp sågen.
Med handen på hjärtat så hade jag nog valt en Festo om jag inte snubblat över den här i fint skick för 2000 kr inklusive totalt 22 meter styrkenor i olika längder... Och hittills tycker jag att den verkar lika bra, men inte att den motiverar det dyrare nypriset än Festo.
Klicka här för att svara